Tervezett hidrogénbusz-projektjét az EU tiszta energiaátállást szolgáló pénzügyi keretéből finanszírozná Miskolc. A források elnyeréséhez lobbiszervezetként az erre dedikált Magyar Fejlesztésösztönző Iroda (MEFOI) segítségét veszik igénybe. Erről a minap meg is állapodtak a szervezettel.
Az együttműködés a hidrogénbuszflotta létrehozásához szükséges források megszerzésén túlmenően minden olyan programra kiterjed – legyen szó városi közlekedésről, zöldítésről, intelligens városüzemeltetésről, gazdasági szerkezetváltásról –, amelynek a megvalósítása közvetlen uniós szintű forrást igényel.
Az uniós források minél hatékonyabb elérése céljából a város nemrégiben egy saját fejlesztési céget is alapított
– közölte a polgármester.
A közvetlen uniós források nagy összegű támogatást tudnak nyújtani, a jelenlegi hétéves pénzügyi ciklusban csaknem 400 milliárd euró az, ami ezen a címen elérhető – emlékeztetett Petri Bernadett. – Ezekben nincs nemzeti kvóta, nincsenek előre meghatározott célértékek. Itt minden szereplővel egyszerre versenyzünk az unió színterén, ami azzal is jár, hogy uniós szintű versenyképességet kell felépíteni, hogy támogatást kapjunk a projektekre.
Ez egy nehéz és kockázatos terep. Aki belevág, az biztosan előnyökre fog szert tenni, mert az a tapasztalat, hogy nagyon hosszú út vezet a nyeréshez, de már az első pillanattól kezdve járulékos haszonnal jár a folyamat, hiszen a város és a vele tartó vállalkozások bekapcsolódnak egy olyan versenyképességi vérkeringésbe, ahol projekt hoz projektet, pályázat hoz pályázatot, kapcsolat hoz további üzleti kapcsolatokat – közölte a miniszteri biztos.
Mivel Miskolc környéke a magyar hidrogénstratégia egyik kijelölt hidrogénvölgye, a projekthez szükséges hidrogén a polgármester szerint a térségben elérhető lehet. Szűk keresztmetszet viszont szállítás és a tárolás, ám ezek a nehézségek Tóth-Szántai József szerint innovatív megoldásokkal orvosolhatók lesznek.
A hidrogénbuszflotta létrehozását támogató források elnyerésére konzorciumban akar pályázni az önkormányzat, és ehhez már meg is kezdték a szükséges keretek kialakítását.
A k+f-ben érdekelt Miskolci Egyetem mellett megszólítják a hidrogén előállításával foglalkozó gazdasági szereplőket is.
Ez utóbbi technológia az, ami az EU klímacéljaihoz, a tiszta energiára való átállás programjához jobban illeszkedik. Magyarország egyébként is elkötelezett a zöldhidrogén előállítása iránt. Az MVM kardoskúti üzeme már két éve működik, a Mol pedig tavaly adta át százhalombattai üzemét, ahol 1600 tonna zöldhidrogént állítanak elő évente.
A tiszta energiára való átállás az EU zöldmegállapodásának finomított, az ipar igényeit jobban figyelembe vevő változata. Ebben 2030-ig célul tűzték ki a hidrogén piacának létrehozását, megújuló hidrogén előállítására pedig 40 gigawatt elektrolizátorkapacitás megteremtését irányozták elő. Erre a programcélra továbbra is jelentős forrásokat szánnak.
Az e körbe tartozó programokat a hidrogénstratégia részeként
Brüsszel ciklikusan megújuló forrásokkal támogatja, az előző körben erre a célra 80 millió eurót osztottak szét a pályázók között.
Petri Bernadett közvetlen uniós források felhasználásáért felelős miniszteri biztos, a MEFOI ügyvezető igazgatója éppen ezért úgy véli, Miskolc a hidrogénhajtású buszflotta tervével jó lóra tett. Közölte, az új pályázati kör kiírása idén ősszel – de legkésőbb jövő tavasszal – várható. A miniszteri biztos szerint a Bükk városának pályázati esélyeit erősíti, hogy a száz klímasemleges város belső körének tagjaként már elköteleződött az EU klímacéljai iránt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.