Nagymértékben, a tavalyi 46 százalékról 34 százalékra csökkent a lejárt vállalatközi (B2B) számlatartozások állománya Magyarországon – áll az Atradius hitelbiztosító elemzésében. A kétszáz magyar vállalat bevonásával készült tanulmány szerint csökkent a 90 napon túli tartozások aránya is, ez az idén 4 százalék, szemben a tavalyi 6 százalékkal.  

A hitelbiztosító tanulmánya szerint az üzleti és fogyasztói bizalom idén kezd élénkülni, a koronavírus-járvány azonban továbbra is bizonytalanságot okoz. „A vállalatokat az foglalkoztatja, hogy a Covid–19 miatti korlátozások visszavonásával párhuzamosan a vállalkozások és a gazdaság költségvetési támogatása is megszűnik. Ez kockázatos időszak lesz a vállalkozások számára, ezért a fizetésképtelenségek számának emelkedésére számítunk” – mondta Vanek Balázs, az Atradius hitelbiztosító országigazgatója.

Fotó: Ádám János / Észak Magyarország

A megkérdezett magyar élelmiszeripari vállalkozások 56 százaléka nem tapasztalt változást a késedelmes számlák kifizetésének átlagos idejében, 24 százalékuk azonban javulást jelzett, ez több mint kétszerese az előző évinek, és a tavaly 45 százalék után csak 20 százalékuk számolt be romlásról. Az ágazat össz-számlaértékének 35 százaléka késedelmes volt az idén, ami javulás a tavalyi 42 százalékhoz képest. A behajthatatlansági arány is javult, a tavalyi 9 százalékról mindössze 3 százalékra csökkent.

A tartós fogyasztási cikkeket gyártó magyarországi vállalatok 37 százaléka tapasztalt fizetési késedelmet az elmúlt évben. Majdnem ugyanennyien (35 százalék) jelezték, hogy nem történt változás, 28 százaléknyian pedig javulásról számoltak be.

Az Atradius által megkérdezett vállalkozások túlnyomó többsége 2022-re növekedést jósolt. A legtöbben úgy vélik, hogy az ügyfelek fizetési szokásai javulni fognak, és 35 százalékuk azt mondta, hogy továbbra is ugyanolyan gyakorisággal kínál majd halasztott fizetést, mint tavaly.