Az Európai Bizottság megvizsgálta a helyzetet és nem lát okot aggodalomra a Lukoil olajszállításának betiltása miatt
Az Európai Bizottság megvizsgálta az orosz Lukoil magyarországi és szlovákiai olajszállításának helyzetét, és nem talált okot aggodalomra – jelentette a Radio Svoboda (RFE/RL) augusztus 23-án. Júniusban Kijev szankciókat vezetett be, amelyek megakadályozták, hogy a Lukoil, Oroszország egyik legnagyobb olajvállalata kőolajat szállítson az ukrán területen áthaladó Barátság vezetéken.

Az ukrán tájékoztatás szerint a lépés célja, hogy elvágja a Kreml egyik bevételi forrását az Ukrajna elleni háború finanszírozására. Kijev tilalma nem vonatkozik a többi orosz olajexportőrre, akik még mindig használják a vezetéket. A kijevi döntést kritizáló országok között volt Magyarország és Szlovákia is, ugyanis a Barátság vezetéken keresztül kapják az orosz olajat.
Valdis Dombrovskis, az EU kereskedelmi biztosa az RFE/RL-nek elmondta, hogy az Európai Bizottság minden oldalról megvizsgálta az információkat, így Magyarország, Szlovákia, Ukrajna és Horvátország szempontjából is, az utóbbi felajánlotta, hogy olajat szállít a területén keresztül, amikor Kijev blokkolta a Lukoil tranzitját. A szóvivő elmondta, Brüsszel nem látja jelét annak, hogy az ukrán szankciók veszélybe sodornák az európai energiabiztonságot, hozzátéve, hogy a Lukoilra kivetett szankciók nem befolyásolják az olajtranzit-műveleteket a Barátság vezetéken, ha nem a Lukoil az olaj hivatalos tulajdonosa.
A Világgazdaság mai cikkében is kitért arra, hogy hamarosan újra érkezhet Magyarországra és Szlovákiába az orosz Lukoil olaja. A terítéken lévő új konstrukció jogi kockázatot nem tartalmaz, de szállításit igen, az Ukrajnában folyó háború miatt. Mint Szergij Makogon, az Ukrtransznafta ukrán olajszállító vállalat vezérigazgatója rámutat: Oroszország továbbra is hozzájut az adott exportból származó bevételhez.
Emlékezetes, hogy Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön bejelentette: célegyenesben vannak a Mol tárgyalásai, amelyeknek köszönhetően ismét érkezhet a Lukoil olaja. A tervezett szerződés szerint a Mol az orosz–fehérorosz határon venné át az olajat, így Ukrajna már nem orosz, hanem magyar tulajdonú szénhidrogént továbbítana. A konstrukció hordónként mintegy másfél dollárral drágítja meg a terméket a növekvő szállítási és biztosítási kiadások miatt.