Idén a május elsejei hosszú hétvégével lezárult az MKB Bank, a Budapest Bank és a Takarékbank több évig tartó fúziós folyamata, a létrejött MBH Bank Magyarország egyik legjelentősebb hitelintézete, az Euroleasing anyabankja. Az MBH milyen módon tudja segíteni az Euroleasing mindennapi tevékenységét?

Az, hogy Magyarország egyik legjelentősebb banki szolgáltatói csoportjának a tagja vagyunk, gyakorlatilag egy új dimenziót nyit a működésünkben. A jelenlegi, igen volatilis gazdasági környezetben nagyon fontos az a stabil pénzügyi háttér, amelyet a bankcsoport nyújt, üzleti lehetőségeinket tekintve pedig nagy lökést jelent a keresztértékesítés, amelynek révén kétmillió potenciális ügyfelet érhetünk el. Ugyanitt érdemes megemlíteni az országos lefedettséggel járó előnyöket is: ugyan a helyi, fizikai jelenlétnek a mai világban sok esetben már nem tulajdonítunk nagy jelentőséget. A szolgáltatásunk természetéből adódóan fontosnak gondolom, hogy a potenciális ügyfeleink személyesen is könnyen elérhessenek minket.

20220126 Budapest Agromash Expo 40. AgromashExpo Nemzetközi Mezőgazdasági és Mezőgép Kiállításagrárgép-kiállítás
Az Euroleasing a 2022-es adatok szerint a kis- és nagyhaszongépjárművek, személygépkocsik, valamint a mezőgazdasági gépek területén piacvezető pozícióban van.
Fotó: Kallus György / VG-archív

Az Euroleasing több lízingpiaci tevékenységben már most is piacvezető vállalkozás. Milyen eredménnyel zárták a 2022-es évet, melyek a cég sikerágazatai?

Az Euroleasing ma már több lízingpiaci szegmensben, például a kis- és nagyhaszongépjárművek, személygépkocsik, valamint a mezőgazdasági gépek területén piacvezető pozícióban van a 2022-es év lízingszövetségi statisztikája alapján. Az előző kérdéshez visszacsatolva picit: 

a fúzió leglátványosabb hatását a mezőgazdasági területen tapasztaljuk, ahol a bank önálló agrár- és élelmiszeripari üzletágával kiépített keresztértékesítési csatornának köszönhetően kiugróan erős eredményt értünk el. 

Nagyon büszke vagyok arra, hogy elértük célunkat, fontos piaci szegmensekben vezető pozíciót szereztünk. Hiszem, hogy ezek az eredmények nem születhettek volna meg a megtett „extra mérföld”, azaz az elmúlt időszakban a kollégáim által az átalakulásunk sikerébe tett rengeteg pluszmunkaóra és energia nélkül. Nagy örömmel látom, hogy ezt partnereink, illetve ügyfeleink bizalma is visszaigazolja.

Az előző, illetve az idei évben a kormány a Gazdaságfejlesztési Minisztérium kezdeményezésére számos gazdasági növekedést ösztönző programot indított be. Hogy látja, mennyire tudják ezek a programok segíteni a magyar gazdasági növekedést? Ezek közül tud valamelyikhez kapcsolódni a cégük?

A KAVOSZ Széchenyi Lízing Program és az Exim konstrukciói fontos hátteret nyújtanak a vállalkozások számára a beruházások, fejlesztések finanszírozási hátterének megteremtéséhez. A lízingcégek tradicionálisan a beruházások eszközfinanszírozói, és az Euroleasing mindkét programban az élen jár. Jó példa erre, hogy az Exim 2022-ben is díjazta partnereit, és az elismerés nyolc kategóriájából hármat az Euroleasingbe integrált Budapest Lízing nyert el.

Valy judit
euroleasing
Vály Judit nagyon büszke, hogy elérték a céljukat, mint fogalmazott: fontos piaci szegmensekben vezető pozíciót szereztek.
Fotó: Euroleasing

Az Euroleasing mivel számol 2023-ban?

Talán nem vagyok pesszimista, ha azt mondom, hogy a jelen piaci környezetben a tavalyi volumenek megtartása is sikernek számít.

Nap mint nap tapasztaljuk, hogy a magas kamatkörnyezetben a vállalkozások egyre nehezebben vágnak bele új gépek beszerzésébe, inkább tovább használják a meglévő jármű- és eszközparkot, azaz kivárnak. Ez természetesen rányomja a bélyegét az idei évünkre, és persze ennek a stagnálásnak egyéb hatásaival is számolni kell, hiszen például egy öregedő géppark környezetvédelmi szempontból sem ideális. 

A kivárás, a beruházások halasztása azonban természetszerűleg nem tarthat örökké, a jelenlegi tendenciákat figyelembe véve 2024-re már jól érzékelhető felfutással számolunk.

A Magyar Lízingszövetség idei első jelentése 2008 óta nem látott, rekordnak számító eredményekről számolt be. Árnyalja azonban a képet, hogy az új személygépkocsik piacán például 3 százalékos növekedést sikerült elérni a finanszírozott összegben, viszont ezzel párhuzamosan nemcsak a volumen, hanem a lízing részesedése is csökkent. Ön mint a Magyar Lízingszövetség alelnöke hogy ítéli meg, milyen évnek néznek elébe a szövetségbe tömörült lízingvállalatok?

A világgazdaság aktuális, szélsőségesen hullámzó állapota rengeteg szálon közvetlenül mozgatja a piacunkat, így nehéz határozott prognózist adni. Példaképpen: a mezőgazdaság 50 százalékos felfutása az első negyedévben több mint kellemes meglepetés volt, ám éves szinten nem látom fenntarthatónak ezt a pályaívet. Szintén örömteli a nagyhaszongépjárművek területén tapasztalt 33 százalékos növekedés, aminek a hátterében elsősorban az áll, hogy a szállítási nehézségek megoldódtak. 

Jól látható, hogy az év első hónapjaiban megugrott az átadott járművek volumene, ezzel együtt nem hinném, hogy egy töretlen trend tanúi vagyunk.

Itt kiváló eredménynek tartanám, ha a tavalyi évet 5-10 százalékkal meghaladó volumeneket látnánk. Hozzátenném: a növekedés nagyon kitett a rendelkezésre álló támogatott finanszírozási lehetőségeknek. Így például a lízingpiac számára a Baross Gábor újraiparosítási hitelprogramon belül allokált Exim-keret rendkívül alacsony volt, márpedig a nagyhaszongépjárművek piacának egyik lényegi mozgatórugója pont ez a forrás.