Az elmúlt években jókora átalakuláson ment keresztül az e-kereskedelem az egész világon, és így hazánkban is. A koronavírus-járvány miatti korlátozások, lezárások kényszerűen megváltoztatták a fogyasztási szokásokat, a személyes vásárlási alkalmak erősen visszaestek, egyik napról a másikra megnőtt az igény az online jelenlétre.

Ecommerce Hungary
e-kereskedelem, webshop
Rendkívül sok webshopot alapítottak a magyarok.
Fotó: Ecommerce Hungary

„Szerencsések voltak azok a vállalkozások, amelyek már korábban is nagy hangsúlyt fektettek e-kereskedelmi vonaluk fejlesztésére, számukra az átállás lényegesen egyszerűbb volt. Akik viszont mindeddig halogatták az ez irányú bővítéseket, előrelépéseket, döntéshelyzetbe kerültek: vagy lehúzzák a rolót, vagy villámsebesen pótolják az elmaradást” – fejtette ki Ormós Zoltán, az Ecommerce Hungary alelnöke, a kisvállalati tagozat vezetője.

Hozzátette, hogy sokan kerültek az első csoportba, főleg olyan szereplők, akik sem az anyagi, sem a humán erőforrás terén nem rendelkeztek annyi potenciállal, amennyi a kihívás megugrásához szükséges lett volna. Ugyanakkor akadtak olyanok is, akiknek sikerült akár négy-öt éves lemaradást is behozniuk rekordidő alatt.

Az Ecommerce Hungary 2005 óta képviseli a webshop-üzemeltetők érdekeit, és szervez szakmai konferenciákat, amelyek teljes nyereségét a magyar e-kereskedők érdekvédelmére fordítja.

A pandémia sok vezetőt ébresztett rá arra, hogy a biztonság csak látszólagos, bármi történhet az életünkben, ami egy csapásra megváltoztathat mindent.

Éppen ezért óriási luxus a piaci tendenciák sodrására nem felülni, azokkal nem együtt haladni, ugyanis a kényelmes állóvíz könnyen egy cég temetőjévé is válhat.

A szakértő elmondta, hogy elképesztő mennyiségű webshop pattant ki szinte a semmiből 2020 első és második felétől, és megfigyelhettük, hogy szinte még a legkisebb sarki fűszeres is berendezkedett a házhoz szállításra. Akkoriban még nem sejthettük, hogy mi lesz a hirtelen átalakulás további sorsa, és azt sem, hogy meddig tart majd az az állapot, amelybe belekerültünk.

Ma már látszik, hogy bár valamelyest mérséklődött az online kiskereskedelem erősödése – ami a 2020–2021-es elképesztő mértékű kiugrást követően természetes folyamat –, de maga a trend, az online vásárlás és a házhoz szállítás normalizált szinten már hosszú távon velünk marad

– ismertette a Ormós.

Gombaként szaporodnak a csomagautomaták

A GKID adatai szerint 2022–2023-ban 32 ezer aktív webáruház működik Magyarországon, ami az előző évhez képest 4 százalékos növekedés. Míg 2015-ben az emberek átlagosan évi 10 alkalommal vásároltak az online térben, 2022-ben már 21-szer választották ezt a beszerzési formát.

Az online kiskereskedelmi forgalom is nagy bővülésen ment keresztül, 2015-ben csupán 331 milliárd forint forgalmat ért el, ami 2022-re 1320 milliárd forintra ugrott. 2022-ben az online értékesítés területén a műszaki cikkek, a ruházati és a sport-, valamint az FMCG- (gyorsan forgó napi fogyasztási cikk) áruk foglalták el a dobogó első három helyét.

Ormós Zoltán elmondta, hogy a kézbesítési megoldásokat vizsgálva egyértelműen látszik, a magyar vásárlók a házhoz szállítást preferálják leginkább.

2022-ben a kézbesítések megvalósítása 61 százalékban ilyen módon történt, a második legkedveltebb átvételi lehetőség pedig a csomagautomata, ami 20 százalékot tesz ki.

A magyar piacon elérhető csomagautomaták száma 2023 februárjában 3810 darab volt, ami 2640-nel több, mint amennyi egy évvel korábban rendelkezésre állt. Ráadásul a szolgáltatók terén is igencsak bővült a paletta, a Foxpost korábbi egyeduralmát megtörték az újonnan belépők, illetve a megerősödők, mint a GLS, a Packeta, az Easybox, az MPL és az AlzaBox. Ez fokozta a versenyt a szereplők között, akik gyorsasággal, akciókkal és egyéb aktivitásokkal igyekeznek népszerűségüket növelni.

Május 11. a magyar e-kereskedelem napja

Mivel szinte már mindennek világnapja van, ebből jött az ötlet, hogy legyen egy napja a magyar e-kereskedelemnek is. Május 11-én Budapesten, a Lurdy Konferenciaközpontban egy webshopoknak szóló nonprofit rendezvényen több mint 500 webshopos, legalább 35 kiállító és számos konzultációs lehetőség várja az érdeklődőket.

A résztvevők többek között a SEO, a közösségi marketing, a könyvelés, a jog, valamint a fogyasztóvédelem témaköreibe is betekintést nyerhetnek, emellett ingyenesen nevezhetnek az Ecommerce Hungary Nagydíjra kisvállalati kategóriában. A szervezet a Magyar E-kereskedelem Napja rendezvény teljes nyereségét a magyar e-kereskedők érdekvédelmére fordítja.

Sok webshop utolsó órája ketyeg a hazai online piacon

A magyar e-kereskedelem 30 százalékos növekedést ért az elmúlt időszakban, de még mindig öt-tíz éves lemaradásban van a közép-európai versenytársakhoz képest. A külföldi piacra lépést és a digitalizációt lassabban fogadják el a magyar kkv-k, így a környező országok webshopjai elveszik a hazai vásárlóközönséget.