Az unióban 2030-tól válik kötelezővé az elektronikus számlázás az egyes tagállamokban letelepedett vállalatok közötti ügyleteknél. A napokban lép hatályba az Áfa a Digitális Korban (VAT in the Digital Age), röviden ViDA-csomag, amelynek célja, hogy hozzájáruljon a ViDA bevezetéséhez szükséges működési, technológiai és szervezeti feltételek kialakításához, és meghatározza a hosszú távú fenntarthatóságának biztosításához szükséges lépéseket. De melyek ezek?
Az Európai Unió Gazdasági és Pénzügyi Tanácsának 2024. november 5-i ülésén fogadták el az Áfa a digitális korban (VAT in the Digital Age, röviden ViDA) című jogalkotási csomagot, amelyet 2025. március 11-én hagyott jóvá az Európai Unió Tanácsa. A csomagot március 25-én hirdették ki az Európai Unió hivatalos lapjában, majd az ezt követő huszadik napon lépett hatályba.
A ViDA célja a digitalizáció előmozdítása az áfacsalás elleni küzdelemben, a vállalkozások támogatása és az adminisztratív terhek csökkentése, három pilléren megvalósítva.
Az intézkedéscsomag első fontos pillére az elektronikus számlaadat-szolgáltatás és az e-számlázás egységesítése. Ennek része
Az első pillér célja, hogy megkönnyítse a tagállamok számára az áfa szempontból releváns adatok egymás közötti standardizált cseréjét. Az új rendelkezések kiemelt figyelmet fordítanak a digitális transzformációra, így a gazdálkodóknak hamarosan fel kell készülniük a kötelező e-számlázásra, e-archiválásra és az új típusú számlaadat-szolgáltatásra, mivel a változások jelentős hatással lesznek rájuk.
Rákosa Melinda, az EY Adótanácsadási Üzletágának szakértője szerint a digitális kötelezettségek minden olyan vállalatra hatással lesznek, amelyek részt vesznek az EU-n belüli B2B-áru- és szolgáltatáskereskedelemben.
Nekik érdemes már most átvizsgálni a jelenlegi rendszereket és gondoskodni arról, hogy az EU-s standardoknak, illetve az elektronikus számlázással szükség szerint együtt járó elektronikus archiválásnak való megfelelés biztosított legyen.
– hangsúlyozta.
„Az ellátási láncokat és az ERP (vállalatirányítási) rendszereket is érintő változások tekintetében vállalkozói oldalon hosszú távú tervezés szükséges, figyelembe véve azt is, hogy maga a jogalkotási csomag is hosszabb időtávra előre tekintve határozza meg a változásokat. A vállalatirányítási rendszerek már tervezett vagy folyamatban lévő átalakulási projekteiben (SAP S/4HANA átállásra) a ViDA követelményekre is figyelemmel kell lenni, illetve azt célzottan kezelő megoldások bevezetését érdemes megvizsgálni és a felkészülést időben elkezdeni” – tette hozzá a szakértő.
Rákosa Melinda úgy véli,
mindehhez egyrészt nemcsak megfelelő tájékozódás, belső képzések, de a hosszú távú fenntarthatóság és rugalmasság érdekében körültekintő, tudatos digitális, informatikai és pénzügyi tervezés is szükséges,
illetve javasolható szakértői-tanácsadói partneri együttműködések kialakítása is, amely segíti a vállalkozásokat a változó digitális adózási követelményeknek való megfelelés teljesítésében.
Kocsis-Kelemen Zsófia, az EY Magyarország adódigitalizációval foglalkozó szakértője szerint adóhatósági oldalról nézve – minthogy erre már most adott az uniós felhatalmazás – felmerülhet a belföldi viszonylatban B2B és B2G (Business-to-Government: vállalkozás és kormányzat közötti) kötelező e-számlázás mielőbbi bevezetése, hiszen ezáltal az e-számlázás mielőbb széles körben és gyorsabban gyakorlattá válhat, ami elősegíti az új szabályok alkalmazásának megkönnyítése mellett az adóhatóság adócsalások elleni fellépését is.
Az adócsomag második pillérje az online értékesítési platformok reformja. Ennek része az az úgynevezett vélelmezett értékesítői modell kötelező jellegű bevezetése 2030-tól a rövid távú szállásadási és személyszállítási szolgáltatások tekintetében, amely alól kivételt képeznek például az utazásszervezési szolgáltatások. Ezzel az érintett online platformokra további áfa- és nyilvántartási kötelezettségek hárulnak.
A harmadik pillér része az egyablakos áfaregisztráció kiterjesztése:
Szintén a harmadik pillérhez tartozik, hogy általánosan kötelezővé válik a fordított adózás olyan B2B-ügyletek esetén, amelyeknél a szolgáltató nem telepedett le az értékesítés helye szerinti tagállamban, de a vevő rendelkezik héa-azonosító számmal.
A fenti rendelkezések célja, hogy a vállalkozások szélesebb körben mentesülhessenek a párhuzamos és egyidejűleg több tagállamban szükséges külföldi áfaregisztrációk alól, ezzel jelentősen csökkentve az adminisztrációs terheiket.
Az adódigitalizációval foglalkozó szakértő véleménye szerint az érintett változásokra történő felkészüléshez és az adminisztrációs terhek csökkentése érdekében elengedhetetlen lesz az értékesítési láncok felülvizsgálata is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.