A magyar kkv-k között messze a leggyakoribb marketingeszköz a Facebook, 83 százalékuk használja hirdetésre, és bár egyre kevésbé bíznak benne, nem tudnak kilépni belőle, mert a bevételük tetemes része függ tőle – derült ki a Marketing Commando friss marketingeszköz-kutatásából. Pedig a Facebookon céges oldalt, hirdetési fiókot vagy csoportot használó kkv-k 32 százaléka már szenvedett el valamilyen letiltást. 

A letiltások az esetek 54 százalékában okoztak kárt, árbevételkiesést vagy pluszköltséget, amelynek összege átlagosan 1,2 millió forint. 

Fotó: Shutterstock

A hirdetési fiókot minden esetben sikerült visszaállítani a válaszadóknak, végleges letiltást a Facebook-használó válaszadók 1,5 százaléka kapott. 

A felmérésben részt vevők beszámolója szerint az esetek 55 százalékában egyáltalán nem kaptak indoklást arról, hogy miért is tiltották le őket. A megkérdezettek 29 százaléka kapott valamilyen magyarázatot, de mindössze 9 százalék tartotta azt kielégítőnek. A fő problémát az okozza, hogy a nehezen értelmezhető és folyamatosan változó Facebook-felhasználói irányelvek között nem egyszerű eligazodni. Az átláthatatlan szabályok és letiltások hatására bizonytalanná váltak a kkv-hirdetők, ami erősen lerontotta a Facebook megítélését. 

Már csak a válaszadók 43 százaléka bízik a Facebookban mint hirdetési eszközben, ez 11 százalékpontos csökkenés az előző évhez képest. Ezzel párhuzamosan csökkent a közösségi oldalon látható tartalmak hitelességének megítélése, 

a megkérdezett kkv-k 17 százaléka tartja annak a Facebookon látható tartalmakat (3 százalékpontos a csökkenés). 

Eközben minden más terület bizalmi szintje stagnál, a Google-ben hirdetési eszközként a válaszadók 57 százaléka bízik, a keresési találatokat pedig 60 százalék tartja hitelesnek, az influenszerek által készített tartalmakat 11 százalék. Az idei év egyik nagy nyertese a TikTok, amely ugyan nem került a top 10 közelébe, azonban ugrásszerűen, 4-ről 14 százalékra nőtt a használatának gyakorisága a magyar kkv-k körében. 

Hatékonyság szempontjából viszont egészen eltérő a top 10-es lista. 

Az első helyen ez esetben is a Facebook áll, a másodikon azonban az ajánlás. A hideghívás 17 helyet erősödve a nyolcadik helyen áll, ezt a kilencedik helyezett tévéhirdetés követi, amely két helyet erősödve idén először került a top 10 leghatékonyabb eszköz közé.

A tízes lista utolsó helyén az ár-összehasonlító oldalon való megjelenés szerepel, amely három helyet rontott az előző évhez képest. 

Nagyot nőtt a válaszadók marketingköltése. Az idei átlagos költés 4,9 millió forint körül alakul, ami 31 százalékos növekedés az előző évi 3,7 millió forinthoz képest. A legtöbben, 37 százalék a Facebookon költöttek többet, míg 28 százalék a Google-ön, 20 százalék az Instagramon növelte a költéseit.