Az idei év második negyedévében a biztosítók 1 016 925 cascoszerződést kezeltek, 1,2 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A cascoállományhoz tartozó átlagos éves díj elérte a 161 ezer forintot, 22 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbi 133 500 forintos értéknél – derült ki a Magyar Nemzeti Bank friss biztosítói adatsorának számaiból. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) arra hívja fel a figyelmet, hogy a forgalomban lévő gépjárműveknek csupán ötöde rendelkezik ilyen biztosítással, noha a lopás-, valamint az elemi és a saját hibából adódó töréskárokra csakis ez a biztosítás nyújthat fedezetet.

Car,Accident
Fotó: Shutterstock

Az elmúlt 12 hónapban tapasztalt díjemelés nem tér el lényegesen az ebben az időszakban tapasztalt mértékétől

– mondta Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke. Hozzátette, hogy az emelkedés fő oka, hogy mind az alkatrészárak, mind a szervizekben alkalmazott rezsióradíjak lendületesen emelkedtek, miközben az autók egyre korszerűbb műszaki megoldásai és a gazdagabb szériafelszereltség szintén felfelé tornássza az átlagdíjat.

A káronként kifizetett átlagos összeg a casco esetében már közelíti a 650 ezer forintot, egy átlagos kár négyévnyi cascodíjnak felel meg.

A fiatal, csupán néhány éves autók esetében az átlagos kárösszeg már 800 ezer forint felett alakul, és egyre gyakoribbak a több millió forint értékű kárkifizetések is.

Az alacsony cascohányad elsősorban az elöregedő magyarországi autópark eredménye.

2023 első fél évében a személyautók átlagéletkora elérte a 15,5 évet,

és a kisebb értéket képviselő idős autók jelentős részére már nem éri meg cascobiztosítást kötni. Ugyanakkor a  biztosítói kínálat ismeretében elmondható, hogy egy nyolc-tíz év alatti személyautónak mindenképpen célszerű cascóval rendelkeznie, hiszen mind a lopáskárok, mind a saját hibás töréskárok, mind pedig az egyre gyakrabban előforduló elemi károk ellen csak ez a biztosításfajta kínál garantált védelmet. A káresemények között ugyanis egyre nagyobb súlyt képviselnek az egyre hektikusabb időjárásból fakadó károk (szélvihar, áradások, jégeső stb.), amelyek egy része immár az év legnagyobb részében jelentkezhet.

Ezt a tendenciát az autósok is jól érzékelik, nem véletlen, hogy egy-egy viharosabb időszakban az alkuszok megugró cascokötés-számokkal találkoznak

– részletezte Papp Lajos.

Habár a személygépkocsi értékéhez viszonyítva a casco éves díja még mindig mérsékeltnek mondható, az autósok egy részét egyértelműen a növekvő díjak tartják vissza a casco megkötésétől.

Car,Crashed,Into,Parked,Car,On,Neighborhood,Street
Fotó: Shutterstock

A szakember kiemelte, hogy megfelelő odafigyeléssel a kiadások akár jelentősen csökkenthetők is. Az egyes biztosítók ajánlatai azonos gépjármű esetében is jelentősen eltérhetnek egymástól, emiatt célszerű minden évforduló előtt összehasonlítani az ajánlatokat, mivel ennek eredménye akár 15 százalékot meghaladó spórolás lehet.

Szintén hasznos tipp, hogy aki a kötelező biztosítást és a cascót ugyanannál a biztosítónál köti meg, gyakran két számjegyű százalékos díjkedvezményt kap az adott szolgáltatótól. A lakásbiztosítások márciusban bevezetésre kerülő éves kampányidőszakában könnyen elképzelhető, hogy a jövőben több biztosító fog a lakásbiztosítás mellé is együttkötési kedvezményt kínálni.

Ha az autótulajdonos egy összegben és csekk helyett elektronikus formában rendezi a casco éves díját, akár további 10 százalék körüli kedvezményt is elérhet a negyedéves, csekken fizető ügyfelekhez képest.