Az államtitkár Facebook-bejegyzésében felidézte: pénteken a viharos szél a vágányokra döntött egy fát, ami leszakította a felső vezetéket a Velencei-tónál. Ha az ország egyik legforgalmasabb vasúti fővonalát órákra le kell zárni – írta –, az természetesen sosem lesz fájdalommentes, mindig lesz bizonytalanság, várakozás, bosszankodás. 

De egy ekkora rendszerben azonnal képesnek kell lennünk arra, hogy megszervezzük az utasok tájékoztatását, az autóbuszos pótlást és legalább a vonatok közlekedését azokon a szakaszokon, ahol nincs zavar. Ezek közül sajnos tegnap egyik sem sikerült

– írta Vitézy Dávid, elnézést kérve az érintett utasoktól.

20210715 BudapestVitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatójaFotó: Máté Krisztián (MK) Ripost
Fotó: Máté Krisztián / Ripost


Közölte: Pafféri Zoltánnal, a MÁV júniusban kinevezett új elnök-vezérigazgatójával már a nyár első néhány jelentősebb vasúti forgalmi zavarának tapasztalatai nyomán elkezdték a zavarkezelési folyamatok teljes átvilágítását. 

A kormány döntése alapján 2023-tól a Technológiai és Ipari Minisztérium létrehozza az országos közlekedésszervezőt, amelynek egyik fő feladata lesz az utastájékoztatási és forgalmi folyamatok új alapokra helyezése országosan.

Szerinte alapjaiban kell újjáépíteni a MÁV működési folyamatait az ilyen, fővonalakat érintő nagyobb zavarok esetére. 

Nyilván egyedi emberi hibák is előfordulnak, de a probléma annyira rendszerszintű, hogy az okokat nem itt kell keresni. Néhány ilyen élmény, mint a tegnap esti, könnyen hosszú időre elveheti a kedvét az utasoknak.

A cél ezért az államtitkár szerint világos: ha kidől is a fa, vagy bármi más miatt leáll a vasúti közlekedés, azonnal történjenek meg a szükséges intézkedések. Vitézy javaslatai a következők:

  • Menjen ki az aktuális helyzetről push üzenet az applikációkban, sms-ben vagy e-mailben azoknak, akik erre a vonalra váltottak jegyet, kapjanak azonnali és folyamatos tájékoztatást a vonaton utazók, az állomásokon várakozók.
  • Legyen legalább a legfőbb csomópontokban olyan segítő személyzet egy órán belül, aki tud tájékoztatást adni, kompetens, és van információja.
  • Induljon el a buszpótlás szervezése azonnal, bevonva a környező nagyvárosok buszflottáit is, legyen erre protokoll. 
  • Ahol lehet vonattal járni, ott tartsák fenn a vasúti közlekedést, ne bénuljanak meg teljes országrészek azért, mert a vonatok az akadály elhárítására várva feltorlódnak másutt. 
  • Legyen meg az az informatikai háttér és információ, amelynek alapján a kalauz, az állomási személyzet és minden utassal találkozó szereplő tudja, mi várható, és mi a forgalmi helyzet.
  • Képezzék ki a vasutas és buszos kollégákat célzottan az ilyen helyzetek kezelésére.