Magyar gazdaság

Több százan fordultak panasszal a jegybankhoz a hitelmoratórium miatt

A még a fizetési stopban lévőknek – ha anyagi körülményeik megengedik – érdemes ismét megkezdeni a hiteltörlesztést.

Tavaly július óta 700, a törlesztési moratóriumhoz kötődő ügyfélpanaszt, vitarendezési kérelmet kezelt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyfélszolgálata és a jegybankban működő Pénzügyi Békéltető Testület. Az MNB ősszel zárhatja le témavizsgálatát, amelyben 16 pénzügyi intézménynél tekinti át, hogy azok megfeleltek-e a moratórium jogszabályi előírásainak. A még a fizetési stopban lévőknek – ha anyagi körülményeik megengedik – érdemes ismét megkezdeni a hiteltörlesztést.

Az elmúlt egy évben – az általános információkéréseken túl – 543 lakossági ügyfélpanasz, megkeresés érkezett írásban, telefonon vagy személyesen a jegybank ügyfélszolgálatára a banki törlesztési moratórium témájában. Ezenfelül a jegybank szervezetében működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) 156 vitarendezési kérelmet kezelt, amelyek 23 bankot, pénzügyi vállalkozást vagy fióktelepet érintettek.

Az ügyfelek egy része a moratórium korábbi időszaka kapcsán egyebek közt azt sérelmezte, hogy a kilépésre vonatkozó nyilatkozatát a pénzügyi intézmény nem fogadta el vagy késedelmesen dolgozta fel. Egyes ügyféljelzések szerint a kezdeti időszakban extrém esetként előfordult, hogy a bank megtagadta a moratóriumból való kilépést.

Csak a nehéz helyzetűek maradjanak a moratóriumban - figyelmeztet a jegybank

További százezrekbe kerül a moratóriumban maradás.

Mások azt tették szóvá, hogy 2021 novemberében – a moratórium korábbi meghosszabbításakor – pénzügyi intézményük nem vette figyelembe a hosszabbítási szándékot kinyilvánító nyilatkozatukat (például az online beküldésnél felmerült technikai hiba vagy a kérelmek korlátozott személyes beadási lehetősége miatt). Többen a lejárat nélküli konstrukciók (folyószámlahitelek, hitelkártyák) kamatának számítását kifogásolták. Tavaly szeptember vége után – amikor a moratóriumot már csak rászorultsági alapon lehetett igénybe venni – felmerültek a jogosultsággal kapcsolatos vitás ügyek is. További fogyasztók a tőkerésze után felszámított kamat mértékét, számítási módját vitatták.

hitelmoratórium ügyfélpanaszok aggódó nő Worried woman at homeotthon checking financial pénzügyi documents using számológép calculator and laptop
Fotó: Shutterstock

A lakossági ügyfelek hiteleinek törlesztőrészleteivel kapcsolatosan egyes fogyasztók szerint előfordult, hogy bizonyos törlesztőrészletüket a moratórium alatt is levonták. Mások esetében viszont annak ellenére tartották nyilván egy gyűjtőszámlán befizetett havi törlesztéseiket, hogy korábban kinyilvánították: távoznának a moratóriumból. Akadtak, akiknek (vélhetően figyelmetlenségből) kétszer vonták le havi törlesztésüket a moratóriumból való kilépés után.

Az MNB minden esetben fellép a moratóriumhoz kötődő esetleges ügyfélsérelmek mielőbbi orvoslására. A PBT-hez beérkezett vitarendezési kérelmek nyomán számos esetben zárult egyezséggel (s ennek kapcsán a pénzügyi intézmény többletkifizetésével, kamat elengedésével, esetleg az ügyfél számára kedvező szerződésmódosítással) a jogvita. Az ügyfélszolgálati jelzések nyomán emellett az MNB több esetben fogyasztói figyelmeztetést, folyamatos felügyelési lépést tett az adott pénzügyi intézmények felé, illetve a súlyosabb esetek kapcsán célvizsgálatot is indított.

Mint ismert, a jegybank emellett 16 pénzügyi intézménynél témavizsgálatot is folytat a moratóriummal kapcsolatos jogszabályi előírások betartásának áttekintésére. A vizsgálatsorozat eredményét az MNB az ősz folyamán hozhatja nyilvánosságra.

A továbbra is a moratóriumban maradók anyagi többletterhet, illetve hitelük futamidejének meghosszabbítását vállalják magukra. Ha anyagi helyzetük rendezett, ez fölösleges kiadással járhat. A moratóriumban maradás azoknak nyújthat további átmeneti védelmet, akik változatlanul nehéz anyagi helyzetükben nem képesek a hitelüket törleszteni. Akik viszont anyagilag megtehetik, azoknak célszerű – a moratóriumot maguk mögött hagyva – mielőbb ismét megkezdeni a törlesztést. Ehhez semmit sem kell tenniük: ha nem adnak be újabb kérelmet a moratórium folytatásáról július 31-ig, akkor visszaáll korábbi törlesztőrészletük.

 

panasz törlesztés moratórium MNB jegybank
Kapcsolódó cikkek