Felpörögtek a dunaújvárosi vasmű körül az események. Miután a Dunaferr eszközeinek leendő üzemeltetői egy hete műszakilag is felmérték a létesítményt, tegnap már a részletekről egyeztettek és meg is állapodtak a rövid- és hosszú távú tervekről a Nemzetgazdasági Minisztériumban, pénteken délután kettőkor pedig a felszámolóval tárgyaltak a telephely és az eszközök bérléséről. Most azonban további fontos részletek is megtudott a Világgazdaság.
Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a szaktárcával történt megállapodás csak elvi, hiszen a vasmű nincs állami tulajdonban. Így nem is az állam adja bérbe az eszközeit, és azokat nem is adhatja el. A további ügyletekre vonatkozó jóváhagyása azonban elengedhetetlen, hiszen már milliárdokat költött a Dunaferre.
Októberig mintegy 70 milliárd forintjába volt a Dunaferr felszínen tartása
például bérgarancia biztosításán keresztül és úgy, hogy lehetővé tette a szén-dioxid-kvóta felhasználását. Kétségtelen tehát, hogy meg kell győzödni arról, hogy komoly-e azon cégek érdeklődése, amelyek a vasmű üzemeltetésére, kedvező esetben és hosszú távon pedig akár a tulajdonlására is jelentkeznek. A végső szót azonban Dunaferr utódcégeinek felszámolója mondja ki.
Az eddigiek alapján minden jól alakul, a svájci-szlovák páros üzleti terve tegnap meggyőzte a tárca illetésekeit. Pedig még sok pénzre, akár 100 millió eurónyi befektetésre is szükség van a termelés újraindításához, hiszel kell vasérc, koksz, áram, gáz és víz, fizetés. Lapunk úgy értesült az ügyhöz közeli forrásból, hogy az üzemeltető-jelöltek már hárman vannak:
a Dufercóhoz és a Minerfinhez csatlakozott a magyar Acemil.
Az utóbbi viszonylag fiatal vállalkozás, a Világgazdaság legutóbb a cégnek a kínai együttműködésben formálódó magyarországi vasútgyártási terveiről számolt be. A MÁV is az Acemillel tárgyal a kínai CRRC, a világ legnagyobb gördülőállomány-gyártója által gyártandó mozdonyok vásárlásáról.
Információink szerint a Duferco-Minerfin-Acemil trió még ebben az évben tető alá hozná a bérleti megállapodásokat. Ez első lépésben jó irány a vasmű újraindítása felé, és talán a hosszú távú megoldás, a későbbi tulajdonszerzés felé is. Ám hiába haladnak gyorsan az események, januárban vélhetőleg még nem termel a Dunaferr.
Még a Dunaferr nevet használjuk, de ilyen hivtalosan már nincs, pontosabban zajlik az ISD Dunaferr felszámolása. Az ISD Dunaferr a korábbi, orosz többségi tulajdonos irányítása alatt került lejtőre. (Nevének ISD része arra az ukrán tulajdonosra utal, amelyben később közvetve többséget szerzett az orosz Vnyesekonombank.)
A Dunaferr lejtőre kerülésében az is szerepet játszott, hogy belháború dúlt a irányításáért. Az menthette volna meg, ha új tulajdonosa lesz, de a hatalmas adósságaival azonban senkinek nem kellett. Ezért az eszközeit kimentették két cégbe, a Dunarollingba és a Duna Furnace-ba.
E társaságokat vásárolta meg tavaly a Liberty Steel. A Liberty látványos terveket jelentett be, a legígéretesebb a Kínából várt elektromos ívkemence telepítése volt. Mindazonáltal a kínai ívkemence beszerzése ismét terítékre kerülhet az erős kínai kapcsolatokkal rendelkező Acemil részvételével, de ez lapunk részéről hangsúlyozottan csak felvetés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.