Visszafogták beruházásaikat a német vállalatok a német iparkamara, a DIHK szerint. A német cégek beruházásai lényegében elolvadtak Németországban, de közben a legnagyobbak egészen más formát mutatnak Magyarországon.
A Német Ipari és Kereskedelmi Kamara (DIHK) felmérése szerint tehát a recesszióban lévő német gazdaságban kialakult bizonytalan helyzetben a vállalatok visszafogták a beruházásaikat. Mindezt Helena Melnikov, a DIHK ügyvezető igazgatója írta le egy belsős levélben, amit aztán a német hírügynökség, a dpa ismertetett.
Az ügyvezető igazgató egy félmérésre hivatkozva arról számolt be, hogy jelenleg csak
a vállalatok 24 százaléka tervez beruházásnövelést, és egyharmaduk már beruházáscsökkentést. A cégek ötöde pedig elképzelhetetlennek tartja, hogy bővítené kapacitásait.
„Beruházásaink még mindig 10 százalékkal alacsonyabbak a koronavírus-járvány előtti szintnél. A vállalatoknak merésznek kell lenniük, és bízniuk kell magukban, hogy pénzt fektessenek be” – írta Melnikov, hangsúlyozva, hogy a gazdaság újraindulásához elsősorban beruházásokra lenne szükség.
Az új szövetségi kormány számos intézkedést jelentett be a gazdaság fellendítése és a vállalatok németországi beruházásainak újraindítása érdekében. Két egymást követő recessziós év után a folyó évre a bruttó hazai termék stagnálása várható Németországban.
Számos gazdasági szövetség szerint Németország mint működési telephely hátrányba került
A felmérés szerint sok vállalat aggódik a belföldi és külföldi kereslet témájában is, és nagy kockázatnak tekintik Donald Trump amerikai elnök vámpolitikája.
Azonban nemcsak Németországban készült ilyen felmérés, hanem Magyarországon is, igaz, ennek eredményét sajtótájékoztatón mutatták be. A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) legfrissebb, 31. éves vállalati felmérése az itthon tevékeny, mintegy 2500 német érintettségű céget (köztük sok kisebbet is) kérdezte körbe a várakozásaikról, nagyjából a tizedük adott választ.
Ebből a németországihoz hasonló hangulat rajzolódik ki: a beruházási tervek tekintetében drasztikusan, a felére ‒ 16 százalékra ‒ csökkent azok aránya, akik növelni szándékozzák fejlesztési kiadásaikat, miközben a megkérdezettek 30 százaléka visszafogná azokat. Az egyenleg ‒ mínusz 14 százalék ‒ a legkedvezőtlenebb 2010 óta, azaz a pénzügyi világválság óta.
A beruházási kiadások visszafogása természetesen nem jelenti azt, hogy a vállalatok nem fognak beruházni, de a felmérés szerint nem is fogják növelni fejlesztési kiadásaikat. Az elmúlt több mint tíz évben a német vállalatok évente mintegy 2-3 milliárd eurót fordítottak magyarországi fejlesztésekre, kapacitásbővítésre vagy korszerűsítésre.
Csakhogy a német óriáscégek egészen más utat járnak Magyarországon, ami kifejezetten zavarja a németországi nyilvánosság egy részét.
Többször is beszámoltunk róla, hogy
Mindennek nyilvánvalóan az is az oka, hogy Magyarországon jóval olcsóbb előállítani, mint Németországban. De ezzel együtt is ez a folyamat óriási dicséret a magyar dolgozóknak és a magyar befektetési politikának, amelyek ugyancsak nyomós érvek egy-egy ilyen nagy horderejű döntés meghozatalakor.
Akárhogy is, a német média nehezen fogadja, hogy olyan világmárkák, mint a Mercedes, Németország helyett Magyarországon fejlesztenek. Nemtetszésének pedig hangot is ad. Ami viszont egyaránt hiányzik a német és a magyar gazdaságból is, az a kereslet. Az elektromos autók iparágának egyik legnagyobb szakértője szerint azonban ebben hamarosan áttörés állhat be.
Magyarországi akkumulátorgyárak: nem akárki mondta ki az igazságot az elektromos autókról – az Orbán-kormány ezt kiteheti az ablakba
Minden autógyártónak, amely a piacon akar maradni, az élvonalban kell lennie az akkumulátorok gyártásában. A magyarországi akkumulátorgyárak szempontjából ez kedvező helyzetet teremtene, már csak a keresletnek kell felpörögnie az elektromos autók iránt. Ez azonban a szakma egyik legnagyobb guruja szerint közelebb lehet, mint gondolnánk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.