BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A fogyasztás továbbra is hajthatja a magyar gazdaságot, a kérdés inkább csak az, hogy milyen erősen

A boltok márciusi forgalma gyengére sikerült, de ez több okból sem meglepő. Az ugyanakkor kérdéses, hogy a hazai kiskereskedelmi forgalom milyen mértékben nő az év további részében.

A kiskereskedelmi forgalom márciusi adatai nem sikerültek különösebben fényesen és a húsvét hatását is nehéz kiszűrni a számokból, így nem meglepő az sem, hogy az elemzőket is megosztja az adatok értelmezése.

Supermarket,Cashier,Scanning,Potatoes,At,The,Checkout,Counter,,Processing,Groceries
Március után áprilisban felpattanhat a kiskereskedelmi forgalom / Fotó: Shutterstock

A kiskereskedelmi forgalom gyenge márciusi teljesítménye nem meglepetés

Regős Gábor a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza szerint a gyenge márciusi kiskereskedelmi forgalom nem okozott nagy meglepetést, hiszen azt már a kormányzat is előre kommunikálta és annak részben módszertani okai vannak. Éppen ezért úgy véli, hogy a márciusi adatot az áprilisival együtt lesz majd érdemesebb nézni. A szakértő szerint a módszertani okok között található az inflációs hatás, ugyanis 

a drágulás mértékét a hónap első 20 napján mérik fel, miközben az árrésstop 17-én lépett életbe, azaz az árindexet csak alig befolyásolta, a kiadások értékét viszont a hónap felében visszavetette.

A Gránit vezető elemzője szerint emellett a húsvét is befolyásolta az adatok alakulását, hiába számol ezzel a hatással a KSH. Erre utal az is, hogy míg a kiigazított adatok a kiskereskedelmi forgalom 0,4 százalékos növekedését jelzik éves alapon, addig a három összetevőből kettő ennél érdemben nagyobb mértékben (élelmiszerek 1,2 százalékkal, nem-élelmiszerek kiugró mértékben, 5,9 százalékkal) emelkedett.

Kedvező jel lehet Regős Gábor szerint a nem-élelmiszerek területén több kategóriában az erős növekedés – például az internetes boltoknál 11,2 százalék, a bútor, műszaki cikknél 7,7 százalék – a nyers adatok szerint. Kérdés ugyanakkor, hogy a háztartások költéseit hogyan befolyásolja az árrésstop, készleteznek-e például az olcsóbbá váló termékekből. Ezért az elemző szerint az infláció letörése és a béremelkedés serkentése továbbra is fontos feladat.

A húsvét tavaly is zajossá tette az adatokat

Molnár Dániel, a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség vezető elemzője felhívta a figyelmet arra, hogy a húsvét hatása a tavalyi kiskereskedelmi adatokat is befolyásolta már. Akkor az ünnep márciusra esett, így 

tavaly márciusban havi alapon 2,3 százalékos növekedést, áprilisban pedig 0,7 százalékos csökkenést jegyeztek fel. 

Látható tehát, hogy a KSH hiába igyekszik az Eurostat módszertanát követve ezt a hatást kiszűrni, ennek megvannak a maga korlátai.

A szakember szerint emellett a húsvét hatása a turizmus területén is érezhető volt, hiszen csökkent az európai vendégek által eltöltött vendégéjszakák száma, ami a kiskereskedelmi forgalomra is hatást gyakorolhatott.

Molnár Dániel szerint a húsvéthatás miatt áprilisban érdemi felpattanás várható a kiskereskedelemben, amelyet az infláció, kiemelten is az árrésstop nyomán az élelmiszerár-emelkedés lassulása is támogathat, miközben a jövedelmi helyzet fokozatos javulása is a fogyasztás bővülésének irányába hat.

Az árrésstop az élelmiszerboltok forgalmát a szaküzletektől a vegyes üzletek felé tolta

Az MBH elemzési centrum közleménye arra hívja fel a figyelmet, hogy az élelmiszer kategórián belül (ami februárhoz képest csökkent, éves szinten növekedett) eltolódás látszik a szaküzletektől a vegyes kereskedések felé, ami az árrésstop eredménye lehet. Ugyanis az intézkedés a szaküzletekre nem vonatkozik.

A pénzintézet szerint ugyanakkor mind a bruttó bérek, mind a reálkereset számottevő növekedést mutathat az év további részében is, ami ösztönözheti a forgalom növekedését, ám a foglalkoztatás bővülése lassabb lehet, miután a a cégek a gyenge gazdasági helyzet mellett sem bocsátottak el tömegesen munkaerőt. Ezért a toborzás beindulása sem lesz várhatóan nagyon gyors az év második felében.

Nem mindenki optimista a márciusi adatok tükrében

A leginkább pesszimista képet Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője festi le, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy a márciusi adatot egy meglehetősen gyenge februári érték előzte meg és a friss adat a piaci konszenzust is drasztikusan alulmúlta. Hozzáteszi azonban, hogy mindez a gazdaságról alkotott összképet aligha befolyásolja, miután azt már tudtuk, hogy a gazdaság az első negyedévben negyedéves alapon zsugorodott.

A szakértő szerint azonban az év első három hónapja azt sugallja, hogy a tartós növekedés a szektorban nem tud megvalósulni, mivel a fogyasztói bizalom a 2018–2019-es csúcsoktól továbbra is messze elmarad, a lakosság továbbra is a megtakarításokat preferálja a költekezéssel szemben. Bár a nem élelmiszertermék jellegű kereskedelemben márciusban havi alapon is növekedés volt látható, ezt főként a használt cikkek és ruházati üzletek forgalma hajtotta, ami azt jelenti, hogy 

az egyszeri kifizetések, amelyekhez hozzájutott a lakosság az első negyedév végén is, már nem csapódtak le a tartós fogyasztási cikkeket árusító üzletek forgalmában.

A borús képet erősíti Virovácz szerint az is, hogy a márciusban jelentősen csökkenő üzemanyagárak mellett az üzemanyag-forgalom tovább zsugorodott, méghozzá 0,5 százalékos egyhavi visszaesést mutatva. Mindennek ellenére az első negyedév összteljesítménye így is pozitív maradt, ezért várhatóan a fogyasztás pozitívan járult hozzá a gazdaság teljesítményéhez, csak éppen annak mértéke maradhatott el a várakozásoktól.

Az ING vezető elemzője ezért arra számít, hogy a kiskereskedelmi forgalom az év vége felé kaphat komolyabb lendület a kormányzati intézkedések hatására, így idén 3-4 százalékos növekedés lehet a szektorban, ami 1 százalékponttal alacsonyabb a pénzintézet korábbi jóslatánál.

A márciusi gyengébb adatot az ünnepi vásárlások elmaradása okozta. Az online pénztárgépek áprilisi adatai alapján a jelek biztatók a Nemzetgazdasági Minisztérium kiskereskedelmi adatokat kommentáló közleménye alapján.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.