A Világgazdaság hiteles forrásokból úgy értesült, hogy a kormány sikerrel lobbizott Brüsszelben, és mentességet kapott a heteken belül élesedő újabb orosz szankciók alól. A Mol behozhat a pozsonyi finomítóból a hazai piacra orosz kőolajból készült üzemanyagot.

Slovnaft,Refinery,In,Bratislava,pollution,Theme.,Bratislava,,Slovakia. Slovnaft refinery in Bratislava,pollution theme. Bratislava, Slovakia.
Fotó: Shutterstock

A hatálybalépés előtt álló EU-s szabály azt mondja ki, hogy február 5-től tilos Európába behozni és kereskedni orosz olajtermékekkel. Mindez óriási kiesést jelent, hiszen az európai dízelfogyasztás egytizedét az orosz olajtermékek adják.

Kritikus állapotok

A kontinens eleve dízelhiánytól szenved. Ennek elmélyülése a Covid-válság idejére nyúlik vissza, amikor több finomítót felszámoltak, illetve a bővítési projektek abbamaradtak. A kínálat így most napi 1,5 millió hordóval marad alatta a keresletnek. 

Ebből 60-70 százalékot az orosz pótol.

A benzinnél jobb a helyzet, itt napi 0,5-1 millió hordónyi plusz áll rendelkezésre. Európában azonban a dízel kritikus termék, a finomítók is erre vannak optimalizálva. A kontinensen a járműveknél is a dízelüzem a meghatározó, ellentétben az Egyesült Államokkal vagy Japánnal, ahol a benzin az elsődleges üzemanyag.

Miért tennénk tönkre, ami működik?

Az újabb Oroszország elleni uniós embargó masszívan kihatna a magyar üzemanyagpiacra is. A Mol százhalombattai finomítója ugyanis egymaga nem képes ellátni az országot megfelelő mennyiségű dízellel, ezért az olajcég a szlovák leánya, a Slovnaft pozsonyi finomítójából egészítette ki az utánpótlását. Ez azonban február 5. után tilalom alá esik, mivel a faramuci uniós rendelkezés értelmében a szlovák piacról behozott orosz kőolajalapú dízel nem engedélyezett kereskedelemnek minősül, ezért ellehetetlenül.

A pozsonyi finomító kapacitása 124 ezer hordó naponta, vagyis 6,1 millió tonna évente. Az üzem 1957-ben kezdte meg működését, nagy fokú kiépítettségének köszönhetően Európa egyik legkomplexebb finomítójának számít. A Slovnaft vásárolhat orosz nyersanyagot, de azt csak a belső piacán adhatja el. Mindez azért is különös előírás, mert az EU egyik alapelve a termékek szabad áramlása. Az Európai Bizottság arra hivatkozik, hogy az orosz olajhoz való hozzáférés komoly versenyelőnyhöz juttatja a kedvezményezetteket, ami vitathatatlan. De ezt lehetett volna úgy is kompenzálni, hogy célzott adót vetnek ki rá.

Sok lúd disznót győz

Hiába, mivel Brüsszelben döntöttek a kikötésről, a Slovnaft kapacitásait első körben vissza kell vágni 100-ról először 70 százalékra. Még úgy is, hogy az Európai Bizottság engedélyezte a Slovaftnak, hogy a cseh dízelpiac 30 százalékát ellássa termékkel 2023 decemberéig. Csakhogy a Slovnaft pozsonyi finomítójának letekerése nemcsak Magyarországon okozna zavart az ellátásban, hanem Ausztriában és a déllengyel piacon is. Az üzem ugyanis ide is exportál. Szakértők a Világgazdaságnak arról beszéltek, hogy ezek az országok az elmúlt hetekben komoly lobbitevékenységet folytattak annak érdekében, hogy felpuhítsák a tiltást, és kiharcolják a pozsonyi egység mentességét. A szlovák finomítóra szüksége van a régiónak, és mindenki abban érdekelt, hogy ne csökkentsék a kapacitásait.

A magyarok révbe érhettek

Hogy ez sikerült-e, az egyelőre bizonytalan. Ugyanakkor lapunkat magas rangú források arról tájékoztatták, hogy Magyarország a cseh modellhez hasonlóan biztosan engedményt kapott. 

Vagyis a Slovnaft 30 százalékos arányig biztosíthat dízelellátást a magyar piac számára is. Ennek a jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni.

A Világgazdaság hivatalos forrásból egyelőre nem tudta megerősíteni a hírt, de ha az valóban helytálló, óriási terhet vesz le a magyar fogyasztók válláról. Enélkül ugyanis könnyen elképzelhető a literenkénti 800 forintos üzemanyagár, ráadásul komoly hiányjelenségekkel is számolni kellene. Alternatív útvonalakon papíron lehetne pótolni a pozsonyi forrást (a trieszti kikötőből vagy német finomítókból), de ezek mind jóval drágább megoldások. Éppen ezért több szakértő eleve önsorsrontó lépésként értékelte az orosz olajtermékek kereskedelmének a stopját, ám nem lehet kizárni, hogy Brüsszel kitart mellette.

20221129 Algyő Algyői kőolaj- és földgázmező   Algyő kutatási terület  MOL  Magyar Olaj- és Gázipari Részvénytársaságolajkitermelés  földgázkitermeléstFotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG 20221129 Algyő 
Algyői kőolaj- és földgázmező   Algyő kutatási terület  MOL  Magyar Olaj- és Gázipari Részvénytársaság
olajkitermelés  földgázkitermelést

Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Egy ilyen helyzet az eleve nagyon magas, 40-50 dolláros dízelárrést a közép-európai térségben 70-80-ra emelné. Ez drámai, különösen azzal összevetésben, hogy a szint jellemzően 15-20 dollárnál szokott lenni.

Fájdalmas orosz szakítás, de úgy tűnik, lesz másik

Az irreális magas árrés megmaradhat, viszont már látszik a fény az alagút végén. Az év második felében több fontos finomítót is átadnak: ilyen a szaúd-arábiai Dzizan finomító 400 ezer hordó kapacitású bővítése, a Dangote 650 ezer hordó kapacitású nigériai olajfinomítója vagy az új 615 ezer hordó kapacitású al-Zour finomító Kuvaitban. Igaz, ezek felfutása jó fél év, viszont 2024-től már felzárkózhat a dízelkínálat az európai kereslethez, és az árrések is visszaeshetnek. A jelenlegi helyzetben az is segíthet, hogy a kínai állam több finomítójának magasabb exportkvótát engedélyezett, ez a mennyiség pedig Európát veszi célba. Amerikai készletek is megmozdulnak az 50 dollár körüli árrésért. 

Ugyanakkor az orosz kiesés egyértelműen szűkíti a kínálatot és nem optimális egyensúlyi helyzetet teremt: Európának távolabbról adják és távolabbról is jut hozzá a nyersanyaghoz, illetve az olajtermékekhez.

Mindez nem tűnik éppen átgondoltnak. Mégis az orosz forrás kiesésére volt ideje felkészülni a kontinensnek, a készletek megerősödtek. Ezért az elemzők az új szabály február 5-i élesítésétől további jelentős fordulatot nem várnak.

FRISSÍTÉS 21:05

Reagált a Mol a Világgazdaság cikkére – tisztázta, mi várható az orosz olajtermékekre vonatkozó embargós helyzet kapcsán

Normális körülmények között az ország ellátását a százhalombattai finomító és az import együtt tudja biztosítani. Az elmúlt év utolsó heteiben tapasztalt ellátási nehézségek számos nem várt helyzetre vezethetők vissza, így a százhalombattai finomítóban zajló és elhúzódó karbantartások, az üzemanyagár-korlátozás következtében jelentősen megemelkedett kereslet, illetve az, hogy a hatósági ár miatt elmaradt az ilyenkor szokásos import – ezt az olajtársaság közölte a Világgazdasággal cikkünk megjelenése után. Azt is hozzátették, hogy ehhez az is kellett, hogy a Mol ne exportáljon a szokásos piacaira.

A cég annak kapcsán kért javítást, hogy lapunk azt írta: a Mol-leány Slovnaft pozsonyi finomítójának kapacitásaira szükség van a magyar dízelpiac ellátásához, mert a százhalombattai Dunai Finomító önmagában kevés ehhez.

A cég leszögezte, hogy a Mol február 5. után fennakadások nélkül tudja biztosítani a hazai üzemanyag-ellátást, hiszen zavartalanul tudja feldolgozni a Barátság vezetéken érkező orosz kőolajat, illetve az ársapka kivezetésével az import is vissza tud jönni. Hozzátették, a szlovák finomító kapacitásaira nem a magyar, hanem a cseh és osztrák fogyasztóknak van szükségük. A régió ellátásbiztonsága szempontjából kiemelten fontos, hogy a pozsonyi finomító képes legyen az osztrák, cseh és lengyel piacokra is terméket szállítani.

Erre azt követően nyílt lehetőség, hogy a magyar kormány – több más kormánnyal együtt – sikeresen lobbizott azért, hogy az orosz kőolajat feldolgozó vállalatok – az orosz kőolaj részarányának függvényében – tudják folytatni a termékexportot.  

A magyar kormány más tagállami kormányokkal együtt sikeresen érte el, hogy február 5. után is tudjon kőolajtermékeket exportálni a két ország. A magyar kormány a héten már kormányrendeletben szabályozta ennek módját, így a magyar finomító képes folytatni az exportot a határon túlra. Várhatóan a szlovák kormány is a napokban létrehozza az ehhez szüksége jogszabályt, és a pozsonyi finomító is tudja folytatni exporttevékenységét.

Azt is kiemelték, hogy a Slovnaft pozsonyi finomítója a kihirdetett szankciók következményeként megemeli a tengeri kőolaj beszerzésének és feldolgozásának arányát, amennyire a technológiai és logisztikai korlátok engedik. Így továbbra is ellátja majd exportpiacait, és fontos szerepet játszik a régiós ellátás biztonság megőrzésében.

Azt ugyanakkor megerősítették, hogy a pozsonyi finomító számára a nem orosz eredetű kőolaj- és finomítói alapanyagok bedolgozásának arányában engedélyezett az üzemanyagok exportálása. Ahogy a Világgazdaság megírta: a jelenlegi finomítói technológia és logisztikai korlátok körülbelül 30 százalékos nem orosz arányt tudnak biztosítani. Ebből következik, hogy a Slovnaft 2023-ban ennek megfelelő arányban tervezhet üzemanyagot exportálni.