BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Brutális eszköztárral rendelkeznek az online csalók, sokmilliárdos kárt okoznak – így védekezhetünk ellenük

Az elmúlt időszakban jelentősen megemelkedett az adathalász bűncselekmények, online csalások száma. A kiberbűnözés megfékezését a kormány is célul tűzte ki. A Világgazdaság többek között a legfrissebb trendekről és a lehetséges megelőzésről kérdezte Rónaszéki Péter kiberbiztonsági szakértőt.

Az elmúlt időszakban megszaporodtak az online csalások . Egyre többször találkozhatunk olyan esetekkel, amikor valaki egy rossz linkre kattint, vagy telefonos átverés áldozata lesz, és emiatt komoly összegeket veszít el. A probléma jelentőségét és a kiberbiztonság erősítésének fontosságát a kormányzat is elismerte, Orbán Viktor miniszterelnök kedden bejelentette, hogy a szerdai kormányülésen kiemelten foglalkoznak a témával, és hamarosan bejelentés is várható.

kiberbiztonság, kiberbűnözés, kibervédelem
online csalás, kibercsalás, csalások
banki család, adathalászat, áldozat
A technológia fejlődésével egyre fontosabbá válik a kiberbiztonság / Fotó: Shutterstock

Az online csalás globális trend, senki sincs biztonságban

A probléma nem lokális, sajnos egy globális trendről beszélhetünk. 2025 eső felében drámaian megemelkedett a kibercsalások száma, ami annak is a következménye, hogy a hagyományos csalási módokat felváltották a mesterséges intelligencia és a deepfake technológia segítségével végrehajtott, rendkívül kifinomult megoldások – foglalta össze a helyzetet Rónaszéki Péter, a Fortix Consulting ügyvezetője.

A kiberbiztonsági szakértő szerint Magyarországon sem túl kedvező a helyzet, az első negyedévben hozzávetőleg 8-9 milliárd forintnyi összeget tudtak kicsalni áldozataiktól az online bűnözők. Bár banki adatokról van szó, fontos kiemelni, hogy ezt az összeget nem a bankoktól, hanem szinte minden esetben az ügyfelektől veszik el a csalók. Erre jó példa az a közelmúltban nyilvánosságra került eset is, amikor az MBH Bank 600-nál is több ügyfelét érte anyagi kár, ez a legnagyobb ilyen incidens volt az elmúlt időszakban.

Rónaszéki megjegyezte, hogy külföldön és itthon is az a megszokott, hogy az ilyen esetekben a bank legtöbbször áthárítja a felelősséget az ügyfelekre, még olyankor is, amikor nem egyértelműen csak az ügyfél hibája, hogy a tranzakció lezajlott. A pénzintézeteknek nagyon fejlett megelőzési technológiával kellene rendelkezniük, de ez sajnos itthon sem teljesül mindenkinél.

Az azonnali fizetési rendszer bevezetése óta a bankoknak 5 másodperc áll rendelkezésre valamennyi ellenőrzésre, így a pénzmosással és a csalásokkal kapcsolatos ellenőrzésekre is. A szakértő szerint a gyanús tranzakciók esetében szigorítaniuk kellene a bankoknak, és a szokatlanul magas összeg, vagy az ügyfél által korábban soha nem használt valuta esetén blokkolni kellene a tranzakciót.

A kibercsalók is használják a mesterséges intelligenciát – így védekezhetünk

A csalók módszerei szerteágazóak, és egyre kifinomultabbak. Már nem egy egzotikus ország hercege, vagy egy soha nem hallott gazdag amerikai rokon nevében érkezik tört magyarságú üzenet, hanem nagyon valósághű e-mail, sms, vagy épp telefonhívás próbál tőrbe csalni minket, gyakran hivatalos szervek vagy bankok nevében. A technológiának köszönhetően a telefonhívás során már valós időben lehet hangüzenetben lefordítani a beszélgetést, vagyis a külföldi ügyfélszolgálatos hekker a saját anyanyelvén beszél, de hozzánk magyarul érkezik a mondandója.

A kiberbiztonsági szakértő elmondta, hogy a kiberbűnözés ma már nagyobb üzlet, mint a kábítószer-kereskedelem vagy az emberkereskedelem, mivel kis ráfordítással is bárki megvásárolhatja azokat a technológiákat, amik hasznosak ugyan, de rosszra is lehet fordítani őket. A kiberbűnözők között vannak ugyan egyedi elkövetők, de többnyire szervezett csoportokról van szó. Magyarországon az orosz, a lett és az ukrán hekkerek a legaktívabbak, de számos más országból is érkeznek támadások. Lefülelni őket nehéz, és a telefonos ügyfélszolgálatra építő rendszer aránylag könnyen újra létrehozható.

Rónaszéki Péter szerint egyre nehezebb kiszűrni a csalókat, de magánszemélyként, ügyfélként is tehetünk megelőző lépéseket. Az óvatosság fontos, a gyanús telefonhívás után semmiképpen ne adjuk meg adatot, ne utaljuk pénzt, hanem minden esetben keressük fel bankunk ügyfélszolgálatát, hogy valóban tőlük érkezett-e a megkeresés. Jó példaként emelte ki az OTP mobilalkalmazását, amelyben visszakereshető, hogy mikor és melyik banki ügyintézővel zajlott egyeztetés.

A jegybank is felhívja a figyelmet a kiberbiztonság fontosságára

Nemcsak a szakértők szerint kulcsfontosságú az óvatosság, a Magyar Nemzeti Bank évek óta próbálja edukálni a lakosságot arra, hogy a kényelem egyúttal veszélyekkel járhat, mivel az óvatlan online ügyintézés a kiberbűnözés melegágya. Az MNB Pénzügyi Navigátora kiemelt helyet szentel a digitális biztonságnak is.

A jegybanki tájékoztató oldal többek között olyanokra tér ki, mint:

  • hogyan lehet védekezni ezek ellen a csalások ellen,
  • miért van kiemelt jelentősége a biztonságos ügyfél-hitelesítésnek,
  • mit érdemes szem előtt tartani a különböző közösségimédia-platformok használata során,
  • mit érdemes tenni, kihez lehet és érdemes fordulni, ha adathalász csaláskísérlet gyanúja merül fel,
  • valamint ismertetik a leggyakoribb adathalász csalástípusok jellemzőit, és tippekkel szolgálnak arra, hogyan érdemes megelőzni egy-egy ilyen támadást.

Az MNB legutóbb április végén, a turisztikai szezon előtt a nyaraláshoz kötődő kibercsalások megelőzése érdekében indított el egy új fogyasztóvédelmi kampányt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.