Átalakulhat az bizottsági rendszere, méghozzá a júniusban esedékes európai parlamenti (EP) választások előtt, hogy utána már az új felállásba tagozódjanak be a megválasztottak. Azaz mire 2024. július 1-jétől Magyarország tölti be a soros féléves elnökséget, máshogy festhet és működhet az EU.

BELGIUM - CHILD WITH EUROPEAN FLAG ON MARCH 18TH
Jövő nyártól Magyarország lesz a soros féléves elnöke az EU-nak, amelynek a munkája várhatóan átalakul.
Fotó: AFP

A kézen-közön már terjedő javaslat szerint a fő szakbizottságok számát húszról tizenötre vágnák meg, a témákat és hatásköröket is újraosztanák és -rendeznék, hogy jobban igazodjanak a kor követelményeihez. Az egyik fő gond ugyanis, hogy a hatályos szerkezetben egy-egy téma sokszor két bizottságot is érint, amelyek vagy egymás lábára lépnek, vagy pedig a bábák közt elvész a gyermek. Aztán vannak olyan területek is, amelyeknek momentán nincs is dedikált bizottságuk.

A világ megváltozott, akárcsak az európai törvényhozás, amely immár képtelen megbirkózni a bizottságokon és hatáskörökön átívelő feladatokkal

– mondta Alessandro Chiocchetti, az EP főtitkára, mielőtt összegezve közölte, hogy elavult a rendszer.

Hatásköri viták, EU-bővítés

Az állandó szakbizottságok és az al-/különbizottságok elnökeiből álló Bizottsági Elnökök Értekezlete felett elnöklő szociáldemokrata EP-képviselő, a német Bernd Lange azzal egészítette ki az eddigieket, hogy a törvényhozás jóval összetettebbé vált mostanra, ezért sem egyértelmű, hogy melyik bizottság miért felel, ez pedig bőven elég indok a felülvizsgálatra és módosításokra.

Az EU-s ügyekre szakosodott honlap, az Euractiv, illetve a Politico információi szerint a javaslat létrehozna például egy új mamutbizottságot a digitális ügyeknek, amelyek a legtöbb hatásköri vitát kiváltják. Az eddig albizottságként kezelt biztonság és védelem témája fő szakbizottsággá erősödne, és a fegyverkezés, valamint a külső befolyásolás kezelése is a hatáskörébe tartozna. Ugyanígy összevonnák a klíma és energia témáit, a nemzetközi kereskedelmet és a fejlesztést, illetve a nemzetközi kérdéseket és az EU bővítését.

BELGIUM-EU-POLITICS-PARLIAMENT
Az Európai Parlament tanácsterme sokszor üresen kong – akkor is, ha tele kellene lennie.
Fotó: AFP

A remények szerint ezekkel a módosításokkal sok hatásköri vita kioltható lenne – de nem mindenki ilyen optimista.

Mi lenne például a migrációval?

A belső piaci és fogyasztóvédelmi bizottságot vezető zöld EP-képviselő, a német Anna Cavazzini szerint indokolt a változtatás, csak nem az eddig látott javaslat formájában, mert az szerinte csupán szépészeti beavatkozás lenne. Ráadásul ő azt is belelátja a javaslatba, hogy a hatáskörök és témák újraelosztásával meggyengítenének progresszívnak vélt bizottságokat, amelyek olyan témákkal foglalkoznak, mint a környezet, az emberi jogok és a migráció:

Szerintem a javaslatok némelyike politikailag motivált.

Hasonló húrokat pengetett az ugyancsak zöld EP-képviselő, a német Daniel Freund is, aki nem találja jó ötletnek, hogy például a költségvetési és a költségvetési ellenőrző bizottságot egybegyúrják, mert ez szerinte éppen attól venné el az időt, hogy szigorú szemmel vizsgálhassák, mire is költik el az EU pénzét.

A húsz állandó szakbizottság
 

Az értesülések szerint idén január óta majd hússzor tanácskoztak az illetékesek, hogy kidolgozzák az új struktúrát, amelyek ráadásul már jövőre, a 2024 júniusában esedékes EP-választással hatályossá válnának. A munkacsoportot vezető EP-elnök, a máltai Roberta Metsola szerint ezzel az angolszász parlamenti kultúra szerint járnának el, amely az előtt alkotja vagy változtatja meg a bizottsági szerkezetét, mielőtt az odakerülő politikusokat megválasztják, és nem fordítva.

A tervezetnek része az is, hogy megszabaduljanak olyan – Lange által érthetetlennek minősített – örökségektől is, amikor 

két bizottság képes egy-egy bekezdésen összeveszni és kizárólagos fennhatóságot kiáltani. 

A további finomítások után a javaslatcsomagot megfuttatják az EP hét fő politikai csoportosulásánál, és áprilisra szeretnék végleges formába önteni.

Nem ez az egyetlen változtatás, amely az európai munkát befolyásolhatja.

Lusta EP-reakció a Hamász támadására

Például van nagyobb ívű elképzelés is az EU átalakítására, de ennél a mostani munkaanyag reálisabb. Ebben szerepel az az elképzelés, hogy az EP-viták mozgalmasabbak legyenek, mert a jelenlegi értékelés szerint unalmasak, maguk a képviselők is kerülik, amikor csak lehet, nemhogy a sajtó lelkesen közvetítsen.

European Parliament Honors Polish WWII Hero Pilecki With Room Dedication
Felráznák az Európai Parlament életét, hogy ne unott mobilozással teljen például.
Fotó: AFP

A felpörgés érdekében újragondolnák az egy napra bezsúfolható témák és a felszólalási idők hosszát – ezáltal este tízkor mindenképp véget érne a munkanap, nem lenne több félálomban eltöltött éjjeli vita –, és jobban figyelnének arra, hogy ne tervezzenek be párhuzamos bizottsági üléseket vagy más egyeztetéseket, amelyek miatt kiürül a tanácsterem.

A holland EP-képviselő, Sophie In ”t Veld azt is számonkéri az EP-n, hogy rugalmasabban reagáljon a valóságra: 

szerinte döbbenetes, hogy például a Hamász október 7-i támadása és a kiújuló izraeli–palesztin harcok dacára csak az október 17-re eleve betervezett tanácsnapján gyűlt össze a parlament.

„Nem az előre megtervezett naptárnak, hanem annak kellene a legfontosabbnak lennie, hogy az EP betöltse a demokratikus ellenőrző szerepét” – vélte In ’t Veld.