BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tejpiaci fordulat: csökkent a felvásárlási ár is

Nyolchavi emelkedés után márciusban már csökkent a nyers tej felvásárlási ára. Egyes termékek feldolgozói átadási ára még emelkedett, de az árrésstop okozta hatás a tej és a tejtermékek bolti árainak csökkenésében már meglátszott.

A nyers tej egy kilogrammra vetített hazai felvásárlási átlagára nyolc hónapnyi emelkedést követően márciusban 2,3 százalékkal mérséklődve 203,74 forintra csökkent – derül ki az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) által közzétett adatokból. A termelőknek, akiknek újabban a száj- és körömfájás veszélyeivel és következményeivel is szembe kell nézniük, természetesen a magasabb nyerstej-ár lenne kedvező. A fogyasztó számára azonban kedvező lehet az alacsonyabb nyerstej-ár, mégpedig akkor, ha a bolti árba is átépül: ezt segítik az árrésstop intézkedései.

FRANCE - AGRICULTURE PAYSANNE - AGRICULTURE BIOLOGIQUE, tej
Hosszú idő után márciusban csökkent a tej felvásárlási ára / Fotó: Hans Lucas via AFP

A márciusi ár még így is 23 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbi szintet. Januárban egyébként 26, februárban pedig 27 százalékos volt az éves alapon mért áremelkedés. 

A kiviteli ár csökkenése ugyanekkor már a 8 százalékot közelítette, a márciusi, 181,18 forint/kilogrammos exportár ezzel 11 százalékkal került a hazai felvásárlási ár alá, de az egy évvel korábbi kiviteli árat még mindig 22 százalékkal haladja meg. Márciusban a felvásárlás tovább nőtt, és 4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, miközben a kivitel jelentősen csökkent, és 33 százalékkal maradt alatta a tavaly márciusi mennyiségnek. Az első három hónapot vizsgálva a tej felvásárlása 4 százalékkal magasabb, az export pedig 21 százalékkal alacsonyabb mint a tavalyi év első negyedévében.

Az AKI márciusban az előző havi feldolgozói átadási árakhoz képest

  • a gyümölcsös joghurtnál 4,
  • a trappista sajtnál 3,
  • az adagolt vajnál pedig 2 százalékos 

emelkedést mért. 

Hatott az árrésstop

Ugyanakkor 

  • a tejfölt és a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejet 1-1, 
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tejet 2, 
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tejet pedig 3 százalékkal

alacsonyabb áron adták át a feldolgozók, mint februárban. 

A fogyasztói árakban pedig – az árrésstopnak is köszönhetően – egyértelmű a lefelé tartó ártrend, amelynek üteme meghaladja az alapanyag és az egyes, a feldolgozók által olcsóbban átadott termékek árának csökkenését: a KSH adatai szerint 

  • az adagolt vaj és a 20 százalék zsírtartalmú tejföl 9-9, 
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú UHT-tej 8, 
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú ESL-tej 7, 
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú ESL-tej, a 12 százalék zsírtartalmú tejföl 6-6, 
  • a gyümölcsös joghurt 3, és 
  • a trappista tömbsajt 2 százalékkal 

lett olcsóbb a boltokban az előző havihoz képest. Mint azt korábban a Világgazdaság is megírta, a március 17-én bevezetett árrésstop első napjaiban a harminc legnagyobb mértékű árcsökkenésen átesett termék között huszonöt a tejtermékek kategóriájából került ki. Ezek közül is tizenkettő natúr joghurt, kilenc pedig tejföl. 

Az EU-ban is csökkent a tej termelői ára

Az EU-ban ugyancsak csökkent a nyers tej átlagára, bár mérsékeltebben, mint Magyarországon, a 27 tagállam átlagában 0,4 százalékkal, amivel pedig még mindig 16 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi árat. 

A spot piacon az árak tovább mérséklődnek, a teljes tejnél a márciusi 3 százalékos csökkenést április első felében 2 százalékos visszaesés követte, míg a fölözött tejnél mind a március, mind az április 13-13 százalékos csökkenést hozott. 

A 2024. áprilisi árszinthez képest a teljes tejnél 29, a fölözött tejnél 25 százalékkal magasabbak a spot árak. 

Az EU-27 felvásárlása a 2024. évi mérsékelt, 0,6 százalékos emelkedést követően 2025 januárjában enyhe, 0,3 százalékos csökkenést mutatott előző év első hónapjával összevetve. Összesen 14 tagállamban nőtt a felvásárlás, legnagyobb mértékben, 21,1 százalékkal Romániában, ezt követte a magyarországi 9,6, és az írországi 9,4 százalékos növekedés. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.