BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
20250114__LSZ2265_309
M7-es autópálya

Kockázatos lépés: különleges megoldással csökkentenék a dugókat az M7-esen

Az intelligens leállósávok megítélése Európában eléggé vegyes. Az M7-es autópálya nyáron, a nyaralási főszezonban a legnagyobb, ilyenkor sok a dugó is.

Nem mindennapi átalakítással növelhetik meg az M7-es autópálya kapacitását. Egy új ötlet szerint a leállósávot is megnyitnák a forgalom előtt. A tervvel kapcsolatban környezeti hatásvizsgálat készült, amelyet bárki véleményezhet, aki érintett – derült ki a Feol Fejér vármegyei hírportál cikkéből.

20250114__LSZ2265_309
M7-es autópálya
Az M7-es autópálya nyáron, a nyaralási főszezonban a legnagyobb, ilyenkor sok a dugó is / Fotó: Szakony Attila / Zalai Hírlap

Az M7 gyorsforgalmi út M0-s és Balatonvilágos közötti szakaszára vonatkozóan nyújtott be kérelmet környezeti hatásvizsgálatra az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő nevében az a beruházó, amely a tervek szerint különleges megoldásokkal növelné a szakasz áteresztőképességét nagy forgalmi dugók idején. A Pest Vármegyei Kormányhivatal január 31-i közleménye szerint a hatásvizsgálat az út bővítésének terveivel függ össze.

Intelligens leállósávok jöhetnek az M7-esre

Fontos azonban kiemelni, hogy a leállósáv nem végérvényesen szűnne meg, hanem csak indokolt esetekben. A vármegyei lap értesülései szerint ugyanis meghatározott forgalmi helyzetekben a leállósávokat alakítják át, és nyitják meg a forgalom előtt, ezzel pedig teljes értékű sávként használhatják majd az autósok. Az úgynevezett intelligens leállósávok (ITS) számos előnnyel és néhány hátránnyal is rendelkeznek a tapasztalatok szerint. Előnye a beruházás költséghatékonysága, ugyanis nem kell emiatt új sávokat építeni, hanem a meglévő infrastruktúrát használva bővíthető az adott útszakasz áteresztőképessége. Erre főleg a nagy forgalmi dugók kialakulása esetén lehet szükség.

Ugyanakkor az európai tapasztalatok az ITS-rendszerek használatával kapcsolatban elég vegyesek, mivel nem mindig tudták az autósok eldönteni, szabad-e az út a leállósávon, avagy sem. Sőt, egészen addig működik csak a rendszer, amíg le nem robban egy autó, amelynek félre kell állnia, ebben az esetben ugyanis a balesetveszély még nőhet is egy-egy szakaszon. Éppen emiatt az ilyen rendszerek üzemeltetése folyamatos figyelmet és digitális táblázást igényel.

A bővítés Törökbálint, Érd, Tárnok, valamint Balatonfőkajár mellett több Fejér vármegyei települést is érint: Tordas, Martonvásár, Baracska, Kápolnásnyék, Pázmánd, Velence, Sukoró, Pákozd, Székesfehérvár, Szabadbattyán, Kőszárhegy, Polgárdi, Füle és Lepsény is beleesik az M7 autópályának abba a 74 kilométer hosszú szakaszába, amelyről az M0-s és a balatonvilágosi csomópont közötti tervek szólnak.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.