A gyalogosokkal, kerékpárosokkal és elektromos rollerekkel foglalkozik az új KRESZ-ből nyilvánosságra hozott friss szabálycsomag. A Közlekedési Hatóság és a Közlekedéstudományi Intézet időről időre megosztja a készülő új szabályrendszer egy részét. Az új KRESZ-ről vélhetően pénteken 10 órától oszt meg részleteket Lázár János, a közlekedési infón.
Az új KRESZ szerint gyalogos a
Emellett a zebrán történő átkelés szabályai is szigorodnak, az autósoknak már a gyalogos átkelési szándékának észlelésekor meg kell adni az elsőbbséget. A gyalogosnak a biciklisávon átvezető átkelőben is elsőbbsége lesz. Összességében a gyalogosok elsőbbségi joga az új KRESZ szerint magasabb rendű, mint bármely más járműé.
Az új KRESZ kettéosztja a kerékpárokat. A kerékpár mellett bevezetik a különleges kerékpár fogalmát. A kerékpár kétkerekű, alapvetően emberi erő hajtja, de ezt villanymotor segítheti, maximum 1000 watt teljesítménnyel, 25 kilométer per óra sebességig. A különleges kerékpár a 35 kilogrammnál nehezebb, két- vagy akár többkerekű, egy méternél szélesebb kerékpár: a cargobiciklik, a pedálos riksák és hasonló egzotikumok.
Annak érdekében, hogy a biciklizés növekvő népszerűségére reagáljon a törvényhozó, az új KRESZ kerékpáros övezeteket hoz majd létre. Ezekben az övezetekben gépjárművek csak célforgalomban, legfeljebb 30 kilométeres sebességgel közlekedhetnek, gyalogosok pedig csak a kialakított járdákat használhatják. A kerékpáros zónákban a bicikliket bárhol le lehet parkolni, meddig ezzel mások haladását nem akadályozzák.
A KRESZ megújításán dolgozó munkacsoportok egyelőre csak az elektromos rollerek szabályozásával foglalkoztak. Az új KRESZ-ben lesz „kis teljesítményű” és „nagy teljesítményű” motoros roller. A gyenge, könnyű e-rollerek lényegében kerékpáros szabályozást kapnak, 12 éves alsó korhatárral, legfeljebb 25 kilométeres engedélyezett sebességgel, a kerékpárosokkal egyező térhasználati előírásokkal, a bringásokkal azonos védőfelszerelés, világítás használata mellett. Fontos kitétel, hogy ezek a rollerek főútvonalon csak akkor közlekedhetnek, ha azon van „kerékpáros létesítmény” – írta meg a Vezess.hu.
A nagy teljesítményű e-rollerek kerékpár-segédmotorkerékpár hibrid szabályozást kapnak.
Kell hozzájuk motoros bukósisak, 14 éves életkor, és még jogosítvány is.
Ezek a gépek lakott területen kerékpárúton, járdán, kerékpársávban NEM közlekedhetnek, engedélyezett legnagyobb sebességük 40 kilométer per óra. Az elektromos rollernek nem minősülő „egyéb eszközökkel” a gyalogosközlekedés szabályozása szerint, „alkalmazkodó sebességgel”, legalább kerékpáros védőfelszereléssel kell majd közlekedni, amikor életbe lép majd az új KRESZ.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.