A 2017 novemberében indult EESZT a koronavírus-járvány alatt megmutatta, hogy mind a döntéshozóknak, mind az állampolgároknak mennyire meg tudja könnyíteni az életét – jelentette ki az Egészséginformatikai Szolgáltató és Fejlesztési Központ (ESZFK) ügyvezetője a 3. Digital Health Summiton. Szabó Bálint úgy fogalmazott, ha ez a rendszer most megállna, sokan bajba kerülnének, sőt „visszakerülnénk a középkorba” az egészséginformatika szempontjából.

20200210 SalgótarjánE-recept illusztráció SalgótarjánbanFotó: Hegedűs Márk HM
Fotó: Hegedűs Márk / Nógrád Megyei Hírlap

Hódít az EESZT

Az idén ötéves e-egészségügyi szolgáltatási tér

  • mára mintegy kétmilliárd egészségügyi adatot tartalmaz,
  • 25 ezer szolgáltató csatlakozott hozzá,
  • a kiállított e-receptek száma napi 800 ezer körüli,
  • a lakossági portálra pedig naponta átlagosan 40 ezren jelentkeznek be

– sorolta az egyre növekvő számokat a szakember, aki arról is beszélt, hogy ma már a kiállított vények 99 százaléka elektronikus, s ez az EESZT legismertebb szolgáltatása.
A 2020-ban kirobbant koronavírus-járvány felgyorsította a rendszer megújítását, hiszen ekkor fejlesztették ki egyebek mellett a telemedicinális orvosi rendelést, az oltási időpont foglalásának a lehetőségét, a Covid-adatszolgáltatást, valamint az európai uniós Covid-igazolványt.

Betegbiztonság az ápolásban

Szabó Bálint beszélt az ESZFK-nak – amely ma az ország legnagyobb egészséginformatikai központja – egy másik fontos fejlesztéséről, az ápolástámogató rendszerről is, amely minden állami ellátóintézményben támogatni tudja a betegazonosítását, az ápolási tevékenység monitorozását és annak rögzítését. Ez 

egyszerre szolgálja az adminisztrációcsökkentést és a betegbiztonságot, 

hiszen a betegek karszalagján lévő vonalkód leolvasásával az erre szolgáló készüléken máris elérhetők a páciensek kezelésének adatai, és bejegyezhetők például a beadott gyógyszerek. Közölte, a rendszer decemberben már egy megújult tartalommal lesz hozzáférhető az intézmények számára.

Fejlesztési tervek

Az ügyvezető a központ további fejlesztési munkálatairól is beszámolt, így például arról a járóbeteg-irányítási szisztémáról, amelynek több eleme már elkészült, és amelynek egy orvosiszolgáltatás-katalógus és egy időpontmenedzsment-program mellett része lesz egy felhasználóbarát időpontfoglalási rendszer is.
Emellett 

folyamatban van az egyre többek által használt EESZT-mobilapplikáció funkcióinak a bővítése is. 

A változtatások várhatóan közeljövőbeli élesítése után a mobilokon elérhetők lesznek egyebek mellett

  • a felhasználó egészségügyi dokumentumai, továbbá
  • e-recept kiváltására és
  • időpontfoglalásra is alkalmas lesz az alkalmazás.
    A szintén fejlesztés alatt álló úgynevezett PHR-modul pedig forradalmasíthatja a telemedicinális orvoslást, hiszen a segítségével befogadhatók lesznek az e-rendszerbe a betegek által otthon viselt eszközök adatai, amelyek így a kezelőorvosok számára is azonnal elérhetővé válnak.