A Makronóm Intézet kutatásában részt vevő vállalkozások közel háromnegyede hallott már az ESG-ről és rendelkezik is valamilyen tudással a fogalomkörről. Ugyanakkor részletes tudása csak minden harmadik vállalkozásnak van, és csupán minden negyedik vállalkozás építi be üzleti stratégiájába az ESG-szempontrendszert. Az ESG az Environmental (környezeti), Social (társadalmi) és Governance (irányítási) angol szavak rövidítése. Az ESG-keretrendszeren belül ezeket pilléreknek nevezzük és ez az a 3 tématerület, amiben a vállalatoktól elvárt a jelentéstétel. Az ESG célja a vállalatok mindennapi tevékenységében rejlő nem pénzügyi kockázatok és lehetőségek nyomon követése.

Two,Diverse,Crypto,Traders,Brokers,Stock,Exchange,Market,Investors,Discussing
Two diverse crypto traders brokers stock exchange market investors discussing trading charts research reports growth using pc computer looking at screen analyzing invest strategy, financial risks.
Az üzletkötésekben is felértékelődik az ESG-jelentések megléte és a szempontrendszer alkalmazása.
Fotó: Shutterstock

A vállalkozások elsősorban belső irányelvek szintjén foglalkoztak már az ESG-vel, azaz rendelkeznek kidolgozott eljárással és politikával az ESG valamely elemére vonatkozóan.

Optimizmusra ad okot, hogy a megkérdezettek ötöde tervezi az erre vonatkozó eljárások kidolgozását a következő időszakban, és csupán 17 százalékuk nem foglalkozik egyáltalán, és nem is kíván foglalkozni ezzel a elkövetkező egy évben.

Az ESG-szempontrendszer fontosságát mutatja az is, hogy a megkérdezett vállalkozások vevőinek több mint harmada már most is igényli az ESG-re vonatkozó adatszolgáltatást, többnyire eseti jelleggel. A vevők legtöbbször a környezeti pillérre vonatkozóan kérnek adatokat, innen is kiemelkedik a hulladékgazdálkodással és az energiafogyasztással kapcsolatos információk fontossága; a társadalmi és irányítási pillérekre vonatkozó információkat a vevők csak kis hányada igényli.

Az üzletkötésekben is felértékelődik az ESG-jelentések megléte és a szempontrendszer alkalmazása:

a vevők közel fele már figyelembe veszi az ESG-jellemzőket a beszállítók kiválasztásánál.

Azaz, a hazai beszállító vállalatok számára ágazattól függetlenül egyre fontosabb lesz odafigyelni az ESG-re. A szempontrendszer integrálásának hiánya ugyanakkor ma még jellemzően nem okoz közvetlen üzleti hátrányt a megkérdezett vállalkozások szerint. Ezzel együtt is minden ötödik megkérdezett fontos szempontként nevezte meg az üzleti kapcsolatokban az érdemi ESG-tevékenységet.

A vállalkozások többsége rendelkezik valamilyen szakértői segítséggel az ESG területén, a kihívást elsősorban a szabályozási nehézségek és bizonytalanságok, a pénzügyi források hiánya, valamint az ESG-vel kapcsolatos korlátozott tudás jelentik. A megkérdezett vállalkozások ESG-re vonatkozó aktivitását jelentősen növelné, ha lenne egy egységes minősítési szabvány és a minősítés megszerzéséhez pénzügyi támogatás.

Kevésbé harapnak a befektetők az ESG-re

Az Egyesült Államokban és Európában is gyengült a fenntarthatóság támogatottsága.