Magyar gazdaság

Hétköznap és hétvégén is egyre többen bicikliznek a kerékpárutakon

A kerékpáros turizmus lendületes bővüléséhez részben a járványhelyzetnek betudhatóan tavaly felzárkózott a hivatásforgalmi kerekezés is. 2020-ban a megelőző évinél negyedével-harmadával használták többen a hétköznapokon a nyári-őszi forgalomszámlálásban érintett mintegy száz kerékpárútszakaszt. Pest megyére különösen jellemző, hogy a bicikliutak egyszerre szolgálják ki a kirándulókat és a munkába járókat, a központi régió hálózata a napokban bővült a Budapest-Dunakeszi összeköttetéssel.

Fotó: Bruzák Noémi / MTI

Egy korábbi kutatás szerint a biciklizés népszerűsítésének leghatékonyabb eszköze az infrastruktúra állapotának, minőségének javítása lehet. A válaszadók közül a legtöbben e területen tapasztaltak érdemi előrelépést az elmúlt évtizedben.

2010 óta mintegy 1600 kilométer új kerékpárút épült Magyarországon.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásaiban idén további 95 kilométeren látnak neki a munkálatoknak.

A Budapest és Dunakeszi közötti, több mint 5 kilométeres kerékpárút korszerűsítése tavaly tavasszal kezdődött meg, a nettó 750 millió forintos fejlesztés ezen a héten adták át.

Az EuroVelo 6 nemzetközi kerékpárút eddig hiányzó szakasza jórészt új nyomvonalon épült meg.

A Loire tölcsértorkolatától a Duna-deltáig, az Atlanti-óceántól a Fekete-tengerig tartó útvonal 450 kilométer hosszan szeli át Magyarországot.

A hazai szakasz fejlesztése ütemezetten valósul meg Rajkától Budapesten át Százhalombattáig. A leggyorsabban előkészített részek kivitelezése már befejeződött, a fővárosból tavaly ősz óta Szentendre felé is járható a felújított kerékpárút. E szakasz korszerűsítésének is köszönhető, hogy 2019-hez képest mintegy nyolcvan százalékkal több kerékpár haladt át a budakalászi Duna sétányon.

Az EuroVelo 6 további magyarországi elemei közül még idén nyáron megindul, és jövőre befejeződhet a dunaalmási és a Gönyű-Komárom szakaszok kivitelezése.

2022 nyaráig kerékpározásra alkalmas töltésburkolat épül a Csepel-szigeten, Ráckeve és Makád között, teljes hosszban megújul a kitáblázás a Budapest-Dunavecse szakaszon. A fővárosi részek és négy vidéki szakasz esetében az előkészítés van folyamatban.

Pest megyében másutt is élénk ütemben zajlanak a biciklisbarát beruházások: a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program 20 kerékpáros projektjére több mint ötmilliárd forint jutott. E keretösszegből például Alsónémedi, Budakeszi, Gödöllő, Leányfalu és Pilisborosjenő településeken válik kényelmesebbé és biztonságosabbá a kerekezés.

Fotó: Shutterstock

A központi régiót érintő kerékpáros nagyprojekt a Budapest-Balaton összeköttetés, amelynek idén minden szakaszán dolgoznak majd. A fővárostól Etyekig a biatorbágyi belterületet leszámítva 2021-ben elkészülnek a munkálatok.

Már megkezdődött a budapesti szakasz előkészítése is a Kamaraerdőtől a Dunapartig.

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, az országos közútkezelő által elvégzett tavalyi forgalomszámlálás adatai szerint a magyar ember leginkább vízparton szeret biciklizni. Az elmúlt években a legnagyobb, 76 százalék feletti átlagos mértékben a Balatonnál és a Tisza-tónál nőtt a kerekezők száma. A magyar tengernél több éve zajlik a Bringakör teljes felújítása, a Tisza-tavi kerékpárutat bezáró szakaszt tavaly adtuk át.

Az EuroVelo 6 folyamatos korszerűsítése a Duna mentén is újabb lendületet adhat a kerékpáros turizmusnak. A kormány 2030-ig 15 ezer kilométerre bővíti a kiépített és kijelölt bicikliutak összes hosszát Magyarországon. A hazai kerékpáros hálózat kiépítése egyre többek számára teszi még vonzóbbá a kerekezést a hétköznapokban és a hétvégéken is

– zárta gondolatait Mosóczi László.

Mosóczi László turizmus kerékpárút sport ITM
Kapcsolódó cikkek