BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Valentin-nap pénteken - húzz piros zoknit!

A kiskereskedelemben kiemeltnek számít a Valentin-nap, de ma már a forgalom belesimul a mindennapokba, csak egy-egy részterületnek dobja meg a forgalmát, ilyen a vendéglátás, a desszert- és fehérneműpiac. Itthon nem tolják túl a Valentin-napi ajándékozást. Elmondjuk a jeles nap magyar sztoriját is.

A Bálint-nap évtizedek óta kiemelt a virágkötészetben és a virágárusoknál, a kilencvenes évek közepén vált az angolszász területeken is ismert formájú Valentin-nappá – egy ügyes marketinghúzással. A fellelhető információk szerint a Magyar Virágkötők Szakmai Egyesülete vezette be 1990-ben a Valentin-napot, de több éven keresztül rétegünnepnek számított, egészen addig, amíg a Gorge F. Hemingwayhez (a Honvéd labdarúgócsapat volt tulajdonosa) tartozó Bonbon Hemingway édességhálózat rá nem csatlakozott a „vonalra”. 

20230213-riport-valentin-nap-Debrecen-HAON-KA_3
A virág a legtrendib a Valentin-napon / Fotó: Kiss Annamarie

Az édességbolt-hálózatban indul el a Valentin-napi ajándékok forgalmazása, különös tekintettel az exkluzív, pirosba csomagolt édességekre, plüssszívecskékre, lufikra.

Bonbon Valentin-napra

Hemingway akkoriban az édességbolt-hálózat mellett az Orient Rt.-n keresztül több tematikus éttermet és gyorséttermet (KFC, Pizza Hut, sőt egy ideig a Dunkn’ Donuts üzleteket is) működtetett, ahol szintén ünnepelték a Valentin-napot. 

Ennek köszönhetően a hazai közéletbe úgy robbant be az ünnep, mint egy jeles nap, amely alkalmat ad egy páros vacsorára, egy csokor virágra vagy egy doboz bonbonra.

Az ünnep megtapadt Magyarországon is, de közel nem olyan intenzitású, mint az angolszász országokban. Ennek megfelelően nem alakult ki rá külön iparág, inkább a kiskereskedelem és vendéglátás egyes szegmensei húznak fel rá extra szolgáltatásokat. Az élelmiszerüzletek pirosba csomagolják a desszerteket, megugrik a tematikus plüsskínálat, és ebben az időszakban jelentősen megnő a kínálat vágott virágból is. Ugyanakkor ma már olyan erős a kiskereskedelmi forgalom, hogy a Valentin-napi ajándékeladások jellemzően beleolvadnak a napi forgalomszintbe, néhány ezer forintnál többet nemigen költenek a vásárlók Valentin-napi ajándékokra.

Szerelem és ajándék

Ugyanakkor a korábbi adatok szerint (idén nem mérték külön) Valentin-napon 15-17 százalékkal ugrik meg a költekezés egy átlagos januári naphoz képest. Ez a magyarázat arra, hogy miért éri meg egy-egy terméket vagy szolgáltatást drágán reklámozni. 

Az éttermek és a fehérnemű-eladás például ebben az időszakban hatalmasat megy. Az utóbbival foglalkozók jól felfogott érdeke, hogy erősítsék a marketingjüket, hiszen a minőségi fehérnemű bőven 10 ezer forint feletti, az exkluzívabb darabok több tízezerbe kerülnek. 

A Valentin-nap alkalmából pedig akár 20-30 százalékkal is megnőhet a forgalmuk. Ebben az időszakban nagyot lehet szakítani az olcsóbb fehérneműkkel is, mint például az alacsony ártömegű (néhány ezer forint), de magas árrésű piros zoknikkal, harisnyákkal. 

Ezt a színt az év ezen napján egy-egy jó árral minden mennyiségben el lehet adni, az év más időszakában viszont alig-alig fogynak.

Élményt venni jó

A 2010-es években az élmény is kelendővé vált, a vendéglátásban (középkategóriától felfelé) szinte minden étterem külön menüt állít össze Valentin-napra. Ez egyrészt hálás feladat, mert jól belőhetik a konyhák az alapanyag mennyiségét, és a jeles napon jellemzően ez a menüsor a legkelendőbb, vagyis kisebb rákészülést igényel, mint a hagyományos a la carte. Ráadásul 10-20 százalékkal drágábban lehet kínálni az ételeket. 

De ez a szolgáltatást sem veszik olyan intenzíven igénybe Magyarországon, mint Amerikában, ahol hetekkel korábban kell helyet foglalni a jobb éttermekbe azzal az opcióval, hogy a foglalás pillanatában jelezni kell, hogy mit szeretnének enni és inni.

A hazai turisztika ugyancsak készül a jeles napra, a korábbi adatok szerint 20-30 százalékkal megugrik a hosszú hétvégés foglalások száma. (De ez is csak a 2010-es évek végétől tendenciózus.) Különösen kiemelté válnak ilyenkor 

  • a wellness- és 
  • a túrázási lehetőséget 

kínáló idegenforgalmi helyek. Felár itt nemigen van, néhány cég alakít ki külön Valentin-napi kínálatot, de inkább kedvezményeket adnak, például ingyen páros masszázst vagy egy ingyenes koktélt. Csak azért nem lesz drágább a foglalás, mert Valentin-nap van.

Az ajándékpiacot ugyancsak nem a felárak jellemzik, sokkal inkább az ajándéktárgyak „valentinosítás”, ami jellemzően a piros szalag vagy piros csomagolás, illetve a bolt területén a frekventált kihelyezés. De a költekezés növekedése tetten érhető, tehát az a szolgáltató vagy kereskedő, aki nem készül a napra, az nem érti a szerelem szavát. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.