Annak ellenére, hogy a koronavírusjárvány még 2021-ben is éreztette hatását, tavaly abszolút értékben növekedni tudott a média- és kommunikációs piac derül ki a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és társszövetségeinek adataiból.

Fotó: KALLUS GYORGY

A 2021-ben a médiatorta közel 305 milliárd forintot tett ki, összességében a korábbi esztendőhöz képest 19,5 százalékkal, 2019-hez képest pedig 17,9 százalékkal nőtt. 

A médiapiac másik nagy szegmense a kommunikációs szektor, itt a torta mérete 524,2 milliárd forint volt, 

ami 24 százalékos emelkedést jelent a 2020-as pandémiás évhez képest, de a legutolsó koronavírus előtti évhez képest csak 7,2 százalékot gyarapodott a volumene - emelte ki a reklámipari  jelentés. 

Tarolt a közösségi média

Tavaly a teljes médiatortában elfoglalt vezető helyezésekben nem volt változás az elmúlt két évhez képest: első helyen a digitális globális szektor (Google, Facebook, stb.) állt, a második helyen a televíziók, a harmadik helyen a digitális lokális tartalomszolgáltatók és a negyedik helyen pedig a sajtó. 

A tortából a legnagyobb szeletet a globális digitális médiaköltés hasítja ki, 

ami 101,8 milliárd forintra rúgott, ez 2020-hoz képest mintegy 28,2 százalékos növekedést jelent, 2019-hez képest 43,7 százalékost. A digitális globális szereplők az itthoni piac legnagyobb szereplői, ők a médiatorta harmadát birtokolják. 2021-ben 2019-hez képest a médiatorta hazai szeleteinek összteljesítménye 0,2 százalékkal, a kommunikációs torta 11,1 százalékkal csökkent reálértéken - mondta Gulyás János, a MRSZ elnöke. Kiemelte: tavaly az állami reklámköltés növekedésének üteme megtorpant és a felerősödő politikai kommunikáció, például a tavaly őszi előválasztások környékén sem voltak meghatározó hatással a számokra - tette hozzá. Az állami forrásokból származó megrendelések értéke,  a társadalmi célú reklámok költéseit is figyelembe véve a tíz milliárd forinthoz közelítettek, ami a teljes piac 13 százalékát tették ki.

A televíziós reklámköltés 75 milliárd forintra rúgott, ami látványos, 17,1 százalékos növekedést jelentett egy év alatt. A sajtó reklámköltése 2021-ben 36,1 milliárd forint volt ez 2 százalékos csökkenést mutat, a közterületi reklámköltés 20,1 százalékos növekedés hozott tavaly az összesített rádiós költés pedig 11,2 milliárd forinton állt meg, ami 11,3 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. 2021-ben a teljes sajtópiaci bevétele 110 milliárd forint volt, a lapterjesztésből 53,1 milliárd forint árbevétele származott - mondta Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének (MLE) elnöke. Stabilizálódott a print előfizetések száma és a digitalizációs folyamatok felgyorsulása mellett az olvasói bevételek is jelentősen növekedtek. 

A film forog tovább

A médiatortában – bár a legkisebbet szeletet hasítja ki - a mozi produkálta a legnagyobb növekedést - emeli ki a jelentés. A mozibezárásokkal nehezített 2020-as évhez képest, 

2021-ben 2,2 milliárd forint teljesítménnyel 69 százalékos reklámköltés bővülést volt a filmvásznakon. 

Élénkülő rendezvénypiac

A kreatív- és médiaügynökségi szolgáltatásokra 2021-ben 97 milliárdot fordítottak a hirdetők. A rendezvénypiacon 2019-ről 2020-ra érzékelhető jelentős, 70 százalékos árbevétel kiesés mértéke 2021-ben csökkent a 2019-es, pandémia előtti évhez képest. A rendezvény szektor 2021-es évre 51,2 milliárd forint árbevételről számolt be, a 2019-es 60 milliárdos árbevételhez képest. A szektor helyzete a korlátozások tavaly májusi feloldását követően fokozatosan javult. Rókusfalvy Gábor, a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetségének alelnöke szerint az igazi újraindulás tavaly nyár végén jött el, amit aztán erős ősz követett. Beindult a konferenciaturizmus, elsősorban a kisebb, belföldi rendezvényeket futottak. Nemzetközi szinten kisebb aktivitás volt jellemző, ami elsősorban az érvényben lévő utazási korlátozásokkal volt magyarázható. Novembertől pedig az újra romló járványadatok miatt mondták le a partikat, céges rendezvényeket. 

Várakozásokkal teli év a 2022

Az idei év újabb próbatételeket tartogat a reklámszektor számára - véli Gulyás János. Az Ukrajnában zajló háború következményei, az energia-és élelmiszerárak emelkedése, a forint árfolyama mind hatással lesznek a vásárlóerőre. Ezenkívül szabályozási kérdéssel is foglalkoznia kell az MRSZ-nek, a reklámadó év végéig van felfüggesztve, az óriásplakátok elbontásának kitolt határideje 2023. december 31.- tette hozzá Gulyás János.