Magyar gazdaság

Az infláció miatt elmaradhat az ünnepi roham az üzletekben

Kevesebb termékért több pénzt hagytak a kasszáknál a vásárlók az elmúlt időszakban az MTI által készített felmérés szerint. A megkérdezett áruházláncok adatai alapján az emberek az infláció miatt sokkal megfontoltabbak lettek az üzletekben, és inkább az olcsóbb termékeket veszik le a polcokról. A felmérésben megkérdezett áruházak úgy látják, hogy a karácsonyi időszakban is kisebb lesz a roham a boltokban, mint a korábbi években.

Érezhetően megfontoltabbak a vásárlók, keresik az akciókat és az olcsóbb termékeket, így a korábbiaknál visszafogottabb év végi ünnepi szezonra számítanak az áruházláncok – derül ki az MTI által készített körképből. Az miatt láthatóan mindenki óvatosabb.

Upset,Woman,In,A,Supermarket,With,An,Empty,Shopping,Trolley.
A magas infláció miatt az üzletek visszafogottabb ünnepi időszakra számítanak.
Fotó: Lunopark

A Tescóban most átlagosan 6100 forintot hagynak ott egy-egy vásárlásnál a vevők, az elmúlt időszakban körülbelül 15 százalékkal nőtt a vásárlások összege úgy, hogy közben eggyel kevesebb termék van a kosárban – közölte a vállalat az MTI-vel. A vevők egyre inkább a saját márkás vagy az olcsóbb termékeket választják. A korábbinál jobban keresik az akciókat, a Tesco klubkártyás forgalma, amelyen keresztül a promóciók nagy részét biztosítják, 70 százalékkal nőtt az idén.

Virág Barnabás: kellemetlen meglepetések vannak még a pakliban, tovább emelkedhetnek az élelmiszerárak

Az árstabilitás elérésének nincsen alternatívája – jelentette ki Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke a monetáris tanács mai kamatdöntő ülését követően tartott online háttérbeszélgetésen. Bár konkrétumot nem mondott a várható inflációs csúcsról, annyit azért elárult: „Kellemetlen meglepetések vannak még a pakliban.” Utalt az élelmiszerárak további emelkedésére. Arról is beszélt, hogy a külső tényezőkben ugyan látszik a pozitív elmozdulás, de amíg ez nem trendszerű, addig fenntartja a szigorú monetáris kondíciókat a jegybank.

Az áruházlánc úgy fogalmazott, hogy 

nagyon átgondolt karácsonyi szezonra számítanak, a vásárlók tudatosan készülnek az ünnepekre. 

A jelenlegi trend várhatóan karácsonykor sem fog változni, kevesebb termék kerül majd a vevők kosarába, akár kevesebb ajándékkal és kevésbé bőséges karácsonyi menüvel. Árbevétel szempontjából növekedést várnak, a megugró infláció várhatóan kompenzálja a mennyiségi visszaesést az értékesítésben – írt a Tesco.

Az infláció minden üzletben hasonló hatást kelt

A Penny tájékoztatása szerint idén októberben árbevételük 34 százalékkal volt magasabb, mint a tavalyi azonos időszakban, az értékesített áruk mennyisége viszont 9,8 százalékkal csökkent. Az utóbbi négy hétben az értékesített mennyiség csökkenése már csak 7,5 százalék volt, ami a vállalat értékelése szerint azt jelenti, hogy a nehezén túl vannak.

A tapasztalatok szerint a vevők sűrűbben járnak bevásárolni, viszont kevesebbet vásárolnak egy-egy alkalommal.

A kosárérték növekedése 21 százalékos, ami elmarad az infláció mértékétől. Az ünnepi szezonra az előzetes piacelemzések és szakági információk szerint 5-7 százalékos mennyiségi csökkenéssel számolnak, de ebbe a becslésbe még nem tartoznak bele a tojás árstopja miatti, előre még nem látható változások – közölte az áruházlánc. A Penny szintén arról számolt be, hogy a saját márkás termékeiket a korábbinál jobban keresik a fogyasztók, emellett nagyobb figyelemmel fordulnak a promóciós termékek felé, az aktuális akciókban szereplő árucikkek érezhetően nagyobb számban fogynak.

Az Auchan az MTI megkeresésére azt közölte, hogy az élelmiszerek esetében néhány kategóriát leszámítva nem tapasztal csökkenést a volumenben, sokkal inkább a termékek közötti átrendeződés figyelhető meg. Az áruházaikban is nagyot nőtt az ársapkás, a legolcsóbb és a saját márkás termékek piacrésze, és az akciós termékeket is tudatosabban keresik a vásárlók. Jelezték azt is, hogy inkább a jó ár-érték arányú termékeket részesítik előnyben a fogyasztók.

Az áruházlánc az ünnepi szezonban nem számít mennyiségi csökkenésre,

az ársapkás termékek két számjegyű volumennövekedése húzza az eladásokat 

– emelték ki.

A SPAR eddigi tapasztalatai szerint egyes termékkörök esetében a vásárlók a közepes árkategóriájú termékekről az alacsonyabb árkategóriájúakra tértek át, és megnőtt a saját márkás termékek iránti érdeklődés. Az áruházlánc saját márkás termékeinek forgalmi részaránya az elmúlt hónapokban 25-ről 30 százalék körülire nőtt.

Az ételintoleranciákkal kapcsolatos termékkörök eladott mennyisége nem változott, 

minden más kategóriáé különböző mértékben, de csökkenő tendenciát mutat néhány hónapja – közölték.

A vásárlók egyre inkább odafigyelnek arra, hogy ár-érték arányban vonzó termékeket vásároljanak, és a SPAR erre számít az idei ünnepi szezonban is.

 

infláció áruház üzlet
Kapcsolódó cikkek