Az egykori Compagnia Trasporti Pubblici di Napoli közlekedési társaság telephelyén közel egy éve kezdődött meg az elszállítási előkészítése annak a hat darab Ganz-Solaris Trollino 12D trolibusznak, amelyek további sorsa a nápolyi szolgáltató csődje után hosszú ideig bizonytalan volt. Az eredetileg egy tízdarabos sorozat részeként gyártott járművek az idén tavasszal lezárult közbeszerzési eljárás eredményeként végül Budapestre kerültek, mostanra pedig befejeződött az első példány BKK arculati terveknek megfelelő kialakítása is – számolt be róla a MagyarBusz szakportál.
A cikk emlékeztetett, hogy több mint 20 évvel ezelőtt gördültek le a gyártósorról a magyar Ganz Transelektro és a lengyel Solaris Bus & Coach együttműködésében készült első Ganz-Solaris Trollino trolibuszok, melyeket főként exportra szántak. Olaszországi pályafutásuk azonban a vevő csődje miatt nem bizonyult hosszú életűnek, így a jó állapotú járművek éveken át üzemen kívül voltak. Az újrakezdés itthon, Budapesten valósult meg, a BKV által 2024 végén kiírt, használt, alacsonypadlós trolibuszokra vonatkozó közbeszerzést ugyanis a nápolyi eredetű járművekkel nyerte meg a pályázó Truck-Trailer & Parts Kft.
A döntés nemcsak gazdasági, hanem szakmai szempontból is indokoltnak bizonyult, a kedvező ár-érték arányú trolibuszok kialakítása ugyanis nagyrészt kompatibilis az egykor kifejezetten a BKV megrendelésére készült, 2005 és 2007 között forgalomba állított Ganz-Solaris Trollino 12A típusváltozattal. A közbeszerzési eljárás során az ajánlati ár mellett a vállalt többletjótállás és a futásteljesítmény is fontos értékelési szempontként szerepelt. A hat jármű esetében utóbbi érték 137 és 153 ezer kilométer között alakult, ami az életkorukhoz képest rendkívül kedvezőnek számít.
A rozsdamentes acél vázszerkezetű járművek a budapesti elvárásoknak megfelelően teljes hosszban alacsonypadlósak és 2-2-2 ajtókiosztással rendelkeznek, a második ajtónál gyárilag beépített elektromos rámpával ellátva, így mozgáskorlátozott utasok szállítására is alkalmasak. A hajtásról háromfázisú Ganz aszinkronmotor gondoskodik, 160 kilowatt névleges teljesítménnyel. Budapesti szemmel különlegességüknek mondható a már említett dízel-elektromos segédhajtás, amely lehetővé teszi a járművek korlátozott mértékű önjárását a felsővezeték nélküli szakaszokon.
A régi-új trolibuszok a BKK arculati előírásainak megfelelő fényezést és beltéri kialakítást kapnak, de jelentős fejlesztések történnek a fedélzeti rendszerek terén is: többek között biztonsági kamerarendszer, valamint új külső és belső utastájékoztató kijelzők is beépítésre kerülnek. A budapesti közösségi közlekedésben elengedhetetlen FUTÁR rendszer szintén kiépül a járműveken, lehetővé téve a központi vezérlést, a menetrendi követést és a pontos helymeghatározást. Ezen kívül beszerelik a fővárosban ismert kivitelű elektronikus jegykezelő készülékeket, de az indításjelzés, vagyis az ajtózárást kísérő hangjelzés is a Budapesten megszokott lesz, elősegítve az utascsere biztonságos lebonyolítását. Az elvégzett átalakítások technikailag naprakész állapotba hozzák a járműveket, lehetővé téve, hogy azok hosszabb távon is megfeleljenek a budapesti közösségi közlekedés elvárásainak.
A Ganz egyébként továbbra is aktív a buszgyártásban, nemrég élesben vizsgázott új elektromos midibusza, a GANZ-SOR EBN8 friss prototípusa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.