A toborzás és a jó munkaerő megtartása óriási kihívás még a nagyobb erőforrásokkal rendelkező multinacionális nagyvállalatoknak is. A fizetés már nem minden, a juttatások sem, a munkavállalók felé irányuló szemlélet, amit jelenti a képzést, a tudásmegosztást és a munka-magánélet egyensúlyának biztosítását. Ahogy Szalai Enikő fogalmazott: a vállalat szeretné kifejezni a munkavállalóknak, hogy értékelik a hosszú távú elköteleződést, ezért döntöttek a pluszszabadság mellett.
Mivel a megoldás rendkívül innovatív a hazai vállalati szcénában, azt feltételezem, az éles munkaerőpiaci versenyben valami egészen ütős megoldást kerestek a munkavállalók megtartására. Így volt? Ez volt a döntés hátterében?
A versenyképes munkáltatói ajánlat ma már messze túlmutat a béren. A Yettelnél hiszünk abban, hogy a jó eredmények mögött kemény, elkötelezett munka áll, és hosszú távon ez csak akkor fenntartható, ha a kollégák valóban ki tudnak kapcsolni és feltöltődni. Emberközpontú vállalatként pedig fontos számunkra, hogy ne csak a törvény által előírt szabadsággal támogassuk a munkavállalóinkat, hanem extra juttatási lehetőségeket is biztosítsunk a munkatársainknak. Szabadnapok tekintetében ilyen:
A Recharge pedig nem jutalom, hanem elismerés azoknak, akik legalább öt éve nálunk dolgoznak. Ezzel is szeretnénk kifejezni, mennyire értékeljük a hosszú távú elköteleződést – hiszen ők a kultúránk és sikereink meghatározó alakítói. A Recharge nem egyszerűen egy extra juttatás, hanem egy erős üzenet is, azt mondjuk vele, hogy számítasz, fontos vagy, és hosszú távon gondolkodunk benned.
Mik voltak a munkavállalók első reakciói, amikor bejelentették?
Nagyon pozitívak voltak. A kollégák büszkeséggel és lelkesedéssel fogadták a lehetőséget és saját mikrokörnyezetükben is vitték a hírét. Volt kolléga, aki a még nem Recharge szabadsága alatti automata e-mail-válaszában is a Recharge lehetőségről mesélt a neki levelet küldőknek. Ugyanakkor az is természetes volt, hogy akiket még nem érintett a program, vagy később válnak jogosulttá, mint egy kevesebb ideje nálunk dolgozó kolléga (például aki négy éve itt dolgozik, előbb tud Recharge-ra menni, mint aki hat éve), ők hangot adtak ebbéli csalódottságuknak – erre számítottunk is, de valahol meg kellett húznunk egy induló határvonalat. A külvilágból is sok pozitív visszajelzést kaptunk: más cégek és vállalatok HR-szakemberei gyakran döbbenettel érdeklődtek, hogyan lehet egy ilyen hosszú távollétet üzletileg is kezelni.
A plusz egy hónap akár összevonható az idei évi szabadsággal is? Kiveheti mindenki például nyáron?
A Recharge szabadság elvileg összevonható az éves szabadsággal, de mindig figyelünk arra, hogy ez ne menjen a csapatműködés rovására. A nyár természetesen népszerű időszak, ugyanakkor nálunk is vannak olyan üzletileg kiemelt hónapok, amikor jobban kell tervezni. Ezért minden esetben előzetes egyeztetés és tervezés alapján történik a szabadságok kiadása, az egyéni igények és a szervezeti lehetőségek összehangolásával.
Mennyire részletesen szabályozták?
Nagyon pontos és átlátható keretrendszert alakítottunk ki. A jogosultsági feltételek egyértelműek, az igénylés és jóváhagyás folyamata transzparens, a dokumentációk, előkészületek, helyettesítési vagy munkaszervezési javaslatok mind részei a rendszernek. Mindezt azért, hogy minden érintett – legyen szó a Recharge-ra menő kollégáról vagy a helyettesítését végző csapatról – biztonságban és kiszámítható környezetben érezze magát.
Hogyan pótolják a kieső munkavállalót, több terhet kell vállalni a többieknek?
Alapos előkészületeket tettünk, különösen a helyettesítések és a munkaszervezés tekintetében. Át kellett gondolnunk, hol lehet feladatokat átcsoportosítani, és hol szükséges konkrét helyettesítést biztosítani. Ebben aktívan támogatjuk a vezetőket, és közösen dolgoztunk ki olyan megoldásokat, amelyek minden szereplő számára kiszámíthatóvá teszik a hosszabb távollét kezelését. Mint minden új, komplex programnál, itt is merültek fel kihívások, de összességében jól működött. Olyan csapatoknál, ahol több tapasztalt kolléga tudott kisegíteni, gördülékeny volt a helyettesítés. Máshol részletesebb tervezésre volt szükség. Minden aktuális Recharge-jelölt időben értesítette közvetlen munkatársait és azokat, akikkel a cégen belül közvetlenül együtt dolgozik, hogy a távolléte és helyettesítése zökkenőmentes legyen. Ebben segítség például az a szabályozási elem, hogy az egy hónapos szabadság időzítését nem csak az aktuális betöltött ötödik évben, hanem a jubileumtól számított két éven belül vehetik ki a munkatársak, ami nagyban segíti a szabadságok tervezhetőségét. A vezetőkkel folyamatosan egyeztettünk, és közösen kerestük a legjobb megoldásokat, értékeltük a visszajelzéseket, megosztottuk a jó gyakorlatokat.
Hogyan lehet eloszlatni azt a félelmet, hogy ha négy-öt-hat hétig tudnak nélkülözni, akkor lehet, hogy nem is kellek? Gondoltak erre, hogy ez „kétélű fegyver” is lehet?
Nagyon is gondoltunk erre, és fontos, hogy ezt nyíltan kezeljük.
A Recharge nem arról szól, hogy valaki „helyettesíthető”, hanem arról, hogy megengedjük a valódi pihenést, mert értékesnek tartjuk az illető hozzájárulását. A program épp a hosszú távú lojalitás megerősítésére jött létre, és nem a lecserélhetőség üzenetét hordozza.
A visszatérők energiája, új ötletei és lendülete rendszerint megerősítik, hogy igenis szükség van rájuk. A program nem egy kilépési, hanem egy visszatérési platform.
Mik az első tapasztalatok? Vissza tudnak illeszkedni a munkavállalók a hosszú szünet után? Nem zökkennek ki nagyon?
Az első visszajelzések alapján a legtöbb kolléga nagyon pozitívan élte meg a visszatérést – feltöltődve, új szemlélettel, energikusabban. A kulcs az előkészítés: ha a program kezdete és a visszatérés is tudatosan történik, akkor nincs „visszarázódási” sokk. Sok esetben a Recharge utáni hónapokban kifejezetten megnőtt a kreativitás, kezdeményezőkészség, és ez a vezetők számára is érezhető volt. Egy ilyen hosszabb szünet lehetőséget ad a valódi mentális pihenésre – és ezt az iparágunk gyors tempója mellett nagyon értékesnek tartjuk.
Be fogja váltani azt a reményt, hogy lojálisabbak lesznek a munkavállalók? Illetve a fiatalabb generációnak ez kellően nyomós érv és juttatás lesz a lojalitás mellett?
A program célja pontosan ez: megerősíteni a hosszú távú kapcsolatot. A visszajelzésekből azt látjuk, hogy ez valóban működik – többen úgy nyilatkoztak, hogy számukra ez volt az egyik legmeghatározóbb gesztus, amit egy munkahelytől kaptak. A fiatalabb generációk számára pedig különösen fontos a well-being, a mentális egészség és a rugalmasság – a Recharge mindhárom értéket képviseli. Ezért hisszük, hogy hosszú távon ez erős megtartó és vonzóerő is. Továbbá tudjuk, hogy mindenkinek az erőfeszítésére szükségünk van a sikerhez, ezért is nem teszünk különbséget, hogy valaki öt vagy huszonöt éve dolgozik nálunk: ez a juttatás ötévente jár, nem kell évtizedeket várni a feltöltődésre.
Van arra számítás, mennyibe kerül éves szinten ez a juttatás a vállalatnak?
Természetesen készültek számítások, és azzal is számoltunk, hogy ez nem pusztán egy költség, hanem egy befektetés. A Recharge hatásait – például a lojalitás, elkötelezettség, teljesítmény vagy épp a fluktuáció csökkenésének terén – még hosszabb távon is figyeljük. Egyértelmű, hogy a mentális egészség támogatása ma már nem luxus, hanem üzleti szükségszerűség: folyamatosan keressük, hogy miként tudunk olyan megoldásokat találni, amelyek a Yettel üzleti céljait és a munkavállalók mentális egészségét és jóllétét a lehető legjobban képesek összehangolni. Most következő programként éppen azon dolgozunk, hogy a megváltozott munkaképességű munkavállalóinkat hogyan tudunk a korábbinál nagyobb mértékben támogatni. A célunk, hogy a Yettel olyan munkahely legyen, ahol az emberi tényező valódi értékként jelenik meg – és ehhez a Recharge egy fontos, működőképes eszköznek bizonyult.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.