Hogyan vészeli át a Lukoil a koronavírus-járvány gazdasági következményeit?
Az idei EBITDA-nk várhatóan csak 7-8 százalékkal marad el a tervezettől, és pozitív lesz az adózott eredményünk is. Folytatjuk tehát 77 egységből álló hazai töltőállomás-hálózatunk fejlesztését, valamint elektromobilitási és más szolgáltatásaink bővítését.
Hogyan ússza meg a társaság ilyen kis visszaeséssel?
A Covid–19-járvány első hullámában az általunk eladott üzemanyag mennyisége esett, és csökkent az eredményünk is. Azóta azonban javultak a mutatóink, ami elsősorban a 34 töltőállomásunk mellett működő DESPAR üzleteink forgalmának köszönhető.
Ezeket a boltokat a lakosság szívesen keresi fel most, a járvány idején is.
A tavaly a Moltól vásárolt, az M7-es autópálya mellett lévő benzinkútpárunk árrésének a 30 százalékát például már a shop forgalma adta, és jól megy a szintén tavaly a tulajdonunkba került karcagi töltőállomáson működő DESPAR is. Ugyanakkor nálunk nagyobb a készpénzes forgalom aránya, mert bár a hálózatunk országos lefedettségű, nem tudjuk mindenhol azt a húsz kilométerenkénti tankolási lehetőséget kínálni, amelyet a flottaüzemeltetők elvárnának.
Milyen árstratégiát követ a társaság azóta, hogy szakított a diszkontárazással?
Muszáj piaci elven működnünk. Alapvetően mikropiaci árazást követünk, és emellett kínálunk kedvezményeket. Nagyon sikeres például a TopUp appunk, amellyel havonta kétszer is nyílik lehetőség olcsóbb tankolásra.
Már hat éve a Normbenzé a hazai és a szlovákiai Lukoil-hálózat. Meddig használják még az orosz társaság nevét?
Bevált az eddigi, kétévenként frissített névhasználati megállapodás, ezért meg szeretnénk hosszabbítani. A magyar piacon eladott üzemanyagunk mintegy fele a Lukoil romániai finomítójából, a Petroteltől származik, a többi hazai forrásból.
Mit takar a kúthálózat említett bővítése?
Szeretnénk még töltőállomást venni autópálya mellett, az ilyen egyeztetések folyamatosak, állandóan keressük a portfóliónkba illő, eladó kutakat. A korábban 19 egységből álló szlovákiai hálózatunk már csak 16 tagú, és mivel ott van több hasonló nagyságú lánc is a miénken kívül, nincs kizárva, hogy idővel konszolidálódik a kiskereskedelmi piac.
amely az árrés
30
százalékát adta
a töltőállomáson
Egyelőre optimalizálunk és fejlesztünk ott is, például a kamionos ügyfelekre összpontosítva, illetve két pozsonyi töltőállomásunkon a DESPAR boltokhoz hasonló együttműködést folytatunk a helyi Delia üzlethálózattal.
Ha a diszkont nem is, de megmaradt a Lukoil másik öröksége, a bérlők és a franchise-partnerek mellőzése?
Alapvetően igen. Saját alkalmazottakkal jobban érvényesíthetők a vállalat egységes működési elvei, a hálózat technikailag is könnyebben kézben tartható, és még csak olcsóbb sem lenne, ha kiszerveznénk a kútüzemeltetést. Talán kicsit fellengzősen hangzik, de az alkalmazottaknak is fontos érezniük, hogy a társasághoz tartoznak. Kisebb is a fluktuáció nálunk, és nagyon figyelünk a tőlünk megszokott barátságos ügyfélkiszolgálásra. Annak is örülök, hogy egyre több női kutasunk van. Kiszervezést később sem tervezünk.
Hol áll a Lukoil az üzemanyagok minőségi versenyében?
A feltételezésekkel ellentétben a finomított alapáru mindenütt ugyanolyan jó. A tankolt üzemanyag minősége az adalékokon és azon múlik, hogy mennyire tiszta körülmények között szállították. A mi termékeink tisztaságát alapvetően a folyami és közúti fuvarozással foglalkozó szerződött partnereink és a szakértő kollégáink garantálják a szállítás és az átvétel során. A bioadalékolás a dunaföldvári üzemünkben történik, ahol a megszigorodott uniós előírások szerinti munkavégzést és a minőséget korszerű saját elemzőlaboratóriumunkban ellenőrizzük.
Bevált az automata tankolás?
Érdekes, nem igazán. Magyarországon az emberek valami miatt szeretnek bemenni a boltba, és ott fizetni. Viszont egyre inkább maguk tankolnak, nem kérik a munkatársaink segítségét, így megszűnőben van a borravaló is.
Hol tart a Lukoil az áramtöltéssel?
Egyelőre négy helyszínen van elektromos töltőnk: az M3-as autópálya elején lévő kútjainknál, amelyeket a Marché étteremmel egyszerre adtunk át, valamint Miskolcon – ahová az M3-asról egy töltéssel el lehet jutni – és Kecskeméten. Megállapodtunk egy töltőtelepítő céggel, hogy további négy-öt benzinkutunknál biztosítjuk számára a hálózati csatlakozást.
Üzlet már a töltés?
Figyelemmel kísérjük a fejlesztéseket, de látni kell, hogy a töltés a leggyorsabb berendezéssel is időigényes. Ráadásul ahhoz, hogy egy elektromos autó megállás nélkül megtehessen 1200 kilométert, akkora akkumulátor kellene, amekkorával már rosszabb hatékonyságú lenne, mint robbanómotorral. Az autógyárak ezért a városi közlekedésre összpontosítanak, mert egy napközben 200 kilométert megtett jármű éjszaka kényelmesen tölthető.
Amint valóban általánossá válik az e-autózás, valószínűleg nemcsak benzinkúton, hanem más helyeken, például parkolókban is szükség lesz töltőberendezésekre. Addig is hatalmas a tartalék a belső égésű motorok technológiájában: nagyon kis fogyasztással nagyon erős és hosszú életű motorok fejleszthetők még.
Bejött viszont az autómosás, gombamód szaporodnak a kézi mosók.
Igen, ezt mi is érzékeljük. Általánosságban elmondható, hogy dinamikusan nő az autómosók szolgáltatási piaca, ez igaz a gépi és a kézi mosókra is. A convenience, azaz a nem üzemanyag-szolgáltatásokon belül erre a szegmensre jelentős hangsúlyt kívánunk helyezni a jövőben, és szeretnénk meggyőzni a tulajdonost, hogy ebbe még többet fektessünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.