– Magyarország július elején vette át az Európai Unió Tanácsának soros elnöki feladatait. Ennél számottevően kisebb médiaérdeklődés kísérte, hogy júniusban járt le a magyar elnökség egyéves mandátuma az Európai Adóigazgatások Szervezetében, az IOTA-ban. Az egyszeri magyar adófizető számára is érdekes, ami ebben a nemzetközi szervezetben történik?
– Az attól függ, mi érdekli az egyszeri magyar adófizetőt. A magyar elnökség az IOTA szervezeti belső ügyeit érintő feladatokon túl fontos, nemzetközi szakmai kérdésekben is eredményes volt. Előtérbe került például a kriptovaluták kezelésének témája, a lengyel–magyar vámügyi együttműködés értékelése, de említhetem az adatcserét, a határon átnyúló adóügyi visszaélések felderítésének helyzetét is. Általánosságban: a nemzetközi szervezetekben való aktív jelenlétünk legnagyobb előnyét abban látom, hogy nívós szakmai körben tesztelhetjük innovatív ötleteinket. Azokban a szakmákban, ahol a hagyományok dominálnak, nehéz ugyanis az újításokat elfogadtatni, ez az adószakmában sincs másképp. Hadd említsem itt meg az online pénztárgépek rendszerét, amit kezdetben kétkedve fogadott a világ, mára viszont nemcsak Európában, hanem a többi kontinensen is a mi rendszerünkhöz hasonló szisztémák működnek.
– Most is szolgáltattak témát a nemzetközi adóügyi szervezetben a magyar fejlesztések? Például az e-áfa?
– A nemzeti adóhivatalok az IOTA keretei között bemutatják terveiket, fejlesztéseiket, amiket aztán nyilvánosan megvitatnak. Az elmúlt években rendre az első három helyen szerepeltek a magyar prezentációk. Legutóbb, a Tadeus – amely az uniós adóigazgatások csúcstalálkozója – plenáris ülésén bemutatott nemzeti projektek között az e-áfa az előkelő harmadik helyen végzett a tagállami adóhatósági vezetők szavazata alapján. A siker egyértelmű.
– Valóban? A sajtóban megjelent hírekből, hiányosságokról szóló szakértői nyilatkozatokból nem biztos, hogy mindenki ezt a következtetést vonta le.
– Lássuk az eddigi számokat! Júliusra csaknem 70 ezret tett ki az e-áfában regisztrált adózók száma, és majdnem 250 ezer belépés történt a felületre. A rendszer lényege, hogy a kiállított számlák a bevallási sorok szerint adókódolva, azonnal, valós időben bekerülnek a NAV rendszerébe. A kisebb vállalkozások egy internetes felületen nézhetik meg a bevalláshoz rendezett számláikat, s kiválaszthatják, melyik helyezhető levonásba, de – ha rendelkezésükre áll, és az eladó adatszolgáltatása nem tartalmazta – akár új számlát is felvihetnek a rendszerbe. A nagy gazdasági szereplők esetében más a helyzet, ott a cégek vállalatirányítási rendszere kapcsolódik össze az adóhivatallal, az adatok úgynevezett gép-gép közötti kapcsolaton keresztül áramlanak. A kisebb vállalkozások közül sok tízezren, a nagyok közül több százan rendszeresen használják fejlesztésünket. Többen közülük a bevallásukat is így adják már le.
– Mennyien kötelezettek áfabevallás leadására?
– A havi bevallók száma eléri a 270 ezret.
– A néhány tízezer ehhez képest nem tűnik kevésnek?
– Egyáltalán nem. Az e-áfa egyelőre teljesen önkéntes. Így pedig kifejezetten szép eredmény, hogy ennyien veszik a fáradságot rendszerünk használatához.
– Van jelentősége az előző válaszában az egyelőre kifejezésnek? Másképpen fogalmazva: kötelező lehet az e-áfa?
– Jelenleg erre nincs határidő. Én azonban azt kezdeményeztem a pénzügyi kormányzatnál, hogy akár már 2025-ben tegyék kötelezővé az e-áfa használatát. A rendszer stabil, a mostaninál jóval nagyobb terhelést is elbírna, januárig pedig szisztematikusan tökéletesítjük a szolgáltatásokat, ami egy ilyen volumenű rendszer bevezetésénél természetes folyamat.
– A mulasztási bírságok egy részének megduplázása eközben már tény: a jogszabály a közelmúltban megjelent a hivatalos lapban. Jönnek a dupla büntetések?
– Még mielőtt valaki félreértené: a módosítás nem azt jelenti, hogy ezentúl mindenki dupla akkora bírságot fizet, mint eddig. A mértékek növelése szélesíti a NAV mozgásterét, de a szankciók kiszabásakor nem automatikusan és különösen nem mérlegelés nélkül cselekszünk.
Lényeges, hogy elrettentő erejű legyen a kiszabott bírság, de ennél is fontosabb, hogy az érintett adózó helyzete ne lehetetlenüljön el a szankció miatt.
A célunk, hogy elérjük: a gazdasági szereplők a törvényeket betartva működjenek, vagyis működjenek tovább, de immár az igazságos verseny szabályai szerint. Nem állhat elő tehát olyan helyzet, hogy egy vállalkozás csak azért húzza le a redőnyt, mert nem tudja kifizetni a NAV bírságát.
– Ha már nemzetközi történésekkel kezdtük beszélgetésünket, adódik a kérdés: idehaza ma is az unión belüli áfaszabályok kijátszása, az úgynevezett körhintacsalás okozza az egyik legnagyobb gondot?
– Érezhetően megcsappant a bűnözői „érdeklődés” a körhintacsalások iránt, ennek pedig az az oka, hogy igencsak megdrágult ez a visszaélési forma. Több céget, ezzel strómant kell beiktatni, annak minden járulékos költségével. Idehaza az online pénztárgépek, az áruforgalom elektronikus ellenőrzése és az online számlázás miatt a NAV valós időben látja a gazdasági események legnagyobb részét, elbújni tehát nehéz. Már csak azért is, mert egyre jobb a nemzetközi adatcsere, az uniós országokból rendszeresen és gyorsan érkeznek az adatok. Mint az IOTA-beli magyar elnökség kapcsán említettem, a kérdés a nemzetközi szakmai közvéleményt is élénken foglalkoztatja.
– A mesterséges intelligencia adócsalások elleni bevetése szintén a nemzetközi diskurzusok központi témája?
– Ahogy vesszük. Vannak országok, ahol nagy hangsúlyt fektetnek a minél nagyobb adatbázisok kialakítására, de például a skandináv területeken még szinte a 19. századi adatgyűjtési módszerek érvényesülnek. Kérdés, hogy meddig tudják ezt fenntartani, a társadalmi folyamatok ugyanis más módszereket tehetnek indokolttá.
– Az elöregedésre vagy a migrációra gondol?
– Az adómorálra nincs hatással, hogy a társadalom átlagos életkora emelkedik. Ellenben a statisztikán már most látszik, hogy a nagyobb létszámban beérkező afrikai, ázsiai személyeknek mást jelent a közteherviselés eszméje, mint eredetileg a svédeknek vagy a norvégoknak.
– S miért nem jók az ottani, korábbi adatgyűjtési módszerek?
– A még számos országra jellemző, hagyományos adóigazgatási felfogás szerint elegendő összesített adatsorokat előállítani, s abból következtetéseket leszűrni.
Ehhez képest például a NAV tranzakciónként gyűjti be az információkat, a visszaélések kiszűrése így sokkal valószínűbb.
Ráadásul a mesterséges intelligencia segítségével olyan elemzési műveleteket alkalmazhatunk, amelyeket ember nem is tud végrehajtani. A nagy mennyiségű információt tartalmazó adatbázisainkat felhasználva sokdimenziós adatrácsokat hozunk létre. Mintázatokat vázolunk fel, ezek segítségével pedig megtaláljuk azokat a gazdasági szereplőket, amelyek a tulajdonságaik alapján valamilyen okból eltérnek a hozzájuk hasonlók átlagától. Azt persze meg kell vizsgálni – akár az adózó bevonásával –, hogy az eltérés törvénytelen műveletből adódik-e.
– Mikortól keresi gép idehaza az adócsalókat?
– A munka már zajlik, a mesterséges intelligencia folyamatosan kapcsolódik be az ellenőrzési feladatokba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.