Még 2019 nyarán derült ki, hogy Magyarország tengeri kikötőt és kijáratot létesít az olaszországi Triesztben. Ezt akkor azzal indokolták, hogy a magyar vállalkozásokat fogja segíteni.

Trieszt, kikötő
Tengeri kikötője lesz Magyarországnak: még az idén megindul az építése / Fotó: Il Molo VII, fonte Twitter @PortodiTrieste

A bejelentés túlzás nélkül történelminek számított, hiszen egyúttal azt is jelentette, hogy Magyarország saját tengerparttal rendelkezik, amit száz éve, a trianoni béke előtt mondhatott el utoljára magáról. Igaz, a magyar tengeri kikötő nem egyik pillanatról a másikra valósul meg. Ezt előrevetítette, hogy maga az adásvételi folyamat is másfél évet vett igénybe és csak 2020 legvégén zárult le a papírmunka.

Mit kell tudni a magyar tengeri kikötőről Triesztben?

Mindenesetre azóta tény, hogy Magyarország egy 

  • 300 méter hosszú partszakasszal rendelkező,
  • 32 hektáros területet vásárolt meg Trieszt kikötőjében (ami egykor az Aquila finomítói tevékenységének adott otthont),
  • 31 millió euróért,
  • 60 éves koncessziós szerződés keretében. Ennek oka, hogy az olasz jogszabályok értelmében a tengerpartnak mindig állami tulajdonban kell maradnia.

Az alábbi térképen látszik, pontosan hol helyezkedik el a Magyarország által megvásárolt tengerparti szakasz.

Annak idején azt is jelezték, hogy a vámszabad kikötőben majdnem 100 millió eurós (ezt 2022-re már 150 millió euróra emelték) infrastrukturális beruházást terveznek, hogy a magyar vállalkozások innen bonyolíthassák le exporttevékenységüket. Ezt akkor mintegy kétmillió tonnára becsülték, ami 78 ezer konténert jelent évente.

Miért éppen Triesztben lesz a magyar tengeri kikötő?

Az, hogy Triesztben lesz az új magyar tengeri kikötő, logikus választásnak tűnik. Az egyik legközelebbi tengeri kikötő Magyarországhoz, közúton és vasúton is elérhető 24 óra alatt, a kikötő kapacitása pedig elég ahhoz, hogy a magyar exportáló vállalatok igényeit ki tudja elégíteni. A trieszti kikötőt azok a közepesnél nagyobb hajók tudják használni, amelyek a magyarországi vállalatok számára fontosak.

Ezen a partszakaszon a természetes vízmélység 13 méter, így itt csak a 12,2 méteres merülésű Suezmax-osztályú 120–200 ezer tonnás vízkiszorítású teherhajók, konténerszállítók köthetnek ki. A konténereket gyorsvasúti összeköttetéssel juttatják el Magyarországra: a trieszti kikötőt és Budapestet összekötő vasútvonal hossza 539 kilométer. A terv szerint heti 14 vonatpárt közlekedtetnek majd. A legnagyobb hajók a bevett gyakorlat szerint Rotterdamba vagy Pireuszba hajóznak be, ott az árut kisebb hajókra pakolják, így küldik Triesztbe. A folyamat pedig visszafelé is így működik. 

A magyar tengeri kikötő kialakításának feladatát a magyar kormány az Adria Port Zrt. alá szervezte, amely a magyar állam 100 százalékos tulajdonában lévő gazdasági társaság. Az alábbi videó azt szemlélteti, milyen lenne kész állapotában a magyar kikötő Triesztben.

Azért felel, hogy végrehajtsa Trieszt kikötőjében a magyar állam kikötőfejlesztési projektjét, ezen keresztül pedig ösztönözze Magyarország külkereskedelmét és a logisztikai láncok fejlesztését a magyar gazdaság javára. A vállalat felett az alapítói jogokat a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) gyakorolja.

Hol tart most a trieszti magyar kikötő megépítése?

Teltek az évek, de a konkrét kivitelezés nem indult meg. Ebben meghatározó szerepet játszott a Covid-járvány, az eladó felet érintő több per, valamint nyilván a háborús helyzet is. Aztán 2022 legvégén arról írt a magyar sajtó, hogy sínre került az ügy és a megvalósíthatósági tanulmányok alapján elindult az engedélyeztetési eljárások beszerzése. Tavaly nyáron a Világgazdaságban már arról írunk, hogy az olaszországi illetékes kikötői hatóság jóváhagyta a magyar tulajdonban lévő terminál rakpartosítását. Ezzel párhuzamosan elkezdődött a pályázati munkák elbírálása is, a közeljövőben pedig eldőlhet, kit bízhatnak meg a munkálatok elvégzésével.

Garai Péter Tibor, az Adria Port Zrt. vezérigazgatója másfél évvel ezelőtt azt közölte, hogy

2026-ban megindulhat a forgalom a kikötőben.

Hogy ez tartható-e, az idővel ki fog derülni. Az biztos, hogy a napokban biztató hírek érkeztek, ráadásul hivatalos helyről. Keresztes László Lóránt, az LMP országgyűlési képviselő írásbeli kérdést nyújtott be Mikor lesz Magyarországnak tengeri kikötője? címmel. Erre Magyar Levente, a KKM miniszterhelyettese, parlamenti államtitkára válaszolt Szijjártó Péter tárcavezető megbízásából.

Ebből kiderült, hogy folyamatosak az egyeztetések az olasz féllel a beruházás előkészítéséről. „A tárgyalások jelen állása szerint a partfalépítési és mederkotrási munkák ebben az évben megindulhatnak” – fogalmazott Magyar Levente. Ez tehát azt mutatja, hogy a trieszti magyar kikötő fejlesztése napirenden van, ugyanakkor a megépülése még gyerekcipőben jár.

Negyven éve nem történt ilyen a Balatonon: Közép-Európa legmodernebb hajóit adták át a magyaroknak – képgaléria az új kompokról és katamaránokról

Villámgyors új hajókat avattak a Balatonon. A magyar állam két kompot és két katamaránt vásárolt, ezzel történelmi fejlesztést hajtott végre. Bemutatjuk, miért éri meg a mintegy hatmilliárdos beruházás Magyarországnak.