
Áttörés a Dunaferrnél: beszáll a magyar Acemil is – még az idén megmenekülhet a dunaújvárosi vasmű
Felpörögtek a dunaújvárosi vasmű körül az események. Miután a Dunaferr eszközeinek leendő üzemeltetői egy hete műszakilag is felmérték a létesítményt, tegnap már a részletekről egyeztettek és meg is állapodtak a rövid- és hosszú távú tervekről a Nemzetgazdasági Minisztériumban, pénteken délután kettőkor pedig a felszámolóval tárgyaltak a telephely és az eszközök bérléséről. Most azonban további fontos részletek is megtudott a Világgazdaság.

Kellett az állami bólintás
Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a szaktárcával történt megállapodás csak elvi, hiszen a vasmű nincs állami tulajdonban. Így nem is az állam adja bérbe az eszközeit, és azokat nem is adhatja el. A további ügyletekre vonatkozó jóváhagyása azonban elengedhetetlen, hiszen már milliárdokat költött a Dunaferre.
Októberig mintegy 70 milliárd forintjába volt a Dunaferr felszínen tartása
például bérgarancia biztosításán keresztül és úgy, hogy lehetővé tette a szén-dioxid-kvóta felhasználását. Kétségtelen tehát, hogy meg kell győzödni arról, hogy komoly-e azon cégek érdeklődése, amelyek a vasmű üzemeltetésére, kedvező esetben és hosszú távon pedig akár a tulajdonlására is jelentkeznek. A végső szót azonban Dunaferr utódcégeinek felszámolója mondja ki.
Erősítés érkezett
Az eddigiek alapján minden jól alakul, a svájci-szlovák páros üzleti terve tegnap meggyőzte a tárca illetésekeit. Pedig még sok pénzre, akár 100 millió eurónyi befektetésre is szükség van a termelés újraindításához, hiszel kell vasérc, koksz, áram, gáz és víz, fizetés. Lapunk úgy értesült az ügyhöz közeli forrásból, hogy az üzemeltető-jelöltek már hárman vannak:
a Dufercóhoz és a Minerfinhez csatlakozott a magyar Acemil.
Az utóbbi viszonylag fiatal vállalkozás, a Világgazdaság legutóbb a cégnek a kínai együttműködésben formálódó magyarországi vasútgyártási terveiről számolt be. A MÁV is az Acemillel tárgyal a kínai CRRC, a világ legnagyobb gördülőállomány-gyártója által gyártandó mozdonyok vásárlásáról.
Információink szerint a Duferco-Minerfin-Acemil trió még ebben az évben tető alá hozná a bérleti megállapodásokat. Ez első lépésben jó irány a vasmű újraindítása felé, és talán a hosszú távú megoldás, a későbbi tulajdonszerzés felé is. Ám hiába haladnak gyorsan az események, januárban vélhetőleg még nem termel a Dunaferr.
Lejtőről lejtőre került, névről névre váltott a dunaújvárosi vasmű
Még a Dunaferr nevet használjuk, de ilyen hivtalosan már nincs, pontosabban zajlik az ISD Dunaferr felszámolása. Az ISD Dunaferr a korábbi, orosz többségi tulajdonos irányítása alatt került lejtőre. (Nevének ISD része arra az ukrán tulajdonosra utal, amelyben később közvetve többséget szerzett az orosz Vnyesekonombank.)
A Dunaferr lejtőre kerülésében az is szerepet játszott, hogy belháború dúlt a irányításáért. Az menthette volna meg, ha új tulajdonosa lesz, de a hatalmas adósságaival azonban senkinek nem kellett. Ezért az eszközeit kimentették két cégbe, a Dunarollingba és a Duna Furnace-ba.
E társaságokat vásárolta meg tavaly a Liberty Steel. A Liberty látványos terveket jelentett be, a legígéretesebb a Kínából várt elektromos ívkemence telepítése volt. Mindazonáltal a kínai ívkemence beszerzése ismét terítékre kerülhet az erős kínai kapcsolatokkal rendelkező Acemil részvételével, de ez lapunk részéről hangsúlyozottan csak felvetés.





