
A fiatalok dönthetnek az Európai Unió közeljövőjéről – felkészülés a választásokra
Zajos fél év előtt áll az Európai Unió (EU), amelynek 2024. július elsejétől Magyarország lesz a soros féléves elnöke. Előtte, 2024. június 6–9. között európai parlamenti (EP) választást tartanak – idehaza éppenséggel 9-én, vasárnap –, és addigra merőben átalakulhat az intézményrendszer, ami felé már az idei, 2023. december 12-i csúcson tehetnek újabb lépéseket az illetékesek. Erre az átalakulásra, a föderalizmus irányába haladásra a szándék egyértelműen megvan, ám hogy mit szólnak ehhez a tagállamok, az EU választópolgárai és különösen a fiatalok, az más kérdés.

„Miért szavazzunk?” – ez volt a fő kérdése annak a szemináriumnak, amelyet a szomszédban, Pozsonyban tartottak nemrég annak érdekében, hogy minél nagyobb legyen a részvétel jövőre az EP-választáson. Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (European Economic and Social Committee, EESC) tanácskozása három pont köré csoportosult:
- Az EP-választásokat befolyásoló dezinformációs hatás
- Mobilizálás: mi működik és mi nem?
- Az EP-választások és a fiatalok
A szervezet igazgatója, egyben az EP kampányigazgatója, Philipp Schulmeister szerint nem elég, ha annyit mondanak, hogy „mindenki szavazzon!”, világosan el is kell magyarázni, ez miért fontos, és egy-egy szavazat milyen hatással lehet a mindennapokra. Technikailag az EP csak hat héttel a választás előtt indítja a lelkesítő kampányát, de a pártoké jóval hamarabb startol, sőt, igazából már elstartolt – nálunk például a kormányzó Fidesz nagygyűlésén is központi téma volt az EU, annak átalakítása és az EP-választás.
Schulmeister véleménye is idevág, hiszen szerinte mára nemcsak egybeolvadtak a nemzeti és európai kérdések, de az EP-választás a 27 tagállam egyenkénti helyzetének is tükre.
Nagyobb lehet a részvétel a korábbinál az EP-választáson
Mindezek nyomán várják azt a korai elemzések, hogy nagy lesz a részvétel az EP-voksoláson, amit sok helyütt összekapcsolnak más választással, nálunk éppenséggel az önkormányzatival. Mindez növelheti a hajlandóságot, ami idehaza 29–44 százalék között mozgott az eddigi négy európai választáson.

Általánosságban is emelkedő a trend, hiszen a 27 tagállamból 25-ben növekszik a szavazási hajlandóság: a 2019-es voksolás előtti azonos időszakhoz képest most 6 százalékponttal állunk magasabban. Ciprus és Szlovákia a két kivétel, amelyek hagyományosan kerülik az EU-s kérdéseket – részben pont ezzel szembemenve rendezték a konferenciát Pozsonyban. Statisztikailag nagy potenciál rejlik a fiatalokban, akikhez a jövőben akár igazíthatják is az EP összetételét.
Az EU lakosságából tavaly több mint 20 százalék volt a 18–35 év közöttiek hányada, az EP-ben viszont csak 6,6 százalék,
ezért bevezetnének egy fiatalkvótát, hogy arányosabb legyen a képviseletük. Kivált, mert a mérések szerint az ifjak egyre aktívabbak politikai kérdésekben, és akár azt is eldönthetik, hogy merre tolódik el a hangsúly az EP-ben.
Több és nagyobb hatáskört szeretne az EU
Orbán Viktor miniszterelnök például jobboldali elmozdulásra számít, és e véleményével nincs egyedül. Az EP belső előrejelzései legalábbis azt mutatják, hogy a jelenlegi többség megtörhet, és az Európai Néppárt, a Szocialisták és Demokraták, valamint a liberális Renew-csoportosulás nem lesz képes egyértelmű fölényre.
Ezzel fordított arányban erősödhetnek viszont az Európai Konzervatívok és Reformisták, ahová az olasz Giorgia Meloni pártja, illetve a lengyel országgyűlési választásokon legjobban szereplő, ám koalíciós többségre feltehetőleg képtelen Jog és Igazságosság is tartozik, márpedig ők ellene vannak az átalakulási folyamatnak, amely pedig lendületbe jött.

Fotó: NurPhoto via AFP
Az EP ugyanis elfogadta azt a jelentést, amely kéri az alapszerződések módosítását és a konvent összehívását, aminek kimondott célja, hogy hatékonyabb, másképpen föderalistább forma felé tolják el az EU-t. Számos témát kiemelnének a minősített többséget igénylők közül, és nagyobb befolyást igényelnek többek között a következőkben:
- adózás
- egészségügy
- ipar
- klímavédelem
- külpolitika
- védelem
Az átalakulásnak amolyan címkéje lehet, hogy az Európai Bizottságot átneveznék Végrehajtó Testületté, amelynek vezetőjét az EU elnökének hívnák, a bizottságokban pedig megszűnne az egy ország, egy biztos elve.
A malmok pedig nem is lassan őrölnek, mert a mi elnökségünkkel záruló trió első tagja, a jelenleg elnöklő Spanyolország Európa-ügyi államtitkára, Pascual Navarro Ríos bejelentette: ha időben megérkeznek a pontos és részletes javaslatok, akkor a december 12-i csúcson az EU Tanácsa el is fogadhatja, és továbbíthatja a csomagot.
Úgyhogy mire a magyar elnökség következik, máshogy festhet a táj – de mi egyebekben is különbözünk.
Fájdalmasan kevés európai látogatás Magyarországon
Navracsics Tibor, az EU-s források felhasználásáért is felelős területfejlesztési miniszter úgy vélekedett, normál esetben nem kéne szenzációnak lennie, hogy az EU egyik vezető tisztségviselője a hazánkba látogat, ezúttal mégis érdekes, hogy Charles Michel tárgyalt többek között Orbán Viktorral is.
Az Európai Tanács elnöke nem büntetni vagy büntetéssel fenyegetni jött a magyarokat, mint ahogyan nem is az volt a célja, hogy látogatásával fordulatot demonstráljon a magyar kormány és az uniós intézmények közötti kapcsolatrendszerben
– vélte Navracsics Tibor. Kifejtette, hogy a látogatás az EU-s intézmények és a tagállami kormányok közötti egyeztetési sorozat megszokott módszere, amelyre „Magyarország esetében fájdalmasan kevésszer került sor ebben az európai belpolitikai ciklusban”.
Navracsics Tibor megjegyezte még, hogy a magyar kormányzat a visszatartott EU-s forrásokat illető tárgyalások végén jár, szakpolitikai szinten gyakorlatilag minden kérdés rendeződött, a közeledő EP-választás azonban erősen érezteti hatását az ország és az EU-s intézmények kapcsolatrendszerén is.
Ajánlott videók



