Ezt mindenki megérzi: brutálisan drágul a parkolás Budapesten – térkép
Szerdán ismételten maratoni, mintegy kilenc órán át tartó ülést bonyolított le a fővárosi közgyűlés. Erről a Világgazdaság több cikkben beszámolt, azonban a negyedik napirendi pontként beterjesztett, majd megszavazott javaslat külön is megérdemli, hogy foglalkozzunk vele.

Ez hivatalosan Budapest főváros közigazgatási területén a járművel várakozás rendjének egységes kialakításáról, a várakozás díjáról és az üzemképtelen járművek tárolásának szabályozásáról szóló önkormányzati rendelet módosítása címmel futott, amelyet Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid, az egyik főpolgármester-helyettesi poszt várományosa párhuzamosan, de külön-külön csomagban terjesztett be.
A közbeszédben egyszerűen csak parkolási rendszerváltásként hivatkozott program számos drasztikus változás tartalmaz, amelyek be is fognak következni Budapesten, miután a fővárosi közgyűlésben többséget kapott. Ennek kapcsán lényeges jelezni, hogy a Fidesz nem szavazta meg, azonban a hasonló nagyságú frakcióval bíró
Tisza Párt már átsegítette.
A fővárosi képviselők 20 igennel, 9 nem szavazat ellenében és 2 tartózkodás mellett fogadták el. Ennek betudhatóan a budapestieknek és a Budapesten autóval közlekedőknek egy totálisan átalakított parkolási rendszert kell megtanulniuk használni. Amit viszont mindenki meg fog érzeni, az a parkolási díjak elszabadulása.
Brutálisan drágul a parkolás Budapesten
Arra kérdésre, hogy hogyan alakul át a parkolási rend Budapesten, a következő rövid válasz adható:
- emelkednek a parkolási díjak,
- megszűnnek a parkolóautomaták,
- a BudapestGO applikációval lehet majd parkolni,
- megszűnik a zöld rendszámú autókkal az ingyenes parkolás.
Két fő dátum van a változások életbe lépésére, 2026. január 1. (utolsó pont) és 2026 július 1. (első három pont). Bármennyire is furcsán hangzik, a pénztárcák szempontjából nézve még örülni is lehet, hogy „csak” ennyi negatívum ment át a fővárosi közgyűlésen, ugyanis arra is volt módosítási szándék, hogy a drágulás már 2025 januárjától életbe lépjen, ráadásul ne csak hétköznapokon, hanem hétvégente is fizetőssé tegyék a járművek várakozást. Ezt – hangsúlyozottan – egyelőre elvettették.
Az extrém drágítás azonban ettől még küszöbön áll. Ennek megértésére első körben érdemes megismerni a budapesti parkolási térképet.

A legutóbb 2021-ben rögzített várakozási díjak növelése tehát 2026. július 1-jétől következik be a következőképpen:
- az A várakozási övezetekben 600 helyett óránként 800 forintba,
- a B várakozási övezetekben 450 helyett 600 forintba,
- a C várakozási övezetekben 300 helyett 400 forintba,
- a D várakozási övezetekben pedig 200 helyett 300 forintba
kerül egyetlen óra parkolás. Mindez 30-50 százalékos drágulást jelent, de vannak jócskán, akik még ennél is jobban a zsebükbe nyúlhatnak. Ugyanis azt is kikötötték, hogy a 2000 kilogramm feletti saját tömeggel rendelkező autók használóinak kétszeres várakozási díjat kell majd 2026-tól fizetniük.
A drákói szigor külön is tetten érhető. Jelenleg ugyanis a díjemelés korlátja, hogy legfeljebb egy liter benzin kétszerese lehet a legmagasabb várakozási díj. Ezért ennek eltörlését kezdeményezi a főváros a felterjesztési joggal élve. A teljes képhez viszont az is hozzátartozik, hogy a díjakból 25 százalék kedvezmény illeti meg azt, aki a várakozási díjat a BudapestGO alkalmazás útján fizeti meg és rendelkezik az alkalmazásban vásárolt, legalább 30 napos, a budapesti helyi közösségi közlekedés használatára jogosító teljes árú érvényes bérlettel.
Vagyis aki autóval közlekedik, de hajlandó minden hónapban 8950 forintért BKK-bérletet vásárolni, attól negyedével kevesebbet kérnek a parkolásért. Pusztán anyagilag nézve ez sem tűnik előnyös megoldásnak, így nem csoda, hogy a Magyar Autóklub kiakadt a parkolási rendet átalakító fővárosi döntésen.
Parkolási díjak emelése: kikelt magából a Magyar Autóklub
A Magyar Autóklub jelen formájában ellenzi a parkolási rendszerváltásnak nevezett, előkészítetlen, és társadalmi vita mellőzésével tervezett javaslatát, álláspontjuk szerint a fővárosi önkormányzatnak minden döntéshozatalnál figyelembe kell vennie az autóval közlekedők érdekeit is.


