BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyon belelendültek a kártyacsalók

Viszonylag gyors ütemben nő a Magyarországon kibocsátott bankkártyákkal elkövetett visszaélések értéke, pedig a különböző intézmények, szervezetek és maguk a pénzügyi szolgáltatók is rendszeresen felhívják a figyelmet ezek veszélyeire. Az esetek döntő többsége határon átnyúló tranzakciókhoz kötődik, és gyorsan nő a pszichológiai manipulációval megszerzett adatokkal végrehajtott csalások súlya is.

A múlt év harmadik negyedében már 1,26 milliárd forintnyi értékben történtek visszaélések az itthon kibocsátott bankkártyákkal, amely több mint duplája az egy évvel korábbra kimutatott 568 milliós értéknek – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataiból.

One,Credit,Card,Being,Stolen,By,Fishing,Hook,From,Pile
Fotó: Shutterstock

A jegybank pénzforgalmi statisztikái szerint a kibocsátói oldalon végrehajtott kártyacsalások száma is viszonylag gyorsan emelkedett éves összevetésben: a közel 37 ezer visszaélés 38 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál.

Figyelemre méltó, hogy a visszaélések értékének csaknem egésze – 97,1 százaléka – határon átnyúló művelethez kapcsolódott, miközben az internetes vásárlások részesedése is meghaladta az 51 százalékot. A pszichológiai manipulációval elkövetett csalások értéke szintén dinamikusan nőtt az elmúlt időszakban: 

miközben 2021 harmadik negyedévében még 216 millió forint környékén járt, egy évvel később már meghaladta az 524 milliót.

A „klasszikus” visszaélési módok közül az elveszett, ellopott kártyákkal végrehajtott csalások elkövetési értéke is jelentős: a múlt év harmadik negyedében 40,3 millió forintot tett ki, szemben az egy évvel korábbi 15,9 millióval.

Bankkártyás visszaélések értéke
Látványosan megugrott a csalások értéke, ám a már milliárdos érték is elenyészőnek számít a teljes forgalomhoz képest 

A jegybank a statisztikai adatokhoz kapcsolt közleményében ugyanakkor rámutatott arra is, hogy a sikeres visszaélések aránya továbbra is elhanyagolható a forgalomhoz képest. Azt is kiemelték viszont, hogy a visszaélések kapcsán egyre dinamikusabb a szerkezeti átrendeződés a megtévesztésen, illetve pszichológiai manipuláción alapuló formák felé, amelyeknél az ügyfelek figyelmetlenségét, illetve naivitását próbálják kihasználni a csalók. 

Fontos kiemelni, hogy ezen a téren dominánsak az olyan visszaélési formák, amelyek során a csalárd módon eljáró felek hivatalos személynek vagy banki alkalmazottnak kiadva magukat veszik rá az ügyfeleket az érzékeny fizetési adatok kiadására, illetve a csalók által kezdeményezett fizetési műveletek jóváhagyására. Az ügyfelek több esetben még távoli hozzáférést is biztosítanak a csalók számára az eszközeikhez. Fontos az ügyfelek tudatosságának növelése ezen a téren, mert ez hozzájárulhat a visszaélések megakadályozásához

– írta összefoglalójában az MNB.

A leírt veszteség megoszlása
A leírt veszteség közel felét már a kártyabirtokosok viselik

A jegybankon kívül maguk a pénzügyi szolgáltatók is igyekeznek felhívni az ügyfeleik figyelmét arra, hogy jóval körültekintőbben járjanak el érzékeny adataik kezelése során. Az OTP Bank például a napokban tett közzé egy közleményt a honlapján, amely szerint újabban a Magyar Posta, illetve más, megbízható szolgáltató nevével visszaélve próbálnak bankkártyaadatokat megszerezni internetes bűnözők, úgy, hogy 

e-mailben küldött, hamisított felszólításban futár-, vám- vagy egyéb, alacsony összegű szolgáltatási díj befizetésére szólítják fel az ügyfeleket.

Ha az ügyfél a fizetési felszólításra befizetést kezdeményez, kártyaadataival a csalók saját készülékükön Apple Pay-regisztrációt indítanak, a regisztrációról érkező sms-re pedig az ügyfél abban a hiszemben jelez vissza, hogy az alacsony összegű tranzakciót engedélyezi – valójában pedig a csalók készülékén aktiválja az Apple Walletet, amelyekkel aztán a bűnözők külföldi (fizikai, nem internetes) vásárlásokat kezdeményeznek az áldozat kárára.

A figyelmetlenség pedig a kártyabirtokosoknak is egyre többe kerül. Az MNB adatai szerint 2022 harmadik negyedévében 

már a kibocsátói oldalon leírt kár 48,1 százalékát viselték az ügyfelek – ez közel 410 millió forintot jelentett –, miközben egy évvel korábban még a 28,4 százalékát.

Ezzel párhuzamosan az elfogadók (kereskedők) részesedése 36,2-ről 23,7 százalékra, a kibocsátóké (bankoké) pedig 35,4-ről 28,2 százalékra olvadt.

KiberPajzs a digitális bűnözők ellen

KiberPajzs néven közös oktatási és kommunikációs együttműködésről döntött az MNB, a Magyar Bankszövetség, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a Nemzeti Kibervédelmi Intézet, illetve az Országos Rendőr-Főkapitányság – jelentették be novemberben az érintettek. „A KiberPajzs projekt keretében az intézmények és a piaci szereplők átfogó oktatási programot indítanak az ügyfelek digitális pénzügyi tudatosságának fejlesztése érdekében. A kiberbiztonsági kockázatok és az ellenük való védekezési lehetőségek bemutatására széles körű, összehangolt kommunikációs kampány is kezdetét veszi” – írták. A KiberPajzs programban az intézmények egységes arculatú, egyszerű üzenetekkel mutatják be a főbb csalási formákat, így az adathalászat különböző változatait, a hamis banki hívásokat vagy sms-eket, a meghamisított banki weboldalakat, a hamis tranzakciók jóváhagyatási formáit, a csaló befektetési vagy egyéb online ajánlatokat, illetve a közösségi média segítségével történő személyesadat-lopásokat. A KiberPajzs honlapján közérthető módon bemutatják a napjainkban leggyakrabban alkalmazott adathalászmódszereket is.


 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.