A kibertámadások drámai növekedése új lehetőséget teremt a biztosítóknak, miközben a biztosítási piac szereplői kénytelenek újragondolni a díjszabásokat. A cégek egyre inkább ráébrednek: az online fenyegetések elleni védelem már nem luxus, hanem túlélési feltétel – írta a Bloomberg.
A mesterséges intelligencia által támogatott kiberbűnözés nemcsak gyakoribbá, de pusztítóbbá is vált. A Müncheni Viszontbiztosító szerint a globális kiberbiztosítási piac 2025-re eléri a 16,3 milliárd dollárt, 2030-ra pedig várhatóan 30 milliárd dollárra nő, éves szinten több mint 10 százalékos átlagos növekedési ütemmel.
Mindez nem véletlen: 2024-ben a becslések szerint 9,5 ezermilliárd dollár kárt okoztak a kibertámadások világszerte – ez ugrásszerű növekedés a 2018-as 600 milliárdhoz képest.
A legfrissebb áldozat, a brit Marks & Spencer április végén esett el egy támadás során, ami nemcsak a működést bénította le, de akár 300 millió font veszteséget is jelenthet az éves működési eredményben. Bár a biztosítás és a költségcsökkentés enyhítheti a veszteséget, az eset újabb ébresztőt fújt a vállalatok számára.
A Beazley Plc – a kiberbiztosítási szegmens egyik úttörője – közölte, hogy az M&S esete után rövid távon megugrott az érdeklődés a biztosítás iránt. „Amikor egy ilyen súlyos incidens történik, a részvényesek is kérdezni kezdenek” – mondta Sydonie Williams, a cég nemzetközi kockázatokért felelős vezetője.
A biztosítók már jó ideje jeleznek: a pandémia óta digitalizálódott világban újra felfutott a kiberbűnözés, különösen a zsarolóvírusos támadások száma. Az iparági elemzők szerint az M&S-hez hasonló esetek ösztönzőleg hatnak más cégekre, hogy biztosítást kössenek vagy felülvizsgálják meglévő szerződéseiket.
Adam Casey, a Qodea Ltd. kiberbiztonsági igazgatója szerint egy ekkora kártérítési igény minden biztosítónál figyelmet kelt. „Nem feltétlenül jelent azonnali díjemelést, de hozzájárulhat egy hosszabb távú drágulási trendhez.”
Perverz módon egy-egy nagyszabású támadás reklámként működik a kiberbiztosítás számára
– mondta Abid Hussain, a Panmure Liberum elemzője. Szerinte a biztosítók most válaszút előtt állnak: vagy az árakat, vagy a szerződések feltételeit, vagy mindkettőt módosítani kell.
A Beazley várhatóan 67 százalékkal növeli bruttó díjbevételét a következő öt évben kiberbiztosítási üzletágában. Eközben az Allianz és más nagy biztosítók is érintettek lehetnek az M&S kártérítési ügyében.
Üzleti kockázatok: a toplista élére ugrottak a kibertámadások - ettől rettegnek a cégek
A hekkerek mellett a vállalatok a klímaváltozást és a politikai instabilitást is magasan értékelték . Ezzel szemben korábbi listavezetők, mint a képzett munkaerő hiánya vagy az energiaválság, most messze lecsúsztak az Allianz toplistájáról.
Bár a kiberkockázatok a legnagyobb aggodalmat jelentik a vállalati döntéshozók számára – az Allianz adatai szerint –, a tényleges biztosítási lefedettség messze elmarad ettől. A londoni FTSE 100 vállalatainak kevesebb mint fele rendelkezik kiberbiztosítással, a kis- és középvállalatok esetében ez az arány tíz százalék alatt van.
A Müncheni Viszontbiztosító globális felmérése alapján a felsővezetők 87 százaléka úgy véli, hogy vállalatuk védelme nem megfelelő. A gondot sokszor az ár jelenti. „Ha globális recesszió közeleg, a cégek – jogosan vagy sem – az ilyen típusú költségeken spórolnak először” – figyelmeztet Hussain.
Egyes cégek már saját házon belüli kiberbiztonsági csapatokat hoznak létre, amelyek nemcsak a védekezést javítják, de hozzájárulnak a biztosítási díjak csökkentéséhez is. Ez egyfajta önfenntartó körforgást indít el: jobb védelem – alacsonyabb kockázat – olcsóbb biztosítás.
A digitális világ kockázatai tehát nem csökkennek, de a cégek és a biztosítók közös válasza új iparágat formál – olyat, amelyben a gyors alkalmazkodás életbevágó.
A mesterséges intelligencia új szintet hozott a vállalati visszaélések területén
A korábban bevált biztonsági rutinok már nem elegendők az egyre kifinomultabb kibertámadásokkal szemben. A magyar vállalatokat célzó digitális támadások jelentős részében már használnak mesterséges intelligencia algoritmust, így a szervezeteknek is újszerű megoldásokra van szükségük, ha el akarják kerülni, hogy áldozattá váljanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.