BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bedurvult az UHT-tej drágulása januárban

Nem sok jót ígér a fogyasztók számára a tejpiac, tovább emelkedett ugyanis a nyers tej felvásárlási ára. A kormány által ismét beharangozott ársapka árnyékában nem mutat jól, hogy a kötelező akciózás megszűnése után, bő fél év alatt a 2,8 százalék zsírtartalmú UHT-tej több mint hatvan százalékkal drágult, de a tejpiaci árak általában még így sem érik el a 2023. januári csúcsszintet.

Januárban tovább folytatódott a nyers tej hazai felvásárlási átlagárának az előző év augusztusa óta tartó emelkedése – derül ki az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) adataiból. Az előző hónaphoz képest mért 3 százalékos növekedés ugyanakkor csökkenő ütemet jelent – hívta fel a figyelmet az adatok értékelésekor a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. A hazai átlagár egy kilogrammra vetítve elérte a 206,96 forintot, ami a 2024. januári árat 26 százalékkal haladja meg, a 2023. januári árnál viszont 8,1 százalékkal alacsonyabb. A boltokban főleg a 2,8 százalékos UHT-tej kötelező akciózás utáni rohamos drágulása a legfeltűnőbb.

HZ1_0769, UHT-tej
Elszállt a boltokban az UHT-tej ára / Fotó: Havran Zoltán

A kiviteli ár mindeközben 7,3 százalékkal, 197,52 forintra mérséklődött, ami az egy évvel korábbi árnál 28 százalékkal magasabb, a felvásárlási ártól azonban 4,6 százalékkal, csaknem 10 forinttal marad el. Januárban 6 százalékkal több nyers tejet vásároltak fel a gazdáktól, a kivitt tej mennyisége ellenben jelentősen, éves alapon 14 százalékkal csökkent, így a nyers tej kiviteli aránya 9,4 százalékra esett vissza.

Áremelkedés minden szinten

A feldolgozói értékesítési árakban továbbra is az emelkedés a jellemző: az előző hónaphoz képest januárban

  • az adagolt vaj 5,
  • a trappista sajt 4,
  • az 1,5 százalék és a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tej 3, 
  • míg a gyümölcsös joghurt 2 százalékkal magasabb áron 

került ki az üzemekből, mint egy hónappal korábban. Az AKI adatai szerint a vizsgált termékkörökben egyedül a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tej átadási ára csökkent, ennél a terméknél 1 százalékos volt az ármérséklődés.

A mennyiségeket vizsgálva, a tejtermékek hazai feldolgozók általi belföldi értékesítésére vonatkozó statisztika szerint 2024-ben a vajkrém, a tejföl és a kefír, valamint a fogyasztói tejek kivételével valamennyi főbb tejtermék értékesítése emelkedett az előző évihez képest. A fogyasztói tej kategórián belül viszont egyedül a 2,8 százalékos dobozos friss tej tudott növekedést felmutatni.

Az év elején még a kötelező akciózás hatálya alatt álló, 2,8 százalékos UHT-tej értékesítési adatai a második fél évtől jócskán visszaestek: a negyedik negyedévben már 40 százalékos volt a havi csökkenés az előző évi hasonló időszakoz képest. 

A 2022. évi adatokhoz viszonyítva a számokat, a tendencia megegyezik, összességében azonban a trappista sajt, a natúr joghurt és a 2,8 százalékos UHT-tej kivételével kevesebb mennyiséget értékesítettek 2024-ben, mint 2022-ben.

 

A 2025. januári értékesítési adatok a 2,8 százalékos friss és a 2,8 százalékos UHT-tej kivételével valamennyi terméknél erős mennyiségi növekedést mutatnak. A fogyasztói tejek piacán a kötelező akciózás után jól látszik az 1,5 százalékos UHT-tej fogyasztásához történő visszarendeződés a 2,8 százalékos UHT-tej ellenében. A feldolgozói átadási árak éves átlagban valamennyi terméknél alacsonyabbak voltak 2024-ben, mint egy évvel korábban, míg a 2025. januári adatok előző év januárjához képest az ömlesztett sajt kivételével minden esetben 10 százalékot meghaladó mértékű emelkedést mutatnak.

Nem csak az UHT-tej drágult

A fogyasztói árakban a január a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tejnél jelentős, 15 százalékos fogyasztóiár-emelkedést hozott, míg

  • a 2,8 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL-tej 8,
  • a 12 százalék zsírtartalmú tejföl 6,
  • a 20 százalék zsírtartalmú tejföl és a gyümölcsös joghurt 3,
  • a trappista sajt és az 1,5 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL-tej 2 százalékkal 

lett drágább a boltokban. A vizsgált termékek bolti árában szintén csak egynél tudott kimutatni csökkenést a KSH, ez pedig az adagolt vaj volt, amelynek ára 1 százalékkal csökkent decemberhez képest. A terméktanács ezekhez az adatokhoz azt fűzte hozzá, hogy a 2023. januári csúcsárakhoz képest mindazonáltal még mindig jóval alacsonyabbak az árak, egyedül természetesen a korábban hatósági áras, 2,8 százalékos UHT-tej árában van nagymértékű emelkedés, míg a gyümölcsjoghurtnál beállt a két évvel korábbi szint.

Kérdés, mi látszik majd a februári fogyasztói árakban azok után, hogy január végén a GVH felszólította a szakmai szervezeteket, ne adjanak ki közleményeket árkérdésekről – tekintve, hogy ezek döntő többségben az áremelések szükségességét taglalták –, és nem sokkal később Nagy Márton gazdasági miniszter megpendítette az ársapka ismételt bevezetésének lehetőségét. Ezután mindenesetre a különböző élelmiszerláncok árcsökkentéseket jelentettek be a tejtermékeknél és a tojásnál, így a februári adatok lehetnek perdöntők az esetleges hatósági beavatkozás ügyében, még akkor is, ha jól látszik, hogy az UHT-tej drágulása szoros összefüggésben van a hatósági beavatkozással, illetve annak megszűnésével.

Tojás: a belengetett ársapka árnyékában itthon csökkent a termelői ár
Az újra növekedésnek indult élelmiszer-infláció felzaklatta a kedélyeket: a kormány megpendítette az ársapka újbóli bevezetésének lehetőségét, a versenyhatóság pedig az élelmiszeripari szakmai érdekképviseletek megregulázását helyezte kilátásba. Közben enyhén csökken a tojás termelői ára, és a boltokban is némileg olcsóbb lett.

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.