A jelenleg is zajló közútfejlesztéseknek köszönhetően a 2010-ben még 1300 kilométer alatti gyorsforgalmi hálózat teljes hossza az év végére 1800 kilométer fölé emelkedik – közölte a Világgazdaság érdeklődésére az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). A szaktárcánál hozzátették, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. idén megvalósuló beruházásaiban mintegy 140 kilométeren létesülnek vagy újulnak meg útszakaszok összesen nettó 350 milliárd forintból. Idén vehetik birtokba az autósok az M3-astól jelenleg Miskolcig tartó M30-as északi irányú folytatását Tornyosnémetiig. A nettó 180 milliárd forintból megépülő szakasz forgalomba helyezése után Budapestről Kassára végig autópályán lehet majd közlekedni. Ezzel 2021-ben már húsz megyei jogú városba és nyolc határállomásig juthatunk el gyorsforgalmi úthálózaton.
Jelentős fejlődésen ment keresztül 1990 óta a magyar gyorsforgalmi úthálózat, amely a rendszerváltás idején mindössze 346 kilométert tett ki. A közlekedési és a távközlési funkció államháztartási kiadásokon belüli részesedése folyamatosan nőtt az elmúlt húsz évben, a korábbi 5 százalékról 2018-ra már 8,9 százalékra emelkedett. A 2000-es évek igazán látványos felfutásában főként a PPP konstrukcióban megvalósuló M5-ös, M6-os autópálya-beruházások játszottak érdemi szerepet, ezek ugyanakkor azóta is számottevő terhet rónak a költségvetésre, jövőre már 138 milliárd forint rendelkezésre állási díjat kell fizetnie a magyar államnak a külföldi koncesszióknak. A gyorsforgalmi úthálózat 2010 után uniós finanszírozásból épült tovább, az pedig már az elmúlt évek fejleménye, hogy a kormány egyre nagyobb arányban biztosít hazai forrást infrastrukturális beruházásokhoz. A Békéscsaba megközelítését szolgáló M44-es, valamint a nemrég átadott, Sopront a gyorsforgalmi úthálózathoz csatoló M85-ös mellett az M4-es autóutak szintén a magyar költségvetés terhére valósultak meg.
A gyorsforgalmi úthálózat terén már nincs szégyenkeznivalónk, az útfelújításokra elkülönített összegek és az alacsony fenntartási kiadások miatt a szolgáltatási színvonalról ez kevésbé mondható el, az alsóbbrendű elosztó úthálózat állapota továbbra is kritikus. Az okokat nemcsak a magyar településszerkezet kiterjedtségében és ebből fakadóan a rendkívül sűrű úthálózatban találhatjuk meg. A több mint 30 ezer kilométeres úthálózat korszerű színvonalához éves szinten legalább 1000-1500 kilométer felújítására lenne szükség. Ráadásul óriási kilengések voltak tapasztalhatók e téren, az 1000 kilométeres feltételt az elmúlt húsz évben mindössze kétszer sikerült meghaladni. A Magyar falu program mindenképpen a következő évek nagy dobása lehet, éves szinten mintegy 100 milliárd forintot biztosít útrekonstrukcióra.
Emellett a Magyar Közút folyamatosan forráshiánnyal küzdött a korábbi évtizedekben, a közútkezelő rendelkezésére bocsátott költségvetési támogatás ugyanis nem nyújtott kellő fedezetet a karbantartási és üzemeltetési feladatok megfelelő szintű ellátására. A 2008–2009-es válság után ráadásul éves szinten 50-60 milliárd forint körüli összegből gazdálkodott a Magyar Közút, miközben információink szerint a társaságnál is úgy számoltak, hogy a minimális szolgáltatási színvonal biztosításához legalább 90 milliárd forintra lett volna szükség. E tekintetben érdemi változást hozott a kormánnyal 2016-ban kötött közhasznúsági szerződés, amelynek köszönhetően tavaly és idén közel 100 milliárd forint jut működtetésre. Az ITM kérdésünkre megerősítette, hogy a tavaly lejáró megállapodást a kormány egy évvel meghosszabbította, a fő kérdés ugyanakkor, hogy számíthat-e további pluszforrásokra a közútkezelő, főleg annak fényében, hogy a gyorsforgalmi úthálózat folyamatos bővülése egyre nagyobb fenntartási költséggel jár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.