BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hidrogénnel zöldítené a közösségi közlekedést Miskolc 

Közvetlen EU-s forrásból fedezné hidrogénbusz-pilotprojektjének költségeit a miskolci önkormányzat. A fejlesztést Miskolc a Hidrogénvölgy program keretében valósítaná meg, a közösségi közlekedést zöldítő flotta kiszolgálására töltőállomásokat is építenének – közölte Tóth-Szántai József polgármester. 

Tervezett hidrogénbusz-projektjét az EU tiszta energiaátállást szolgáló pénzügyi keretéből finanszírozná Miskolc. A források elnyeréséhez lobbiszervezetként az erre dedikált Magyar Fejlesztésösztönző Iroda (MEFOI) segítségét veszik igénybe. Erről a minap meg is állapodtak a szervezettel.  

Miskolc
Hidrogénmeghajtású busz – hamarosan  Miskolc is zöldül / Fotó: Balogh Zoltán (illusztráció) 

Az együttműködés a hidrogénbuszflotta létrehozásához szükséges források megszerzésén túlmenően minden olyan programra kiterjed – legyen szó városi közlekedésről, zöldítésről, intelligens városüzemeltetésről, gazdasági szerkezetváltásról –, amelynek a megvalósítása közvetlen uniós szintű forrást igényel.  

Az uniós források minél hatékonyabb elérése céljából a város nemrégiben egy saját fejlesztési céget is alapított

– közölte a polgármester.  

Négyszázmilliárd euró a célkeresztben 

A közvetlen uniós források nagy összegű támogatást tudnak nyújtani, a jelenlegi hétéves pénzügyi ciklusban csaknem 400 milliárd euró az, ami ezen a címen elérhető – emlékeztetett Petri Bernadett. – Ezekben nincs nemzeti kvóta, nincsenek előre meghatározott célértékek. Itt minden szereplővel egyszerre versenyzünk az unió színterén, ami azzal is jár, hogy uniós szintű versenyképességet kell felépíteni, hogy támogatást kapjunk a projektekre. 

Ez egy nehéz és kockázatos terep. Aki belevág, az biztosan előnyökre fog szert tenni, mert az a tapasztalat, hogy nagyon hosszú út vezet a nyeréshez, de már az első pillanattól kezdve járulékos haszonnal jár a folyamat, hiszen a város és a vele tartó vállalkozások bekapcsolódnak egy olyan versenyképességi vérkeringésbe, ahol projekt hoz projektet, pályázat hoz pályázatot, kapcsolat hoz további üzleti kapcsolatokat – közölte a miniszteri biztos.  

A szállítás és tárolás még mindig szűk keresztmetszet 

Mivel Miskolc környéke a magyar hidrogénstratégia egyik kijelölt hidrogénvölgye, a projekthez szükséges hidrogén a polgármester szerint a térségben elérhető lehet. Szűk keresztmetszet viszont szállítás és a tárolás, ám ezek a nehézségek Tóth-Szántai József szerint innovatív megoldásokkal orvosolhatók lesznek. 

A hidrogénbuszflotta létrehozását támogató források elnyerésére konzorciumban akar pályázni az önkormányzat, és ehhez már meg is kezdték a szükséges keretek kialakítását. 

A k+f-ben érdekelt Miskolci Egyetem mellett megszólítják a hidrogén előállításával foglalkozó gazdasági szereplőket is.  

  • Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyében a BorsodChem (Kazincbarcika) és 
  • a Bükkábrányi Energiapark foglalkozik hidrogén előállításával. 
  • Az előbbi társaság fosszilis forrásból nyeri a gázt, vagyis szürkehidrogént állít elő. 
  • Ezzel szemben a Mészáros csoporthoz tartozó bükkábrányi üzem zöldhidrogént termel, vagyis vízbontással állítják elő a hidrogént, amihez napelemekből nyerik a szükséges villamos energiát. 

Ez utóbbi technológia az, ami az EU klímacéljaihoz, a tiszta energiára való átállás programjához jobban illeszkedik. Magyarország egyébként is elkötelezett a zöldhidrogén előállítása iránt. Az MVM kardoskúti üzeme már két éve működik, a Mol pedig tavaly adta át százhalombattai üzemét, ahol 1600 tonna zöldhidrogént állítanak elő évente.  

Miskolc jó lóra tett 

A tiszta energiára való átállás az EU zöldmegállapodásának finomított, az ipar igényeit jobban figyelembe vevő változata. Ebben 2030-ig célul tűzték ki a hidrogén piacának létrehozását, megújuló hidrogén előállítására pedig 40 gigawatt elektrolizátorkapacitás megteremtését irányozták elő. Erre a programcélra továbbra is jelentős forrásokat szánnak. 

Az e körbe tartozó programokat a hidrogénstratégia részeként 

Brüsszel ciklikusan megújuló forrásokkal támogatja, az előző körben erre a célra 80 millió eurót osztottak szét a pályázók között. 

Petri Bernadett közvetlen uniós források felhasználásáért felelős miniszteri biztos, a MEFOI ügyvezető igazgatója éppen ezért úgy véli, Miskolc a hidrogénhajtású buszflotta tervével jó lóra tett. Közölte, az új pályázati kör kiírása idén ősszel – de legkésőbb jövő tavasszal – várható. A miniszteri biztos szerint a Bükk városának pályázati esélyeit erősíti, hogy a száz klímasemleges város belső körének tagjaként már elköteleződött az EU klímacéljai iránt. 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.