Pontosan két évvel ezelőtt startolt el az Azonnali Fizetés Rendszere, amely akkor forradalmi újításnak számított. A Magyar Nemzeti Bank által fejlesztett funkciónak köszönhetően a legfeljebb 10 millió forintos, elektronikus úton indított egyedi belföldi átutalások az év minden napján, 0-24 óráig, 5 másodperc alatt teljesülnek.

Fotó: Shutterstock

2020 márciusában még újdonságnak számított, hogy számlaszám helyett akár egy előre regisztrált e-mail címet, vagy telefonszámot is megadhatunk azonosítóként. A sikeres tranzakciókról az átutalást kezdeményező a számlatörténetből vagy a számlavezető banktól kapott értesítésből tájékozódhat, a sikertelen fizetésekről pedig minden esetben érkezik negatív visszajelzés.

Az MNB minden magyarországi bankot kötelezett az azonnali fizetési szolgáltatás díjmentes bevezetésére.

Selmeci Kovács Zsolt, a Giro vezérigazgatója korábban úgy nyilatkozott, nem használjuk ki eléggé a rendszerben rejlő lehetőségeket, pedig minden igényt kielégít, hiszen a teljes feldolgozási idő az esetek 96 százalékában két másodpercet sem vesz igénybe – a második évben egyébként 20 százalékkal emelkedett az utalások darabszáma, az értékük pedig 30 százalékkal magasabb.

Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója arról beszélt, a bankkártyás fizetés 30 év alatt ért el odáig, hogy 1 milliárd tranzakciót regisztráljanak egy évben, és szerinte az azonnali fizetésnél erre nem kell majd ilyen sokáig várni.

Hangsúlyozta, 2010-ben kizárólag munkanapokon, 12-36 órán belül történt meg egy-egy átutalás, most viszont néhány másodpercig tart a hét minden órájában.

Az MNB-nél a közeljövőben tervezik a következő fejlesztési ütem megvalósítását: a kötelező QR-kód olvasási képességet, az egységes QR-kód szabvány továbbfejlesztését a hitelesítési funkcióval, a 10 millió forintos limit felülvizsgálatát, illetve a pozitív visszajelzés kötelezővé tételét, hiszen egyelőre ez csak a negatív visszaigazolásra igaz.

Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese korábbi előadásában elárulta, 8 ezer webáruháznál vezették be az azonnali fizetés lehetőségét, és már 5 százalék feletti a tranzakciók aránya. A szakember fontosnak nevezte, hogy a fizetés előválasztó oldalon az ügyfél számára egyértelműek a lehetőségek, és látja, hogy nem csupán bankkártyával, hanem az Azonnali Fizetés Rendszerével is kiegyenlítheti a számlát.