BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
hadiipari fejlesztések Fusion

Gyorsul a hadiipari fejlesztések tempója, Magyarország nem maradhat le

Magyarország nem maradhat le a fegyverkezési versenyben, a civil szféra könnyen juthat támogatásokhoz, miután az EU prioritássá tette ezt a területet. A hadiipari fejlesztésekre néhány jó példát is bemutattak egy közelmúltban tartott tanácskozáson.

Az új hadiipari fejlesztések egyik legfontosabb próbaterepe az orosz–ukrán háború. A múlt héten Budapesten tartott konferencián elhangzott: Magyarország nem maradhat le.

hadiipari fejlesztések Fusion
A magyar gyártású Fusion repülőgép – a hadiipari fejlesztések a civil szférát is megmozgatják / Fotó: Kacsúr Tamás

Budapesten a Bálna kongresszusi központban nemzetközi űr- és védelmi ipari tanácskozást tartottak. Kutnyánszky Zsolt, a HM államtitkára, a tanácskozás kulcsszónoka a folyamatok gyorsuláselemére is utalt. 

Az ukrán fronton hathetes fejlesztési ciklusokat észleltek a berendezéseknél

– érzékeltette a roppant sebességű folyamatot. Fontosnak tartotta, hogy a kutatás-fejlesztésben hazai (civil) források is jelen legyenek. „A cél: minél több hazai fejlesztésű eszköz” – mondta a nagy érdeklődés mellett tartott egész napos tanácskozáson. Tavaly a hasonló rendezvényen 250-en, a mostanin körülbelül 400-an vettek részt.

Hadiipari fejlesztések – bevonnák a civil szférát is

Ez a tanácskozás munkájában is tükröződő szemléletváltás abban jelentkezett, hogy a civil szférát a hozzászólók a katonai elem észrevételére és fejlesztésére ösztönözték. „Fedezzék fel a polgári fejlesztésekben a katonai elemet, és forduljanak hozzánk” – jelezte a HM államtitkára. Az EU hatalmas mértékben megemelte a hadiipari fejlesztésekre szánt összegeket, és viszonylag könnyűvé vált katonai jellegű projektek finanszírozására pénzhez jutni. 

A civil szféra bevonására már vannak is biztató jelek. Az előtérben a Bálna tanácskozóközpont első emeletén a kiállítók között volt a Pécs-Pogány repülőtéren működő Magnus repülőgépgyár is. Szuperkönnyű üvegszálas, 100-140 lóerős benzines Rotax motorral hajtott gépei korábban csaknem kizárólag „civil” színekben, kivitelben pompáztak. 

Most hangsúlyozottan a kettős, polgári-katonai célú változatok, 

  • a katonai álcaszínekkel festett Fusion Sentinel és 
  • a kifejezetten katonai alapkiképzőgépként ajánlott Fusion Cadet kerültek a figyelem előterébe. 

Ezen az utóbbi, egymás melletti kétüléses gépen akár a légi harc alapjait (dogfight) is taníthatják a jövő vadászpilótáinak, akik az ugyancsak jelen lévő JAS 39-es Gripeneket gyártó Saab gépeire szállhatnak majd át – derült ki a helyszínen osztogatott szórólapról.  

Hétköznapivá vált az űrből való megfigyelés

Az Európai Űrügynökség (ESA) képviseletében Stephen Airey, a European Space Agency országképesség-részlegének a vezetője a tanácskozáson elmondta, hogy Dél-Franciaországban az ESA műholdfelvételei alapján szúrták ki az adócsalókat, akik úgy üzemeltették kertjükben a fürdőmedencét, hogy nem jelentették be és nem fizettek utána adót.

De hasonlóképpen fontos az űrből való megfigyelés például 

  • a klímaváltozás, 
  • a környezetvédelem, 
  • a mezőgazdasági termés becslése szempontjából. 

A mai technológia lehetővé teszi, hogy a jéggel borított területeken mérjék a klímaváltozás nyomon követésében kulcsfontosságú jégvastagság változását. 

A mesterséges holdakon működő műszereink két milliméteres pontossággal jelzik a jég vastagságát

– mondta az ESA képviselője. 

Van-e alternatívája Elon Musk szatellitrendszerének?

Stephen Airey utalt arra a globális versenyre is (amelynek Ukrajna, a háborús övezet, a hadsereg kommunikációs-hírszerzési képességei fontos elemét képezik), amely Európa, többek között az ESA, valamint az amerikai Elon Musk szatellitalapú kommunikációs rendszere, a Starlink között folyik. 

A helyzetet bonyolítja, hogy az Elon Musk-féle hálózatnak körülbelül 40 ezer földi vevőkészüléke (tányérja plusz elektronikus jelfeldogozó-továbbító része) működik, jelentős részben az ukrán hadsereg használatában. Az sem könnyít a probléma megoldásán, hogy ennek a globális játszmának vannak államok-nemzetek feletti komponensei is, mint a kérdésben érdekelt EU-szervezetek, és vannak magánvállalati szereplői is. 

Az európai tervek szerint a jelentős mértékben indiai–francia kézben (a Mittal konglomerátumhoz sorolt Bharti Enterprises, illetve a francia állami beruházási bank, a BPI) által irányított Eutelsat Oneweb rendszere váltaná le Elon Musk Starlinkjét. 

A váltásnak azonban kényes politikai vonatkozásai is vannak. 

India kiegyensúlyozott szuperhatalmi politikát folytat, jó együttműködésre törekszik Washingtonnal, Pekinggel és Moszkvával is. 

  • Kína, amely 2023-ban még az Eutelsat-tulajdonosok között volt, 2025 elejére kiszállt. 
  • A legnagyobb francia tulajdonos helyét (23,8 százalékkal) az indiai Bharti Enterprises vette át, 
  • a BPI 13,6 százalékkal maradt. 
  • Beszállt a részvények csaknem 11 százalékával Nagy-Britannia is, és 
  • tulajdonrészt szerzett 5,44 százalékkal a Hanwha, az egyik nagy dél-koreai ipari konglomerátum. 


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.