Akár a magyar piacra is bevezethetik az első török személyautót, a kizárólag elektromos meghajtású Toggot (Türkiye’nin Otomobili Girisim Grubu). Az erről szóló elképzelések nem csupán a márkakereskedők körében ismertek, hanem a magyar kormányzat is nyitottan áll a kérdéshez. Legalábbis erre enged következtetni Szijjártó Péter interjúja, amelyet a török állami Anadolu hírügynökségnek adott még május elején, amikor munkalátogatásra érkezett a török fővárosba, Ankarába. 

Togg production factory in Turkiye's Bursa
BURSA, TURKIYE - MAY 10: Views from the production and quality control processes of Togg, Turkiye's first domestically-produced electric car, at the factory in Gemlik district of Bursa, Turkiye on May 10, 2023. Mehmet Gurcan Karakas, the CEO of Togg, offered press representatives a tour of the facility. Mustafa Yilmaz / Anadolu Agency (Photo by Mustafa Yilmaz / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Fotó: AFP

A magyar külgazdasági és külügyminiszter ebben egyebek mellett arról beszélt, hogy a saját gyártású Togg jól mutatja a török gazdaság fejlettségét, hiszen a nemzeti autóipar megteremtésére csak egy magasabb szintű nemzetgazdaság képes. Elárulta azt is, hogy közös tesztvezetésen is részt vett Mustafa Varank ipari és technológiai miniszterrel, 

ezen pedig úgy tapasztalta, hogy a török autó kifejezetten kényelmes.

Ennél lényegesebb, hogy Szijjártó Péter a figyelmébe ajánlotta török kollégájának, hogy a Togg sorozatgyártásánál tartsák szem előtt a magyar piacot is, ugyanis meggyőződése szerint az ár-érték arány alapján a török jármű minden további nélkül kiállja a versenyt más, Magyarországon már forgalmazott autómárkával.

Mit lehet tudni a török autóról, a Toggról?

A Togg öt török vállalkozás konzorciumaként jött létre 2018-ban, és kizárólag tisztán elektromos modelleket gyárt a gemliki üzemében. Az első modellje a Togg T10X, amelynek az értékesítése ez év márciusában megkezdődött. A Togg valóban az első nagy török konszern, azonban nem az első török autó, amely gyártásba került, az ugyanis a Devrim volt. Ennek a gyártása azonban rövid időn belül ellehetetlenült geopolitikai okokból. Mindenesetre a történtek miatt a török társadalomban megmaradt egy nagyfokú sértettség. 

A Togg megszületése éppen ezért kvázi egyfajta jóvátétellel is felér.

Persze nem csak erről van szó, hiszen a prognózisok szerint a Togg tevékenysége tizenöt év alatt 50 milliárd eurónyi hasznot hoz a török gazdaságnak. A Villanyautósok erről korábban azt írta, hogy a gemliki gyárból 17-18 ezer villanyautó gurul ki 2023-ban, az üzem pedig a következő öt évben pörög fel a maximális kapacitására, évi 175 ezer járműre. Az egység összesen körülbelül 4300 főt foglalkoztat majd direkt módon, további 20 ezer főnek pedig közvetetten ad munkát.

A T10X egy klasszikus SUV, vagyis sportterepjáró. A tervek szerint 2023 nyarán már leszállítják az első megrendeléseket. Ezek jó eséllyel a török állami vezetőkhöz, illetve a török nagykövetségekre kerülnek majd, már csak azért is, mert a török állam vállalta, hogy 2035-ig 30 ezer Toggot vásárol. Mindenesetre 2024-ben már az európai piacokról is felvesznek rendeléseket. Az autó kétféle akkukapacitással, 300 és 500 kilométer hatótávval készül, 160 kilowattos villanymotorral, hátsó kerekes konfigurációban, illetve 320 kilowattos összkerekes változatban. A szakértők szerint kifejezetten riválisa lehet a Tesla Model Y vagy a Volkswagen ID.4 modellnek.

A T10X alapmodell 953 ezer lírába, átszámítva kicsivel több, mint 16 millió forintba kerül. A magasabb felszereltségű kivitel ára már 20,5 millió forint körül alakul. De nem ez lesz az egyetlen Togg-modell: a gyártó ígérete szerint 2030-ig öt típus kerül gyártásba, köztük szedán és ferde hátú is. Ezeket kifejezetten megfizethető autóként jelentették be.

Hogyan vezethetik be az új török autómárkát Magyarországra?

A Világgazdaság még korábban megkereste a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnökét, hogy mit gondol a Togg forgalmazásáról. Gablini Gábor akkor azt mondta, hogy nehéz és rengeteg pénzt felemésztő feladat egy-egy új típus bevezetése, ugyanakkor az elektromos átállás miatt jelentősen átalakul a hagyományos gyártók és az új belépők kínálata. „Az európai kontinens piaca a legigényesebb a világon, az itteni előírások a legszigorúbbak, a verseny pedig a legélesebb. Ez még egy százéves tapasztalattal rendelkező amerikai vagy japán cégnek is kihívás, nem véletlen, hogy sok márka egyáltalán nincs jelen a kontinensen. Csakhogy egy jó terméknek jó áron Magyarországon is mindig van piaca, de ehhez először fel kell építeni a brandet” – fogalmazott a Gémosz elnöke.