BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tejpiaci fordulat: csökkent a felvásárlási ár is

Nyolchavi emelkedés után márciusban már csökkent a nyers tej felvásárlási ára. Egyes termékek feldolgozói átadási ára még emelkedett, de az árrésstop okozta hatás a tej és a tejtermékek bolti árainak csökkenésében már meglátszott.

A nyers tej egy kilogrammra vetített hazai felvásárlási átlagára nyolc hónapnyi emelkedést követően márciusban 2,3 százalékkal mérséklődve 203,74 forintra csökkent – derül ki az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) által közzétett adatokból. A termelőknek, akiknek újabban a száj- és körömfájás veszélyeivel és következményeivel is szembe kell nézniük, természetesen a magasabb nyerstej-ár lenne kedvező. A fogyasztó számára azonban kedvező lehet az alacsonyabb nyerstej-ár, mégpedig akkor, ha a bolti árba is átépül: ezt segítik az árrésstop intézkedései.

FRANCE - AGRICULTURE PAYSANNE - AGRICULTURE BIOLOGIQUE, tej
Hosszú idő után márciusban csökkent a tej felvásárlási ára / Fotó: Hans Lucas via AFP

A márciusi ár még így is 23 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbi szintet. Januárban egyébként 26, februárban pedig 27 százalékos volt az éves alapon mért áremelkedés. 

A kiviteli ár csökkenése ugyanekkor már a 8 százalékot közelítette, a márciusi, 181,18 forint/kilogrammos exportár ezzel 11 százalékkal került a hazai felvásárlási ár alá, de az egy évvel korábbi kiviteli árat még mindig 22 százalékkal haladja meg. Márciusban a felvásárlás tovább nőtt, és 4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, miközben a kivitel jelentősen csökkent, és 33 százalékkal maradt alatta a tavaly márciusi mennyiségnek. Az első három hónapot vizsgálva a tej felvásárlása 4 százalékkal magasabb, az export pedig 21 százalékkal alacsonyabb mint a tavalyi év első negyedévében.

Az AKI márciusban az előző havi feldolgozói átadási árakhoz képest

  • a gyümölcsös joghurtnál 4,
  • a trappista sajtnál 3,
  • az adagolt vajnál pedig 2 százalékos 

emelkedést mért. 

Hatott az árrésstop

Ugyanakkor 

  • a tejfölt és a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejet 1-1, 
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tejet 2, 
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tejet pedig 3 százalékkal

alacsonyabb áron adták át a feldolgozók, mint februárban. 

A fogyasztói árakban pedig – az árrésstopnak is köszönhetően – egyértelmű a lefelé tartó ártrend, amelynek üteme meghaladja az alapanyag és az egyes, a feldolgozók által olcsóbban átadott termékek árának csökkenését: a KSH adatai szerint 

  • az adagolt vaj és a 20 százalék zsírtartalmú tejföl 9-9, 
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú UHT-tej 8, 
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú ESL-tej 7, 
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú ESL-tej, a 12 százalék zsírtartalmú tejföl 6-6, 
  • a gyümölcsös joghurt 3, és 
  • a trappista tömbsajt 2 százalékkal 

lett olcsóbb a boltokban az előző havihoz képest. Mint azt korábban a Világgazdaság is megírta, a március 17-én bevezetett árrésstop első napjaiban a harminc legnagyobb mértékű árcsökkenésen átesett termék között huszonöt a tejtermékek kategóriájából került ki. Ezek közül is tizenkettő natúr joghurt, kilenc pedig tejföl. 

Az EU-ban is csökkent a tej termelői ára

Az EU-ban ugyancsak csökkent a nyers tej átlagára, bár mérsékeltebben, mint Magyarországon, a 27 tagállam átlagában 0,4 százalékkal, amivel pedig még mindig 16 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi árat. 

A spot piacon az árak tovább mérséklődnek, a teljes tejnél a márciusi 3 százalékos csökkenést április első felében 2 százalékos visszaesés követte, míg a fölözött tejnél mind a március, mind az április 13-13 százalékos csökkenést hozott. 

A 2024. áprilisi árszinthez képest a teljes tejnél 29, a fölözött tejnél 25 százalékkal magasabbak a spot árak. 

Az EU-27 felvásárlása a 2024. évi mérsékelt, 0,6 százalékos emelkedést követően 2025 januárjában enyhe, 0,3 százalékos csökkenést mutatott előző év első hónapjával összevetve. Összesen 14 tagállamban nőtt a felvásárlás, legnagyobb mértékben, 21,1 százalékkal Romániában, ezt követte a magyarországi 9,6, és az írországi 9,4 százalékos növekedés. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.