BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiába nőtt az ültetvényterület, kevesebb a diótermés - ez az oka

Van igény a hazai dió iránt, de a piaci jelenlét növeléséhez az intenzív termesztéstechnológiák bevezetésére van szükség. Teljesen át kell alakítani a dió termesztésének eddigi gyakorlatát.

Bár az elmúlt 10 évben a támogatási konstrukcióknak köszönhetően 6 ezerről 9200 hektárra emelkedett a hazai dióültetvények területe, a termésmennyiség nem nőtt. Sőt, a termésátlagok sok esetben a hektáronkénti 1-1,5 tonnát sem érik el, szemben a versenytársainkkal, ahol a 4-5 tonnás hektáronkénti átlag sem szokatlan – hangzott el a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és a Szatmári Diókert Kft. által szervezett dió szakmai napon. Ennek oka, hogy még mindig nagyon sok az elhanyagolt, a termesztéstechnológiát tekintve alacsony színvonalú dióültetvény, a jól művelt, prosperáló ültetvények nagysága 3 ezer hektár alatt van az országban. Ez utóbbiakban azonban – ahol intenzív körülmények között folyik a diótermesztés – a 3 tonnás termésátlag is elérhető. 

dió
Hiába nőtt a dió termőterülete, nem emelkedett a termésmennyiség / Fotó: Lévai Zsolt / NAK

A magyar diótermesztés versenyképességének javítása érdekében jelentős fejlesztésekre van szükség az ágazatban, az adott termőhelyhez igazított fajtahasználat mellett nagy hangsúlyt kell fektetni a tavaszi védekezésre – a gombás, baktériumos betegségek, illetve a különböző kártevők, például a – dióburokfúró légy – ugyanis komoly gondot okoznak a dióültetvényekben. A hatékony növényvédelem érdekében fontos a jobban kezelhető koronaforma kialakítása, a rendszeres metszés. 

A magyar dió piaca 2006 és 2019 között meredeken felfelé ívelő pályán volt, ezt követően sajnos megtorpant a kereslet. 

Magyarország a 6450 tonna terméssel a diótermelő országok rangsorában a harmincadik helyet foglalja el, vagyis a viszonylag kis termelők közé tartozik. A világ diótermesztésében a korábban nettó importőrnek számító Kína az élre tört, ma már éves szinten mintegy 1,4 millió tonnás termést takarítanak be náluk. A globális diópiacon az elmúlt évihez hasonló termésre van kilátás az idén is, bár a szárazság az ausztrál és a kaliforniai ültetvényeken mintegy 10-15 százalékos terméscsökkenéssel járhat. 

Folyamatosan csökken a hazai kivitel is, héjas dió és dióbél formájában egyaránt. 

A héjas dió piaca az elmúlt időszakban átalakult, az apróbb és olcsóbb diót keresik a fogyasztók, ez a multik terjeszkedésének tudható be. 

Az a magyarázat erre, hogy a nagy méretű diókat – 34 milliméter felett – nem tudják kis kiszerelésbe csomagolni az áruházak. A hazai fajták azonban jellemzően nagyobb méretűek, nem ritka a 36-40 milliméteres méret sem, amit az áruházláncok elsősorban lédig formában tudnak beemelni a kínálatba, a nagybani piacokon pedig 5-10 kilogrammos kiszerelésben értékesíthető. 

 

Elengedhetetlen a termésátlagok növelése, a hatékonyság javítása. Fontos, hogy az úgynevezett extenzív ültetvények helyett egyre inkább az intenzív termesztéstechnológiára álljon át az ágazat. Az új művelési rendszerhez hozzátartozik 

  • a mikroszórófejes és/vagy csepegtető, víztakarékos öntözés, 
  • a rendszeres metszés, 
  • a betakarítás gépesítése, valamint 
  • a célzott növényvédelem és 
  • tápanyag-gazdálkodás is. 

A fejlesztések megvalósításában segítséget nyújthatnak a gazdálkodóknak a KAP Stratégiai terv forrásai is. A hamarosan megnyíló kertészeti ültetvénytelepítési felhívásra első körben szeptember 10-től pályázhatnak a gazdálkodók, míg az új Agrár-környezetgazdálkodási (AKG) konstrukció 2025. január elsejétől indul. 

Hiába a jó termés, gyengül a magyar dió piaci pozíciója
A múlt évi aszály után a diótermés mennyisége és minősége is jelentősen javul a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet szerint. A piaci viszonyok ugyanakkor nem ilyen kedvezők.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.