BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
autópálya

Óriási bejelentés: jóváhagyta a kormány az M1-es autópálya bővítését, indulhat az M100-as építése

Hamarosan megkezdődhet az M1-es autópályát Esztergommal összekötő M100-as autópálya építése, az M1-es autópálya bővítésével párhuzamosan, az utóbbit jóváhagyta a kormány – ezt jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter Esztergomban, vidéképítő turnéjának legújabb állomásán. Az M100-as megépítése 500 milliárd forintba fog kerülni, három szakaszra bontják a beruházást. Emellett vizsgálják egy új Duna-híd megépítésének lehetőségét is.

„Magyarország kormánya mérlegelte az esztergomiak kérését az M100-as megépítésére, ennek megfelelően idén kiírjuk a feltételes közbeszerzési eljárást, így akár 2026 tavaszán elindulhat beruházás” – jelentette be Lázár János Esztergomban, a város polgármesterével, Hernádi Ádámmal tartott közös sajtótájékoztatóján. 

Az építési és közlekedési miniszter vidéki körútjának legújabb állomására érkezett, ahol azt is bejelentette, hogy a kormány jóváhagyta az M1-es autópálya bővítését is, és augusztusban a Magyar Koncessziós és Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kivitelezésében elindulhat a fejlesztés. Lázár szerint ennek költsége 800 milliárd forint lesz, az első szakaszban az M0-s és Bicske közötti 26 kilométeres szakasz épül meg.

autópálya
Óriási bejelentés: jóváhagyta a kormány az M1-es bővítését, indulhat az M100-as építése / Fotó: Csapó Balázs

Az építési és közlekedési miniszter már reggeli Facebook-bejegyzésében- épp úton a város felé, beszélt az autópálya megépítésének szükségességéről. 

Magam is tapasztaltam, hogy milyen nehéz eljutni az M1-esről Esztergomba. Ezért igazuk van az esztergomiaknak, meg kell építeni az M1-es és Esztergom között az M100-as autópályát

mondta Lázár.  

A miniszter a sajtótájékoztatón jelezte, hogy az M100-as autóútként fog megépülni, viszonyt bonyolult műszaki tartalommal rendelkezik, ezért több völgyhíd és alagút épül a 32 kilométeres szakaszon. Emiatt a költségek elérhetik az 500 milliárd forintot. 

Három szakaszra bontják a közbeszerzést, együttesen és külön külön is lehet ezeken indulni. Az első szakasz 150 milliárdba, a második 150-200 milliárdba, az utolsó 70 milliárdba fog kerülni. Emellett az is szóba került, hogy a város fontos közlekedési folyosón fekszik észak–déli irányban, ezért vizsgálják egy új Duna-híd építésének lehetőségét is.

Korábban a beruházási stop áldozata lett az M100-as

Az M100-as autópályára egyszer már kiírta a közbeszerzést a jogelőd Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt, aminek eredményeként a 32 kilométer hosszú gyorsforgalmi két részletben összesen 335 milliárd forintból valósult volna meg. Bár úgy tűnt, hogy rendben elindulhat a fejlesztés, 2022 tavaszán a kormány a beruházási stop miatt elhalasztotta a teljes projektet. 

Az első reménysugár a budai agglomerációban élők számára idén csillant fel, amikor Menczer Tamás, a térség országgyűlési képviselője egy Facebook-posztban nemrégiben azt közölte, hogy hamarosan konkrét lépések várhatók az autóút megépítésében. „Miniszter úr ígéretet tett arra, hogy az M100-as autóút kivitelezésére – amely már építési engedéllyel rendelkezik – még az idén feltételes közbeszerzési eljárást írnak ki” – írta a politikus.

Azóta az EKR-ben is megjelent az előzetes piaci konzultáció eredménye, amelyre egyetlen cég, a Duna Aszfalt jelentkezett.

Gátépítés, útfelújítás, kórházépítés

Lázár arról is beszélt, hogy a legfontosabb a biztonság, ezért kezdték meg korábban a gátépítést Esztergomnál. Ennek a védővonalnak a költsége 16 milliárd, a folytatásé 20 milliárd, aminek a tervei most készülnek. „Amit tudunk garantálni, hogy a gátat megépítjük, és a védekezési infrastruktúrát kialakítjuk, minden esztergomit megvédünk” – mondta a miniszter.

Emellett azt is jelezte, hogy a Magyar Közút 1 milliárd forintot biztosít a város közútjainak felújítására, de tervezik a pályaudvar felújítását is.

Felmerült egy új kórház építése is

– mondta Lázár, aki szerint olcsóbb lenne egy újat építeni, mint a meglévőt korszerűsíteni, ezért azt kérte a polgármestertől, hogy ennek terveit dolgozza ki. Megfontolásra javasolja Orbán Viktornak, hogy a következő években vidéken pár városban új kórház épüljön.

Mit szól Rákosrendezőhöz Lázár?

Az M1 riporterének kérdésére elmondta, hogy a kormány alaposan megvizsgálta a kormányülésen a kérdést. Arra a megállapodásra jutottak, hogy Budapesten budapestiek nélkül fejlesztést nem lehet végrehajtani. A kormány célja, hogy a budapestiek életminősége érezhetően javuljon. A második tétel, hogy van egy 130 hektáros, nagyon értékes terület. A kormány úgy gondolta, hogy 35 évvel a rendszerváltás után egy magánbefektető által megvalósuló 12 milliárd eurós beruházás keretében egy új városrész megépítésének van értelme. 

Ez a kormány javaslata is, a kormány azonban úgy döntött, elfogadja a főváros elővásárlási jogát. És arról is döntöttünk, hogy nem fordulunk bírósághoz

– mondta Lázár. Hangsúlyozta, nem ellenzik a főváros elképzeléseit, első pontban az együttműködés fontosságát hangsúlyozták, második pontban azt, hogy az ott felhalmozott hulladékot a fővárosnak kell elszállítania. Harmadrészben volt a kormánynak egy célja, hogyan lehet fejleszteni ezt a területet, „várom a főváros terveit” – monda a miniszter.

Lázár hangsúlyozta, hogy a fővárosnak tisztáznia kell, hogy mi a célja, el tudja azt fogadni, hogy a kormány elképzelése mellett a főváros saját elképzelést akar megvalósítani. 

Ugyanakkor azt kérte a fővárostól, hogy hallgassa meg a befektetők kéréseit, szerinte ha ezt Budapest visszautasítja, akkor a budapestieket fosztja meg ettől a lehetőségtől. Reméli, hogy tárgyalni fog a főváros, és kompromisszumra tudnak jutni.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.