BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Éder: patrióta, protekcionista piacvédelmi lépésekre van szükség a hazai húsipar védelmében

Éppen az uniós fejlesztési pályázatok kiírása előtt kerültek olyan válságos helyzetbe a húsipari cégek, amely sokuknak ellehetetleníti a beruházási támogatás elnyerését, és gyakorlatilag halálra ítéli őket. Az ágazat magához téréséhez a hazai fogyasztás és az export növekedésén túl az állami terhek mérséklésére is szükség lenne.

Tavaly egészen lesújtó számokat produkált az élelmiszeripar, és még azokat is alulmúlta az húsipar – mondta a Magyar Húsiparosok Szövetsége (Hússzövetség) hagyományos, húsvét előtti sajtótájékoztatóján Éder Tamás, a szövetség elnöke. Ennek érzékeltetésére elmondta: az ezredforduló óta nem fordult elő, hogy az élelmiszer-feldolgozás ennyire alulteljesítsen a teljes iparhoz képest, márpedig 2023-ban az élelmiszeripar termelésének volumenindexe 11,3 százalékkal csökkent, miközben az ipar egésze mindössze 5,4 százalékkal. A helyzet drámaiságát az is jellemzi, hogy az elmúlt két és fél évtizedben nem volt ekkora visszaesés az élelmiszeriparban. Eközben a húsfeldolgozás és -tartósítás ágazat termelésének volumenindexe 15,7, a húskészítménygyártás pedig 14,4 százalékos visszaesést mutat. Arra sem volt példa 2000 óta, hogy egyszerre mindkét szakágazat 10 százalékot meghaladva csökkent volna – tette hozzá.

Félő, hogy a húsvéti sonkából is az olcsóbbat keresik inkább a fogyasztók.
Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Mivel pedig az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom az iparáginál kisebb mértékben csökkent, nőtt az importtermékek súlya a hazai boltok polcain. Az élelmiszeripari cégek helyzetét csak súlyosbította, hogy az exportteljesítmény is nagyot gyengült. Ez annál is inkább nagy pofon, mert korábban többször is előfordult, hogy a belföldi kereslet gyengülését az export kompenzálni tudta.

Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan

A húsipar számára a legfontosabb alapanyagot adó sertéságazatban tavaly a vágásszám a húsipari teljesítmény visszaesésénél jóval kisebb mértékben, csupán 0,9 százalékkal csökkent. Arra viszont, hogy mi az oka ennek a nagy különbségnek, egyelőre Éder sem tudja a választ. Eközben – ahogyan az a KSH adataiból kiderült – a tavaly decemberi sertéslétszám hosszabb ideje tartó apadás után 1,9 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, az pedig kifejezetten biztató, hogy a kocák száma 4,1 százalékkal növekedett. Ennek hátterében az alacsonyabb takarmányárak és a jelentős élősertésár-növekedés áll – mondta. Figyelemre méltó az is, hogy 

az uniós vágásszámcsökkenés 7,3 százalékos volt, tehát jóval meghaladta a hazait, és a közösségen belül a nagy sertéstartó államokban jóval nagyobb mértékben esett a vágás: Dániában 18,7, Hollandiában 13,1, de Németországban is 7 százalékkal.

A húsipar külkereskedelmi mérlege némileg romlott, aminek az élő sertés negatív szaldója a fő oka, de a sertéshús-külkereskedelem – a tévhitekkel ellentétben – nagyjából egyensúlyban van, novemberig az export 134,8 ezer, az import pedig 129,8 ezer tonna volt.

Messze még a hárommillió disznó, de tavaly nőtt a sertésállomány

De azért még kevesebb végezte a vágóhidakon.

A Hússzövetség elnöke beszélt arról is, hogy a kicsit több mint egy év alatt végbement 100 százalékos élősertésár-növekedést a vágással foglalkozó cégek nem tudták beépíteni az áraikba, ami szerinte a forgalomesésnél és az importnövekedésnél is nagyobb probléma. A nagy élősertés árának emelkedése ellenére a fogyasztói árakban nincs nagy különbség a 2022. decemberi és az egy évvel későbbi árak között, a szárazkolbásznál például 5850-ről csupán 5860 forintra, a virslinél 3050-ről 3110 forintra nőtt a kilós ár, míg a párizsinál mindkét évben 2700 forintot mért a KSH. Mindezekből az következik, hogy 

a húsipari cégek csúnya mérlegekkel és eredménybeszámolókkal fognak előállni májusban

– vetítette előre.

Áremelés helyett minőségrontás

Az iparág helyzetét az elmúlt másfél-két év kreatív kormányzati intézkedései is inkább rontották, bár a szakmabeliek már például az ársapka bevezetésekor jelezték, hogy annak nagy a kockázata. A tények az aggodalmakat igazolták, hiszen a számok azt mutatják, hogy a kiskereskedelmi láncok az árstopos termékeken keletkezett veszteségeiket más termékeken szedték be, illetve növelték az importot. Az utóbbi az ársapkás sertéscomb példáján nagyon jól látszik, hiszen miközben a sertéshúsimport 2022-ben 13 százalékkal nőtt, a sertéscomb behozatala közel 46 százalékkal emelkedett, és 2023 júniusáig további 20 százalékkal bővült. (Az ársapkát tavaly augusztus 1-jén vezették ki.)

Ebben a helyzetben Éder szerint további súlyos kihívásokkal kell szembenéznie a húsiparnak. Ilyen például a fogyasztáscsökkenés. A hazai piac jövedelem- és árvezérelt, de már Magyarországon is megjelent, ezért figyelni kell az etikai, az egészségi és a környezetvédelmi okokból kialakuló fogyasztás-visszafogásra is. Meg kell küzdeniük a cégeknek a diszkontosodással, a saját márkás termékek térnyerésével, ami csökkenti a húsipari cégek profitját. Megjelent a minőséggyengítés is, helyettesítő termékutánzatok, mint például a virslit imitáló rudacska, pálcika újbóli előkerülése szintén kihívás, csakúgy, mint az állami intézkedések. 

Az EPR önköltség-növekedést hozott, a kötelező akciózás pedig – bár ez a sertéshúsokra vonatkoztatva több terméket érint, míg az ársapka csak a sertéscombra vonatkozott – szintén növeli az importnyomást, mint ahogyan a kiskereskedelmi különadó növelésének egy részét is egész biztosan a beszállító feldolgozókon „verik le” a kiskereskedelmi láncok – mondta, hozzátéve, hogy a zsugorflációs rendelet hatásai egyelőre kérdőjelesek. De Éder szerint az árfigyelő rendszer is importnövelő és minőségrontó hatású.

Eközben a munkaerőhelyzet kritikus, a húsiparban nagy a bérnyomás, az önköltséget meghatározó sertésárban, az energiahordozók árában, a forintárfolyamban, de még a külső finanszírozás költségeiben is nagy a bizonytalanság, és továbbra is fennállnak az emelkedő önköltségek fogyasztói árakba történő beépítésének nehézségei.

A kiskereskedelem az antiinflációs politikára hivatkozva sokkal inkább ellenáll az áremelési törekvéseknek, a húsipar ráadásul késve ült fel az erre az áremelési vonatra.

Na de ki fog pályázni?

Ráadásul éppen akkor gyengül a jövedelmezőség, amikor kiírják az élelmiszeripar fejlesztési pályázatait, félő, hogy sokan nem lesznek alkalmasak a beruházások finanszírozására, és az ágazati konszolidáció felgyorsul. Erre akkor is utalt a szövetség elnöke, amikor azokat a feltételeket sorolta, amelyek szükségesek lennének ahhoz, hogy a húsipar kilábaljon a válságos helyzetből. Mint mondta, kívánatos lenne az uniós támogatások megfontolt felhasználása. A hosszú távon életképes cégeknek kellene lehetőséget kapni a támogatott fejlesztésekre, az „alig élőket” nem biztos, hogy most meg kell menteni – jelentette ki. Szükség lenne a reálbérek tartós növekedésére, ami hozzájárulna a hús- és húskészítmény-fogyasztás bővüléséhez. 

Ezek mellett pedig olyan patrióta, protekcionista piacvédelmi intézkedéseket kellene hoznia a kormánynak, amelyek a hazai húsipari termékek értékesítési lehetőségeit erősítik a kül- és belpiacon egyaránt

– mondta. Egyébként „most mindenki ezt csinálja, mindenféle szoft, furmányos eszközzel védi saját termelőit”. 

Fontos lenne az is, hogy a kiskereskedelmi láncok a hazai termékeket preferálják. Ez az elmúlt másfél évben sokkal kevésbé volt jellemző, mint az azt megelőző három-négy évben – utalt az ársapka hatására. Ugyancsak szükség lenne az állami intézkedések okozta terhek (EPR, élelmiszerlánc-felügyeleti díj, kiberbiztonsági felügyeleti díj, ATEV-díj) csökkentésére, de legalább a további növelések elkerülésére.

Sirha: célegyenesbe fordulnak az élelmiszeripari pályázatok

Kétszázmilliárd forint értékű élelmiszeripari pályázat társadalmi egyeztetése kezdődik meg még márciusban – jelentette be Nagy István agrárminiszter. A tárcavezető azt is elmondta, hogy Magyarország uniós elnöksége idején nagy hangsúlyt szánnak az élelmiszerek jelölésével és az élelmiszer-pazarlás elleni fellépéssel kapcsolatos szabályozásoknak.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.