A magyar fogyasztók nem szeretik, ha lódít, ha irritálóan tolakodó, ha harsány, és ha unásig ismétlődik egy internetes reklám. Szeretik viszont a jó reklámzenét, a humort, a szép képeket, és ha frappáns a sztori. Ha pedig egy online reklám szerethető, hatására többet is vásárolnak, kiváltképp a nők – derül ki a DisplayNOW hirdetési webshop reprezentatív online reklámkutatásából. 

Mindez azért is kulcsfontosságú, mert a kutatás rámutat, hogy ami tetszik, arra szívesebben emlékezünk, és amire szívesebben emlékezünk, azt szívesebben is vásároljuk

 – magyarázza Csasztvan Nóra médiaértékesítési szakértő, a DisplayNOW társalapító-vezérigazgatója.

A politikai reklámok bosszantják az embereket, leginkább internetezés közben, ezt 12 százalékuk említette. Ettől messze elmaradva a gyógyszer- (4 százalék) és a női intimtermék-reklámok (3) következtek. Ezenkívül sokakat zavarnak a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos, valamint az intimbetét- és online játék hirdetések. Az 1000 válaszadó 147 olyan márkára emlékezett, amit kedvel, viszont csak 47 olyanra, aminek a hirdetése zavarta őt. Akik említettek olyan online reklámot, ami tetszett nekik vagy egyszerűen csak fel tudtak idézni részleteket belőle, azok közül számottevően többen (36 százalék) állítják, hogy vásároltak a reklám hatására, mint az átlag (20).

Fotó: Shutterstock

Természetesen az online reklám hatása más és más egyes demográfiai csoportok esetében.

A nők 21 százaléka vásárolt az interneten látott hirdetés hatására, míg a férfiak 18 százaléka állította ugyanezt. 

Különösen a 18–39 éves nők körében magas, 26 százalék a vásárlási hajlandóság az online reklámok hatására a kutatás szerint. A nők számottevően jobban emlékeznek a reklámokban látott márkára, termékkategóriára és a konkrét részletekre. Számukra fontosabb a reklám kivitelezésének a minősége is.

A fiatalok a legkevésbé elutasítók az online hirdetésekkel szemben, ám a korral egyenes arányban nő a reklámkerülés.

 A 18–39 évesek csupán 16 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kifejezetten kerüli az online hirdetéseket. A 40–59 éveseknél már 19 százalék ez az arány, míg a 60 év felettiek 30 százaléka elutasító az online hirdetésekkel szemben. Az idősebbek körében az online hirdetések hatékonysága is kisebb: a 60 év felettieknél az átlagosnál alacsonyabb volt a hirdetések hatására történt vásárlások aránya. 

A kutatás eredménye árnyalja a »rossz reklám is reklám« frázist. Az adatai azt mutatják, hogy ha egy online hirdetést nem szeretnek az internetezők, azaz rossz, akkor kevésbé eredményes a hirdető márka számára. Ezzel szemben, ha egy online hirdetést kedvelnek az internetezők, az a vásárlások számára is kedvezően hat

– foglalja össze Csasztvan Nóra.