BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az e-recept teljesen kiszorította a hagyományos vényeket

Ma már a vények 99 százaléka e-recept, ez az öt éve létrejött Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) legismertebb szolgáltatása, átlagosan napi 800 ezret állítanak ki belőle az orvosok.

A 2017 novemberében indult EESZT a koronavírus-járvány alatt megmutatta, hogy mind a döntéshozóknak, mind az állampolgároknak mennyire meg tudja könnyíteni az életét – jelentette ki az Egészséginformatikai Szolgáltató és Fejlesztési Központ (ESZFK) ügyvezetője a 3. Digital Health Summiton. Szabó Bálint úgy fogalmazott, ha ez a rendszer most megállna, sokan bajba kerülnének, sőt „visszakerülnénk a középkorba” az egészséginformatika szempontjából.

20200210 SalgótarjánE-recept illusztráció SalgótarjánbanFotó: Hegedűs Márk HM
Fotó: Hegedűs Márk / Nógrád Megyei Hírlap

Hódít az EESZT

Az idén ötéves e-egészségügyi szolgáltatási tér

  • mára mintegy kétmilliárd egészségügyi adatot tartalmaz,
  • 25 ezer szolgáltató csatlakozott hozzá,
  • a kiállított e-receptek száma napi 800 ezer körüli,
  • a lakossági portálra pedig naponta átlagosan 40 ezren jelentkeznek be

– sorolta az egyre növekvő számokat a szakember, aki arról is beszélt, hogy ma már a kiállított vények 99 százaléka elektronikus, s ez az EESZT legismertebb szolgáltatása.
A 2020-ban kirobbant koronavírus-járvány felgyorsította a rendszer megújítását, hiszen ekkor fejlesztették ki egyebek mellett a telemedicinális orvosi rendelést, az oltási időpont foglalásának a lehetőségét, a Covid-adatszolgáltatást, valamint az európai uniós Covid-igazolványt.

Betegbiztonság az ápolásban

Szabó Bálint beszélt az ESZFK-nak – amely ma az ország legnagyobb egészséginformatikai központja – egy másik fontos fejlesztéséről, az ápolástámogató rendszerről is, amely minden állami ellátóintézményben támogatni tudja a betegazonosítását, az ápolási tevékenység monitorozását és annak rögzítését. Ez 

egyszerre szolgálja az adminisztrációcsökkentést és a betegbiztonságot, 

hiszen a betegek karszalagján lévő vonalkód leolvasásával az erre szolgáló készüléken máris elérhetők a páciensek kezelésének adatai, és bejegyezhetők például a beadott gyógyszerek. Közölte, a rendszer decemberben már egy megújult tartalommal lesz hozzáférhető az intézmények számára.

Fejlesztési tervek

Az ügyvezető a központ további fejlesztési munkálatairól is beszámolt, így például arról a járóbeteg-irányítási szisztémáról, amelynek több eleme már elkészült, és amelynek egy orvosiszolgáltatás-katalógus és egy időpontmenedzsment-program mellett része lesz egy felhasználóbarát időpontfoglalási rendszer is.
Emellett 

folyamatban van az egyre többek által használt EESZT-mobilapplikáció funkcióinak a bővítése is. 

A változtatások várhatóan közeljövőbeli élesítése után a mobilokon elérhetők lesznek egyebek mellett

  • a felhasználó egészségügyi dokumentumai, továbbá
  • e-recept kiváltására és
  • időpontfoglalásra is alkalmas lesz az alkalmazás.
    A szintén fejlesztés alatt álló úgynevezett PHR-modul pedig forradalmasíthatja a telemedicinális orvoslást, hiszen a segítségével befogadhatók lesznek az e-rendszerbe a betegek által otthon viselt eszközök adatai, amelyek így a kezelőorvosok számára is azonnal elérhetővé válnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.