BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ezek az autópályák épülhetnek meg 2025-ben Magyarországon – mindjárt itt lehet az első átadás

Az idei év sem bővelkedik autópálya építésekben annak ellenére, hogy az ország több pontján is zajlanak a munkálatok, ezek zöme csak a következő években fejeződik be. Ami egyúttal azt is jelenti, hogy 2025-ben csak egyetlen autóútszakaszt adnak át Magyarországon, rögtön az év elején. Igaz, annál nagyobb fajsúlyú beruházásról van szó: az M44-es utolsó szakaszának megépítésével Békéscsaba és az ország egyik legelmaradottabb régiója lesz bekötve a hazai gyorsforgalmi hálózatba. Az idei év nemcsak emiatt, hanem egy másik fontos esemény miatt is mérföldkőnek tekinthető. Ősszel elindul az M1-es autópálya nagyon régóta várt bővítése.

Egyre több jel utal arra, hogy lecsengett nagy az autópálya- és autóút-építési hullám Magyarországon, évről évre egyre kevesebb az átadás, miközben az elindított projektek száma is apad. Mindez 2025 elején fokozottan igaz: hiába zajlik számos beruházás országszerte, ezek méretét össze sem lehet vetni a 2018 és 2022 közötti időszak projektjeivel. Például akkor épült meg az M44-es legnagyobb része, az M4-es több szakasza, az M25-ös, az M30-as, a 67-es vagy az M85-ös Sopronig. Ennek az autópálya-építési boomnak is köszönhető, hogy Magyarország mára több gyorsforgalmival rendelkezik, mint a nála jóval fejlettebb és etalonnak számító Ausztria.

autópályák
Ezek az autópályák épülhetnek meg 2025-ben Magyarországon – mindjárt itt lehet az első átadás / Fotó: Dankó Béla / Facebook

Ezek az autópályák épülhetnek meg 2025-ben Magyarországon

Ezt az Eurostat 2021-es adatai is alátámasztják: amíg nyugati szomszédunknál 1749 kilométer autópálya szolgálja az autósok kényelmét, addig hazánkban 1850 kilométeren épült ki gyorsforgalmi út. Az állami forráshiány mellett tehát ez is szerepet játszhatott abban, hogy az elmúlt két év csendesebb volt a beruházások terén. Tavaly az M6-os autópálya hiányzó etapja mellett az M44-es egy nyúlfarknyi szakasza és az M85-ös soproni alagútpárját vehették birtokba az autóval közlekedők, amelyekkel mindössze 30 kilométerrel bővült a hazai gyorsforgalmi hálózat. Apropó, M6-os autópálya: a horvát oldalon a tervek szerint idén tavasszal fejeződhetnek be a munkálatok, s akkor már senki nem mondhatja, hogy a magyar M6-os a semmiben ér véget. Budapesttől egészen a bosnyák határig 300 kilométer egybefüggő közlekedési kapcsolat jön létre a páneurópai folyosó, a VC korridor részeként.

Történelmi pillanat: Békéscsaba össze lesz kötve végre az M5-ös autópályával

Rögtön az év elején átadnak egy fontos utat: lezárulhat az M44-es autóút 2017 óta zajló építése. Az M5-ös autópálya és a Békéscsabát összekötő gyorsforgalmi utolsó, 32,2 kilométeres szakaszának beruházása az M5-ös kecskeméti csomópontja és Szentkirály között még 2022 nyarán kezdődött, és az ígéretek szerint a kivitelező februárban átadhatja a forgalomnak.

Ezzel egy nagyon régi álom válhat valóra: az ország egyik legszegényebb régiójának számító Viharsarok több évtizedes elszigeteltség után végre bekapcsolódhat a hazai gyorsforgalmi hálózatba. Ugyanakkor idén ez lehet az utolsó átadás is, legalább egy évet kell várni arra, hogy újabb szalagátvágás legyen Magyarországon.

Eddig az M44-es autóútból 93,3 kilométer épült meg, ám a tervek készülnek a folytatásra. Lázár János építési és közlekedési miniszter Békéscsabán tett látogatásán ígéretet tett, hogy az M44-est elvezetik a román határig. Ennek a 43 kilométeres szakasznak a megépítésére egyelőre azonban biztosan várni kell, bár legalább már tervezési szakaszban van, az Utibernek 2028 nyaráig kell végeznie a tervekkel.

M4-es autóút: a Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti szakaszt 2026-ban adhatják át

Javában zajlik az M4-es autóút építése Törökszentmiklós és Kisújszállás között, ahol a legutóbbi hírek szerint már a teljes szakaszon megkezdődött az aszfaltozás. A gyorsforgalmiból eddig 118 kilométer áll az autósok rendelkezésére, és a mostani beruházással további 34,29 kilométeren mentesülhet a korábban halálútként számontartott 4-es főút forgalma. Mivel a 133,9, milliárdból megvalósuló projektre a közbeszerzést elnyerő Duna Aszfaltnak 36 hónap áll a rendelkezésére, valamikor 2026 közepén fejeződhetnek be a munkálatok. Ha az is meglesz, akkor már csak a Kisújszállás Berettyóújfaluig tartó 65 kilométeres rész fog hiányozni a teljes M4-esből, amely a későbbiekben az M3-as autópálya egyik alternatívája is lehet. A beruházási portál szerint egyébként engedéllyel és kiviteli tervvel is rendelkezik az utolsó szakasz, az Utiber és a Roden konzorciuma 3,3 milliárdért vállalta, hogy elkészíti a terveket.

Nyíregyháza és Szatmárnémeti között jöhet létre a gyorsforgalmi kapcsolat az M49-essel

Az M49-es autót összesen 45 kilométer hosszon teremt új közlekedési kapcsolatot Nyíregyháza és a román határ, illetve Szatmárnémeti között, itt 2023 elején indultak el a munkálatok a Duna Aszfalt jóvoltából. A beruházás két részletben zajlik, a nagyobb 28,15 kilométeres, Ököritófülpösig tartó szakaszon kezdődött el elsőként, ennek befejezését az Építési és Közlekedési Minisztérium 2026 őszére ígéri, míg a második kisebb, 17,6 kilométeres etap tavaly indult el. Összesen 34 hónap áll a kivitelező rendelkezésére, ezek alapján a befejezés 2027-re várható.

M1-es autópálya: elindul a bővítés 2025 őszén

Az elmúlt évek egyik fontos változása, hogy az állam lassan kivonul az autópálya-építésekből, és fokozatosan bevonja a koncesszorokat. 2022 ősze óta a Magyar Koncessziós és Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 1237 kilométeren üzemelteti a hazai gyorsforgalmikat, ezzel az első számú autópálya-üzemeltető vállalat. A koncessziós társaság nemcsak üzemeltetésből és a felújításokból veszi ki a részét, hanem a fejlesztésekből is. Az állammal kötött koncessziós szerződés alapján 2034-ig 279 kilométer új gyorsforgalmi utat kell építenie, 299 kilométeren pedig bővítenie kell a már meglévő hálózatot.

Ennek első lépcsőjéhez 2025 őszén érkezünk: elindul az M1-es autópálya kétszer három sávra történő bővítése az M0-s autóút és Győr-Concó pihenőhely között. A munkálatok négy évig tartanak.

Az ígéretek szerint az M0-stól kezdik az építkezést, amelynek előkészületeit már tavaly megkezdték. A fejlesztéssorozat ezzel nem ér véget: az M1-es beruházással párhuzamosan, várhatóan 2027-ben az M7-es bővítése és az M200-as is elstartolhat.

M100-as: januárban kiírhatja a minisztérium a feltételes közbeszerzést

A legnagyobb talán az idei építkezések között az M100-as autóút építése, ami az M0-s nyugati körgyűrűjének egyik alternatívája lehet a későbbiekben. Noha 2022-ben a magas költségek miatt az energiaválság elsodorta, most úgy tűnik, megjelent egy apró reménysugár a budai agglomerációban élők számára. Menczer Tamás, a térség országgyűlési képviselője egy Facebook-posztban nemrégiben azt közölte, hogy hamarosan konkrét lépések várhatók az autóút megépítésében.

Miniszter úr ígéretet tett arra, hogy az M100-as autóút – amely már építési engedéllyel rendelkezik – kivitelezésére még az idén feltételes közbeszerzési eljárást írnak ki

– írta a politikus, azt viszont nem tudni, hogy a költségvetésből lesz-e rá forrás, a beruházás ugyanis biztosan nem lesz olcsó mulatság: 2021-ben, tehát a lassan négy éve kihirdetett közbeszerzés 335 milliárd forintba került volna.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.