BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A nemzetközi élbolyban van a magyarok pénzügyi tudása

Megjelent az OECD legfrissebb nemzetközi összehasonlító elemzése, amely 39 ország, köztük Magyarország pénzügyi kultúrájának szintjét vizsgálta. Hazánk kimagasló eredményt ért el a pénzügyi tudás kategóriában, ahol a negyedik helyen végeztünk. Továbbra is szükség van azonban a tudatos és célirányos pénzügyi szemléletformálásra annak érdekében, hogy a tudás gyakorlati alkalmazása terén is hasonló eredményt érhessünk el.

A Pénziránytű Alapítvány közreműködésével 2010, 2015 és 2018 után negyedszer vett részt hazánk a felnőtt, 18–79 éves lakosság pénzügyi tudatosságának nemzetközi összehasonlító kutatásában. A pénzügyi műveltséget mérő komplex mutató három részeleme a pénzügyi ismeretek szintje, ezek alkalmazásának képessége, azaz a pénzügyi magatartás, valamint a pénzügyi attitűd. 

ba0519tanterematado2
Ahhoz, hogy felnőtt korban a pénzügyeinkben tudatosan és felelősen döntsünk, már a középiskolában tananyagként kell oktatni az ehhez szükséges ismereteket.
Fotó: Balogh Ákos

Az OECD által koordinált felmérés adatai azt mutatják, hogy a pénzügyi műveltség szintje valamennyi vizsgált országban további fejlesztésre szorul.

Az összetett felmérés alapján a vizsgált országok átlagához közelítünk

Magyarország esetében a pénzügyi műveltséget mérő komplex mutató a vizsgált országok átlagához közelítő szintet ért el. A maximális 100-ból 58 pontot értünk el, a 39 ország átlaga 60 pont, az OECD-átlag 63 pont. Így e téren a 39 ország rangsorában a 23. helyen állunk. Az elmúlt évek során hazánk a legjobb eredményeket minden mérésnél a pénzügyi ismeretek, pénzügyi tudás kategóriában tudhatta magáénak. 

Az alapvető pénzügyi fogalmak – például infláció, egyszerű kamat, kamatos kamat, kockázat, diverzifikáció – terén a legfrissebb magyar eredmények idén először kiemelkednek a mezőnyből. Előttünk csak Hongkong, Németország és Észtország végzett. 

Emellett az országunkat képviselő megkérdezettek háromnegyede helyes választ adott hét pénzügyi ismereti kérdésből legalább ötre. A felsőfokú végzettséggel rendelkező felnőttek szegmensében valamennyi ország közül a magyarok érték el a legjobb eredményt 92 százalékkal.

Tanulunk, de még nem alkalmazzuk jól a tudást

A pénzügyi kultúra további tényezőit vizsgálva viszont az is látható, hogy az ismeretekben megjelenő pozitív elmozdulás egyelőre nem járt együtt a magatartásformák kedvező irányú változásával. A pénzügyi magatartás mérőszáma tekintetében Magyarország a nemzetközi mezőny utolsó negyedében rekedt. 

Budapest,,Hungary,-,Jun,11,,2022:,The,Hungarian,Forint,Coins
A nők hajlamosabbak takarékoskodni, mint a férfiak, illetve meghatározó a magasabb iskolai végzettség is.
Fotó: Shutterstock

Az eddigi mérések alapján az látszik, hogy a magyar fogyasztók tudatos pénzügyi magatartása, megfontoltsága jellemzően fordítottan mozog, mint a háztartások rendelkezésére álló jövedelem és a reálbérek változása.

Az életkor előrehaladtával egyre felelősebbek leszünk

A pénzügyi attitűd tekintetében a magyar válaszadók a részt vevő országok átlagánál valamivel jobban teljesítettek, ami a 39 ország rangsorában a 17. helyet jelenti. Általános nemzetközi tendencia, hogy 2022–2023-ban a Covid–19 és a geopolitikai, energiaellátási bizonytalanságok hatására erősödik a „carpe diem” – vagyis az „élj a mának” – szemlélet. A magyar eredményekből az rajzolódik ki, hogy az életkor előrehaladtával egyre felelősebb az attitűd, a nők hajlamosabbak takarékoskodni, mint a férfiak, illetve meghatározó a magasabb iskolai végzettség is.

A kutatás egyértelműen visszaigazolta, hogy a hosszú távú és jól felépített pénzügyi oktatási, ismeretterjesztési tananyagok, valamint programok kimutatható mérhető pozitív eredménnyel járnak. 

A pénzügyi tudás kategóriában elért, a nemzetközi mezőnyben is kiemelkedő eredmény hátterében az a hosszú távú pénzügyi ismeretterjesztő tevékenység is áll, amelyet az állami intézmények, az oktatási tárca és velük együttműködve a Pénziránytű Alapítvány is végez.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.