Lázár János sajtótájékoztatót tart: bejelenthetik az új KRESZ részleteit
A gyalogosokkal, kerékpárosokkal és elektromos rollerekkel foglalkozik az új KRESZ-ből nyilvánosságra hozott friss szabálycsomag. A Közlekedési Hatóság és a Közlekedéstudományi Intézet időről időre megosztja a készülő új szabályrendszer egy részét. Az új KRESZ-ről vélhetően pénteken 10 órától oszt meg részleteket Lázár János, a közlekedési infón.

Gyalogosok az új KRESZ-ben
Az új KRESZ szerint gyalogos a
- gördeszkás,
- görkorcsolyás,
- lábbal hajtós rolleres,
- a talicskát toló személy,
- a motort,
- autót toló ember,
- a kisállatot,
- hobbiállatot pórázon vezető személy,
- és a 10 kilométer per óránál nem gyorsabb motoros kerekesszékkel közlekedő is.
Emellett a zebrán történő átkelés szabályai is szigorodnak, az autósoknak már a gyalogos átkelési szándékának észlelésekor meg kell adni az elsőbbséget. A gyalogosnak a biciklisávon átvezető átkelőben is elsőbbsége lesz. Összességében a gyalogosok elsőbbségi joga az új KRESZ szerint magasabb rendű, mint bármely más járműé.
Kerékpárosok az új KRESZ-ben
Az új KRESZ kettéosztja a kerékpárokat. A kerékpár mellett bevezetik a különleges kerékpár fogalmát. A kerékpár kétkerekű, alapvetően emberi erő hajtja, de ezt villanymotor segítheti, maximum 1000 watt teljesítménnyel, 25 kilométer per óra sebességig. A különleges kerékpár a 35 kilogrammnál nehezebb, két- vagy akár többkerekű, egy méternél szélesebb kerékpár: a cargobiciklik, a pedálos riksák és hasonló egzotikumok.
Annak érdekében, hogy a biciklizés növekvő népszerűségére reagáljon a törvényhozó, az új KRESZ kerékpáros övezeteket hoz majd létre. Ezekben az övezetekben gépjárművek csak célforgalomban, legfeljebb 30 kilométeres sebességgel közlekedhetnek, gyalogosok pedig csak a kialakított járdákat használhatják. A kerékpáros zónákban a bicikliket bárhol le lehet parkolni, meddig ezzel mások haladását nem akadályozzák.
Elektromos rollerek az új KRESZ-ben
A KRESZ megújításán dolgozó munkacsoportok egyelőre csak az elektromos rollerek szabályozásával foglalkoztak. Az új KRESZ-ben lesz „kis teljesítményű” és „nagy teljesítményű” motoros roller. A gyenge, könnyű e-rollerek lényegében kerékpáros szabályozást kapnak, 12 éves alsó korhatárral, legfeljebb 25 kilométeres engedélyezett sebességgel, a kerékpárosokkal egyező térhasználati előírásokkal, a bringásokkal azonos védőfelszerelés, világítás használata mellett. Fontos kitétel, hogy ezek a rollerek főútvonalon csak akkor közlekedhetnek, ha azon van „kerékpáros létesítmény” – írta meg a Vezess.hu.
A nagy teljesítményű e-rollerek kerékpár-segédmotorkerékpár hibrid szabályozást kapnak.
Kell hozzájuk motoros bukósisak, 14 éves életkor, és még jogosítvány is.
Ezek a gépek lakott területen kerékpárúton, járdán, kerékpársávban NEM közlekedhetnek, engedélyezett legnagyobb sebességük 40 kilométer per óra. Az elektromos rollernek nem minősülő „egyéb eszközökkel” a gyalogosközlekedés szabályozása szerint, „alkalmazkodó sebességgel”, legalább kerékpáros védőfelszereléssel kell majd közlekedni, amikor életbe lép majd az új KRESZ.


