BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Őrült ütemben nő a podcastek népszerűsége

A magyarok kétharmada már hallgat valamilyen gyakorisággal ilyen adást. 36 százalékuk pedig hetente hallgat podcastműsorokat.

A rendszeres podcasthallgatók száma három év alatt megháromszorozódott Magyarországon, így már a lakosság kétharmada követ ilyen műsorokat valamilyen gyakorisággal – derül ki egy a magyarok podcastfogyasztási szokásait vizsgáló friss kutatásból. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült tanulmány arra is rávilágít, hogy a podcasthallgatók több mint 90 százaléka elégedett a hazai műsorkínálat mennyiségével és minőségével.

Cheerful,Woman,Radio,Host,With,Headphones,Laugh,While,Record,Podcast
A podcast egyre népszerűbb Magyarországon is / Fotó: Miljan Zivkovic

A mintegy ezer internetező reprezentatív kérdőíves felmérésén és fókuszcsoportos interjúkon alapuló kutatás szerint a közvélemény a podcastet elsősorban online hallgatható, kötetlen, beszédalapú műsorként definiálja, amelynek élvezeti értékét nem csökkenti, ha nem nézzük, csak hallgatjuk. A legalább heti rendszerességgel podcastot hallgatók aránya 2021 óta a háromszorosára, 36 százalékra nőtt, míg a valamilyen gyakorisággal hallgatók aránya ugyanezen az időszakban 40 százalékról 66 százalékra ugrott. A műfaj a fiatalabbak, a férfiak, a magasabb iskolázottságúak és a fővárosiak körében a legnépszerűbb.

A kutatás szerint 

a podcast legnagyobb előnyének a hallgatók azt tartják, hogy azt szinte bárhol, bármikor fogyaszthatják,

ráadásul kétharmaduk szerint ezek a műsorok arra is alkalmasak, hogy a hallgatóik egy adott témában jól el tudjanak mélyülni. A műfaj ezenkívül a nagy többség szerint személyesebb, nyitottabb közeget képes teremteni, mint a hagyományos médiatermékek.

A podcastadásokkal főként véletlenül találkoznak a hallgatók

Az adások egyes részeivel ugyanakkor jellemzően inkább véletlenszerűen találkoznak a hallgatók, például a közösségi médiában, és csupán kevesebb mint felük szokott tudatosan és célzottan böngészni az adások között. Az egyes epizódokra az internetezők leginkább akkor kattintanak, ha a témája egybeesik az érdeklődési körükkel, illetve ha a beszélgetés résztvevőit vagy házigazdáját érdekesnek találják.

A felmérésből az is kiderült, hogy a podcasthallgatók mintegy kétharmada elsősorban telefonon követi a műsorokat, 70 százalékuknak pedig a YouTube a fogyasztás első számú platformja. A műsorokat a nagy többség háttértevékenységként hallgatja, mindössze egynegyed azok aránya, akik ilyenkor kizárólag a műsorra figyelnek.

Bár a hallgatók 57 százaléka találkozott már reklámmal vagy termékmegjelenítéssel egy podcaston belül, mindössze 8 százalék vásárolt ezek alapján.

A megkérdezett hallgatók összesen több mint százötvenféle podcastet emeltek ki, amelyekről tudnak, és úgy gondolják, hogy népszerűek lehetnek ma Magyarországon. A hallgatók közel fele szokott közéleti adásokat is fogyasztani, de több mint háromnegyedük elsődlegesen más témaköröket preferál, így például humoros, tudományos-ismeretterjesztő vagy zenei, illetve az egészséges életmóddal kapcsolatos műsorokat keres.

A közlemény szerint a műfajban rejlő egyre szélesebb lehetőségeket felismerve tavaly a médiahatóság is elindította saját internetes vodcastjét, az NMHH Podcastet.

A műsor első évada szakértő vendégekkel mutatja be a mesterséges intelligencia mindennapi életünkre gyakorolt hatásait, míg a második évad a gyermekek online biztonságával, valamint az ehhez kapcsolódó legfrissebb trendekkel és követendő példákkal foglalkozik.

Az NMHH Podcast adásai a hatóság Spotify-, Apple Podcasts- és YouTube-csatornáján hallgathatók vissza.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.