A gépjárművek ötöde nem felel meg környezetvédelmi szempontból
Budapesten, Debrecenben, Győrben és Szegeden 413 személygépkocsit és 260 haszongépjárművet – köztük hat nyerges vontatót – ellenőriztek.
MTI
2020.10.08, 10:32
Megosztom a cikket
Négy városban, Budapesten, Debrecenben, Győrben és Szegeden 673 jármű műszaki-környezetvédelmi állapotát ellenőrizték szeptember 21. és 25. között: tíz gépkocsiból csak egy-kettő paraméterei voltak kifogásolhatók; a dízelautók nagyobb arányban feleltek meg, mint a benzinesek; a teherautók voltak a legfiatalabbak és feleltek meg leginkább a környezetvédelmi szempontoknak – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
A munkára használt, jellemzően céges teherautók sokkal fiatalabbak, mint a forgalomban legnagyobb számban jelen lévő személygépkocsik.
A nehéz tehergépkocsik és nyerges vontatók összességében korszerűbb és tisztább állománya többek között annak tudható be, hogy a járművek közlekedése után fizetendő útdíj mértékét részben a környezetvédelmi kategória alapján állapítják meg – fűzték hozzá.
Megjegyezték, hogy a járművek kedvezőbb környezetvédelmi mutatói a környezeti terhelés mérséklődését, a levegő minőségének javulását eredményezik, végső soron élhetőbbé teszik a településeket.
Az idén már huszonnegyedik alkalommal megrendezett közúti közlekedési környezetvédelmi akció célja a magyarországi gépkocsiállomány átlagos állapotának felmérése, és a közlekedők figyelmének felhívása autójuk esetleges hibáira.
A közlemény szerint a közúti ellenőrzés az elmúlt évekéhez hasonló eredményt hozott, tíz gépkocsiból csak egy-kettő esetben találtak kifogásolnivalót a szakemberek.
A dízelüzemű járművek nagyobb arányban feleltek meg maradéktalanul az előírásoknak, mint a benzinesek. Általános tapasztalat, hogy a haszongépjárművek átlagos életkora alacsonyabb a személyautókénál, és a környezetvédelmi szempontoknak is a teherautók tesznek eleget inkább.
Az ötnapos akcióban, naponta változó helyszíneken 413 személygépkocsit és 260 haszongépjárművet – köztük hat nyerges vontatót – ellenőriztek. A vizsgált személygépjárművek nagyjából kétharmada benzinüzemű volt, a dízelesek aránya meghaladta a 33 százalékot.
Fotó: MTI / Máthé Zoltán
Az ellenőrzött autók átlagos életkora 14,7, a kishaszonjárműveké 10,3, a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveké 8,7 év volt. A hat nyerges vontató átlagéletkora mindössze 4 évre jött ki.
A kirívóan rossz beállítású, erősen szennyező gépkocsival közlekedőknek két hónapon belül időszakos műszaki-környezetvédelmi vizsgálaton kell megjelenniük járművükkel, addig a szükséges javításokat el kell végeztetniük.
A tárca tájékoztatása szerint az ellenőrzés idén kísérleti jelleggel zajméréssel bővült. A közlemény szerint Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár kijelentette: a magyarországi üvegházhatásúgáz-kibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, ezen belül 98 százalékban a közúti közlekedés felel.
A kibocsátás csökkentése nagymértékben elősegíthető a járműállomány korszerűsítésével, frissítésével. Többnyire káros hatásúak azok a leggyakrabban teljesítménynövelés céljából, változatlan fogyasztást ígérve elvégzett beavatkozások is, amelyek a paraméterek módosításával a levegő- és zajszennyezés növeléséhez vezetnek, megrövidítik a jármű élettartamát.
Így már az is jelentős előrelépést hozhat, ha saját biztonságunk és a tiszta Magyarország érdekében jobban odafigyelünk autónk állapotára, rendszeres, szakszerű karbantartására
– mondta az államtitkár.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.