A belga De Lijn városának közlekedési társasága csütörtökön 92 darab tisztán elektromos hajtású, 12 méter szóló autóbusz beszerzésére adott engedélyt, melyeket a BYD szállíthat majd komáromi gyárából.

Az összesen 43 millió eurós (16,2 milliárd forint) beszerzés hosszú távon még nagyobb üzletet jelenthet, ugyanis a belga város egy korábbi tendergyőzelem eredményeként egy legfeljebb 500 darabos szállítási keretszerződést is aláírt a kínai cégóriással; a mostani 92 busz is ennek a része.

California city to buy Chinese-made, taxpayer-financed electric buses--FILE--A BYD K9 electric bus is displayed during 13th China Hi-tech Fair 2011 in Shenzhen city, south Chinas Guangdong province, 16 November 2011.Shocked! That is how U.S. makers of electric buses say they feel, following a decision by the transit authority of Long Beach, Calif., to buy 10 electric buses made in China, but financed by U.S. taxpayers. The contract, worth more than $12 million, was awarded in April by a 5-2 vote of Long Beach Transits board of directors. Micheal Austin, a BYD vice president, says that what tipped the procurement decision, he thinks, was the ability of BYDs buses to re-charge in a single overnight charge of 4-5 hours. The contract commits Long Beach to pay $12.1 million for 10 buses, plus $2 million for the design and construction of a charging facility, according to media reports. YD, in which Warren Buffett is an investor, has manufactured 1,000 electric buses, most of which operate in China. A small number operate in Europe and South America. At the time of its winning bid, it had no operational production facility in the U.S. The company subsequently has announced plans to assemble Long Beachs buses at a former RV-facility in Lancaster, Calif. (Photo by Yuan shuiling / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
Fotó: AFP

A hazánkban gyártott elektromos hajtású buszokat várhatóan 2025 elején adják majd át, és azok feltehetően a BYD eBus típuscsalád kifutó generációjából kerülnek majd ki. Úgy tudni, hogy De Lijn nemcsak a kedvező vételár, hanem a rövid szállítási határidő miatt is döntött a kínai vállalkozás mellett – írja a Magyar Busz Info.

A látványtervek szerint a buszokon lehetőség lesz a telefonok töltésére is, ahhoz csak egy megfelelő USB-kábelre lesz szükség, de a kétajtós buszokon extraszéles utastájékoztató képernyők és a második ajtónál elektromosan működtethető kerekesszékes rámpa is helyet kap. Mind a kültéri, mind a beltéri fényt LED-lámpák biztosítják majd, a külső visszapillantó tükrök helyett kamerák segítik a sofőröket. Újrahasznosított bőrből készült borítást kapnak az utasok ülései.

Azonban hiába méltatta klímaszempontból a beszerzést Lydia Peeters flamand mobilitási és közmunkaügyi miniszter, 

a bejelentés nem nyerte el a belga buszgyártók (főként a Van Hool) érdekeit előtérbe helyező flamand parlament és a szakszervezet tetszését sem. 

A kritikus hangok szerint az állami pénzből működő De Lijn vezetésének jobban kellene figyelnie a helyi munkáltatók érdekeire, ugyanis az állami megrendelések apadása leépítésekhez és csökkenő adóbevételekhez vezet.

Ráadásul a Van Hool 2019 óta veszteséges és kapacitásfelesleggel küzd, így a múlt héten a cég 2300 dolgozójából 65 százalék gazdaságilag munkanélkülinek számított.

De Lijn 2035-re tűzte ki célul a teljes elektromos átállást, ezért 2021-ben összesen 350 darab elektromos buszra írt ki tendert, amit a Van Hool és a belga gyártókapacitással szintén rendelkező VDL megosztva nyert el. Ebből a város eddig 36, illetve 24 buszt hívott eddig le. Tavaly januárban pedig az Iveco Bus kötött egy 500 új villanybuszra vonatkozó keretmegállapodást a várossal, amiből eddig 109 buszt rendeltek meg.

A hivatalos kommunikáció szerint a közlekedési társaság a későbbiekben dönti majd el, hogy a fennálló keretszerződései közül melyikből hív le további járműveket, de borítékolhatóan erős nyomás alá kerül, hogy a belföldi gyártók termékei legyenek a befutók.