Szerdán ismételten maratoni, mintegy kilenc órán át tartó ülést bonyolított le a fővárosi közgyűlés. Erről a Világgazdaság több cikkben beszámolt, azonban a negyedik napirendi pontként beterjesztett, majd megszavazott javaslat külön is megérdemli, hogy foglalkozzunk vele.
Ez hivatalosan Budapest főváros közigazgatási területén a járművel várakozás rendjének egységes kialakításáról, a várakozás díjáról és az üzemképtelen járművek tárolásának szabályozásáról szóló önkormányzati rendelet módosítása címmel futott, amelyet Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid, az egyik főpolgármester-helyettesi poszt várományosa párhuzamosan, de külön-külön csomagban terjesztett be.
A közbeszédben egyszerűen csak parkolási rendszerváltásként hivatkozott program számos drasztikus változás tartalmaz, amelyek be is fognak következni Budapesten, miután a fővárosi közgyűlésben többséget kapott. Ennek kapcsán lényeges jelezni, hogy a Fidesz nem szavazta meg, azonban a hasonló nagyságú frakcióval bíró
Tisza Párt már átsegítette.
A fővárosi képviselők 20 igennel, 9 nem szavazat ellenében és 2 tartózkodás mellett fogadták el. Ennek betudhatóan a budapestieknek és a Budapesten autóval közlekedőknek egy totálisan átalakított parkolási rendszert kell megtanulniuk használni. Amit viszont mindenki meg fog érzeni, az a parkolási díjak elszabadulása.
Arra kérdésre, hogy hogyan alakul át a parkolási rend Budapesten, a következő rövid válasz adható:
Két fő dátum van a változások életbe lépésére, 2026. január 1. (utolsó pont) és 2026 július 1. (első három pont). Bármennyire is furcsán hangzik, a pénztárcák szempontjából nézve még örülni is lehet, hogy „csak” ennyi negatívum ment át a fővárosi közgyűlésen, ugyanis arra is volt módosítási szándék, hogy a drágulás már 2025 januárjától életbe lépjen, ráadásul ne csak hétköznapokon, hanem hétvégente is fizetőssé tegyék a járművek várakozást. Ezt – hangsúlyozottan – egyelőre elvettették.
Az extrém drágítás azonban ettől még küszöbön áll. Ennek megértésére első körben érdemes megismerni a budapesti parkolási térképet.
A legutóbb 2021-ben rögzített várakozási díjak növelése tehát 2026. július 1-jétől következik be a következőképpen:
kerül egyetlen óra parkolás. Mindez 30-50 százalékos drágulást jelent, de vannak jócskán, akik még ennél is jobban a zsebükbe nyúlhatnak. Ugyanis azt is kikötötték, hogy a 2000 kilogramm feletti saját tömeggel rendelkező autók használóinak kétszeres várakozási díjat kell majd 2026-tól fizetniük.
A drákói szigor külön is tetten érhető. Jelenleg ugyanis a díjemelés korlátja, hogy legfeljebb egy liter benzin kétszerese lehet a legmagasabb várakozási díj. Ezért ennek eltörlését kezdeményezi a főváros a felterjesztési joggal élve. A teljes képhez viszont az is hozzátartozik, hogy a díjakból 25 százalék kedvezmény illeti meg azt, aki a várakozási díjat a BudapestGO alkalmazás útján fizeti meg és rendelkezik az alkalmazásban vásárolt, legalább 30 napos, a budapesti helyi közösségi közlekedés használatára jogosító teljes árú érvényes bérlettel.
Vagyis aki autóval közlekedik, de hajlandó minden hónapban 8950 forintért BKK-bérletet vásárolni, attól negyedével kevesebbet kérnek a parkolásért. Pusztán anyagilag nézve ez sem tűnik előnyös megoldásnak, így nem csoda, hogy a Magyar Autóklub kiakadt a parkolási rendet átalakító fővárosi döntésen.
A Magyar Autóklub jelen formájában ellenzi a parkolási rendszerváltásnak nevezett, előkészítetlen, és társadalmi vita mellőzésével tervezett javaslatát, álláspontjuk szerint a fővárosi önkormányzatnak minden döntéshozatalnál figyelembe kell vennie az autóval közlekedők érdekeit is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.