Inkább hirtelen felindulásból elmondott ötlet, mintsem alapos terv Schiffer András felvetése, hogy amíg nem érkeznek meg a visszatartott EU-s forrásaink, addig ne is fizessük be a ránk eső hozzájárulásokat – szól a szakértői vélemény. 

Schiffer András szerint a nemzeti szuverenitást bünteti az EU.
Fotó: Kurucz Árpád

Schiffer András legerősebb kijelentése a Mandinernek adott interjújában ez volt: 

Ha egy meghatározott határidőig nem jönnek meg a források, fel kellene függeszteni a befizetéseket.

Miért és mennyit fizetünk?

Először nézzük tehát, Magyarország milyen jogcímeken fizet be pénzeket az Európai Uniónak.

Három ilyen van:

  • az úgynevezett nemzeti hozzájárulás az EU költségvetéséhez,
  • a hozzáadottérték-adó arányos befizetése,
  • és a vámbefizetések.

Ezek közül az első a legnagyobb tétel: a 2024-es magyar költségvetésben 692,5 milliárd forintot különítettek el rá, és mivel a hazai büdzsé ugyan forintban készül, az EU-val azonban euróban kell elszámolni, létrehoztak egy 690 millió forintos tartalékot is, például az árfolyamkockázatok kezelésére. 

Ez a tagállami hozzájárulás a bruttó nemzeti jövedelmen (GNI) alapul, a mértéke évről évre változik – a mi esetünkben 2020 óta a másfélszeresére nőtt –, és elsősorban az unió tervezett kiadásainak összege befolyásolja, mivel az EU-költségvetés nem halmozhat fel hiányt, ezt pedig a GNI-alapú befizetések korrekciójával biztosítják.

 

A hozzáadottérték-adó Magyarországon praktikusan az áfát jelenti. Az idevágó szabály, hogy a tagállamoknak az ebből származó bevételek és az átlagos adókulcs hányadosából számított alap 0,3 százalékával kell hozzájárulniuk az EU költségvetéséhez.

A vámbefizetéseknél pedig az az érdekesség, hogy ugyan az Európai Unióba érkező termékeket a tagállamok vámoltatják, de az ebből származó bevételek teljes egészében az EU-s költségvetést illetik meg. 

Ugyanakkor a vámoltatás költségeinek fedezésére a tagállamok visszatarthatják a vámbevételek 25 százalékát.

A következő kérdés, hogy Schiffer András felvetésének van-e realitása és főleg jogi alapja.

Euro,Coins,And,Banknotes,Freely,Laid,On,The,European,Flag.
Háromféle jogcímen küldünk pénzt Brüsszelbe.
Fotó: Shutterstock

A rövid szakértői válasz, hogy nincs.

Az EU költségvetése kicsit a nyugdíjak felosztó-kirovó rendszeréhez hasonlít, ugyanis a befizető más jogcímeken visszakap. A hozzájárulás az EU-integráció iránti elkötelezettséget jelenti, ezért is nehezen képzelhető el olyan eset – és alapvetően nem is jogszerű –, hogy egy ország semmit se fizessen be a költségvetésbe, és onnan forrásokat kapjon

– mondta a VG-nek Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány vezető elemzője. 

Hozzátette: a GNI-alapú befizetés jól leképezi, hogy a nagyobb gazdasági erejű ország többet fizet be, a kisebb kevesebbet, ezért senki sem száll vele vitába. Továbbá nemcsak a mi EU-s befizetéseink között, hanem az költségvetése szempontjából is a legjelentősebb tétel a nemzeti hozzájárulás, mert kiadja a közös büdzsé 70 százalékát.

Ami a más csatornákon visszaérkező pénzeket illeti: még a jó ideje tomboló viták közepette is kapunk forrásokat, például az agrártámogatások akadálytalanul érkeznek, és a zöldátállásra is megszavaztak 880 milliárd forintnyi támogatást.

Pile,Of,Euro,Coins,On,Euro,Notes.
A GNI-alapú befizetés arányos a tagállamok gazdasági erejével.
Fotó: Shutterstock

 

Jócskán pozitívban zárunk

Az Európai Bizottság kimutatása szerint a legutóbbi, teljesen feldolgozott évben, 

2021-ben Magyarország a 27 tagállam közül a harmadik legnagyobb haszonélvezője volt a ki- és befizetéseknek, akkor 4,1 milliárd euró (1600 milliárd forint) pluszban zártunk – nálunk csak Görögország és Lengyelország járt jobban. 

2024-re a magyar költségvetés a nettó egyenleg szerint ennél is nagyobb, 2367,5 milliárd forintos pluszt tervezett be, ami a 2,7 százaléka. 

Ezeket a pozitívumokat rontja a Brüsszellel fennálló vitája a magyar kormányzatnak, és amúgy a lengyelnek is, hiszen onnan is tetemes forrásokat tartanak vissza.

Máshol mit gondolhatnak?

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közgazdaságtani és Nemzetközi Gazdaságtani Tanszékén oktató docenstől megkérdeztük, hogy más tagállamban is támadhatnak-e hasonló ötletek, ám ezt nem tartja valószínűnek. 

Pásztor Szabolcs úgy fogalmazott: lehet, hogy elhangzott valahol hasonló felvetés, de nem szökkent szárba, így nem is vitte át a nemzetközi ingerküszöböt, mivel az EU-költségvetéshez szükséges nemzeti hozzájárulást konszenzus övezi. 

Megjegyezte: a GNI-alapú befizetést nem szimpátia vagy politikai hovatartozás irányítja, 

hanem a jogszabályból adódó kötelezettség, továbbá hatalmas összeg EU-szinten, ugyanakkor, ha azt vizsgáljuk, a teljes GNI mekkora hányadát utalják be a tagállamok, már sokkal kisebbnek hatnak a számok, ugyanis a mérték átlagosan 0,7 százalék.