A Mastercard a közelgő ünnepi vásárlási szezon előtt indítja el a Green Friday kampányt, hogy partnereivel együttműködve felhívja a figyelmet a környezettudatos vásárlásra.
Az egyedülálló kezdeményezéshez a Mastercard felhívására a Magyar Cetelem Bank, a Gránit Bank, az OTP Bank, a Magnet Bank, az MBH Bank és a Raiffeisen Bank csatlakozott, de a kifli.hu és BKK is részt vesz majd az akcióban.
„Az ünnepi időszak közeledtével az elkövetkező hetek a vásárlás sűrű időszakává válnak, mivel a fogyasztók mindannyian szeretnék megajándékozni szeretteiket. Bár a digitális fizetés kényelme fontos, az is elengedhetetlen, hogy ezeket a vásárlásokat a fenntarthatóság és bolygónk jövőjét szem előtt tartva közelítsük meg” – mondta Szalkai Réka, a Mastercard magyarországi marketingigazgatója. „Közös feladatunk, hogy felhívjuk a fogyasztók figyelmét a környezettudatos vásárlásra, és örülünk, hogy számos partnerünkkel együttműködve dolgozhatunk ezen a kezdeményezésen."
A Green Friday kampány a Black Friday során gyakran előforduló túlfogyasztásra szeretne megoldást találni, elsődleges célja a megfontoltabb vásárlási szokások ösztönzése.
Az elgondolás lényege, hogy a fenntarthatósággal és a környezettel kapcsolatos tudatosság nem kell, hogy nyomasztó legyen, hiszen egyszerű, a mindennapi életbe könnyen beilleszthető lépésekkel is elérhető. A kampány időszaka alatt egy dedikált microsite segíti azokat, akik szeretnének előrelépni a tudatos vásárlások terén, de a legfontosabb tippek a résztvevők social media csatornáin is elérhetők lesznek.
A kezdeményezéssel a Fény utcai piacon, a Czakó Piaczon, valamint néhány részt vevő banknál is lehet majd találkozni. Ezeken a kitelepüléseken egy szakértő és egy influenszer is részt vesz, így hasznos tanácsokat kaphatnak a vásárlók. Szakértői oldalon a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége és a GreenSense vesz részt az akcióban, míg az influenszerek közül a Margaret Island tagjai mellett Rimóczi Zsófival és Bogár Márkkal találkozhatnak az érdeklődők. Az akció 2023. november 17. és december 5. között tart.
A Mastercard a most induló kezdeményezés mellett évek óta elkötelezett a globális klímacélok eléréséért. A technológiai vállalat 2020-ban megalakította a Priceless Planet Koalíciót, amelynek célja, hogy a vállalatok és a fogyasztók összefogásával 100 millió fa helyreállítását finanszírozzák a kibocsátás csökkentése, a biológiai sokféleség javítása és a helyi közösségek jóléte érdekében.
A Mastercard a svéd fintech céggel, a Doconomyval együttműködve létrehozta a Carbon Calculatort, egy API-t, amely lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy a banki alkalmazáson keresztül megtekinthessék vásárlásaik becsült szén-dioxid-kibocsátását és faültetések támogatásával akár semlegesítsék is azt.
E mellett a cég idén áprilisban jelentette be, hogy felgyorsítva ez irányú erőfeszítéseit, 2028-ig eltávolítja az úgynevezett első használatú PVC műanyagokat a saját hálózatában lévő fizetési kártyákból.